🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Sberbank и Yandex създават руския Amazon

Онлайн пазарът в Русия е огромна възможност за технологичните компании, тъй като все още не е много развит

След като първоначалните планове за партньорство с Alibaba се отложиха, Сбербанк се спря на Yandex, която е по-популярна търсачка от Google в Русия
След като първоначалните планове за партньорство с Alibaba се отложиха, Сбербанк се спря на Yandex, която е по-популярна търсачка от Google в Русия
След като първоначалните планове за партньорство с Alibaba се отложиха, Сбербанк се спря на Yandex, която е по-популярна търсачка от Google в Русия    ©  Reuters
След като първоначалните планове за партньорство с Alibaba се отложиха, Сбербанк се спря на Yandex, която е по-популярна търсачка от Google в Русия    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-голямата банка в Русия Сбербанк и ИТ компанията Yandex се надяват да навлязат на пазара за електронна търговия в страната, пише Financial Times.

Те създават електронната платформа Beru и желанието им е тя да се превърне в "руския Amazon". Съвместното дружество, което започна работа миналата сряда, е от ключово значение за главния изпълнителен директор на Сбербанк Герман Гриф, тъй като целта му е да диверсифицира операциите на държавната банка, като създаде "екосистема", която осигурява всичко - от медицински услуги до киберсигурност.

Предизвикателството

Пазарът в Русия е един от малкото, в които много световни гиганти в областта на електронната търговия, включително Amazon, все още не предлагат своите услуги. Анализаторите твърдят, че електронната търговия е обречена на растеж в страната, където онлайн продажбите възлизат само на 3% в сравнение с 18% в Обединеното кралство според данни на AITC.

Първите пет най-големи компании за електронна търговия в Русия контролират около една четвърт от пазара според консултантската компания Data Insight. Но Beru ще се изправи пред ожесточена конкуренция в лицето на AliExpress - джойнт венчър с капитал от 2 млрд. долара, основан миналия месец от китайския гигант Alibaba и Mail.ru - най-големия конкурент на Yandex.

Новата компания ще слее съществуващите руски бизнеси на Alibaba, за да създаде нова платформа, която се надява да изпревари водещата в момента в социалните медии Mail.ru. Нейни са два от най-популярните сайта - Mail.ru и Odnoklassniki.

Oще инвестиции

Миналата седмица пазарната капитализация на Yandex намаля с близо 2 млрд. долара на фондовите борси в Москва и Ню Йорк, след като руските медии съобщиха, че държавната банка преговаря да се придобие контрол над компанията. Сбербанк и запознат източник със ситуацията в Yandex обаче отрекоха да е правено официално предложение.

Сбербанк има "златен дял" от 25% в Yandex от 2009 г. и купи 75% от онлайн платежната услуга на интернет компанията Yandex.Money три години по-късно. Главният изпълнителен директор на банката се присъедини към борда на Yandex през 2014 г.

Аркадий Волог, главният изпълнителен директор на ИТ компанията, обяви в изявление, че няма намерение да напуска или да продаде дела си (48%) в нея. Той обаче обяви, че подкрепя "усилията на борда за развитието ѝ и оценява различните възможности за управление на капиталовата структура". Двама души, запознати със ситуацията в Сбербанк, заявиха, че идеята на банката за придобиване на значителен дял от Yandex е дошла по-рано тази година, но Волог е отхвърлил тази възможност. "Никога не се е стигало до формални преговори." Става ясно и че компаниите в момента обсъждат допълнителни инвестиции, но не са приключили сделка.

Идеята

Вероятно е сделката да включва по-нататъшно обвързване в рамките на "екосистемата" - като например бизнеса за доставка на храни на Yandex. Лев Хасис, първият заместник изпълнителен директор на Сбербанк, отговарящ за стратегията, заяви, че банката е отворена за разширяване на партньорството с Yandex в тази област.

Източници, близки до плановете на финансовата институция, смятат, че планът на Герман Греф за навлизането в електронната търговия е мотивиран от желанието да увеличи потребителската база - 36 млн. души редовно използват приложението на банката, което представлява платформа за продажба на продукти. След като първоначалните планове за партньорство с Alibaba не се случиха, Сбербанк се спря на Yandex, която е по-популярна търсачка от Google в Русия.

Джойнт венчърът се основава на съществуващия Yandex.Market - сайт, който сравнява цените на над 21 хил. различни малки продавачи. Новата платформа Beru ще събира стоките за продажба в център за изпълнение в Москва. Оттам ще бъдат изпращани чрез куриери, чиито задачи ще следват алгоритъм.

Повечето поръчки в Москва ще бъдат доставени на следващия ден. Oсновна цел за Beru обаче са клиентите в столицата, които често се сблъскват с по-високи цени поради допълнителните транспортни разходи. Компанията е готова да субсидира доставките, защото е амбицирана да преследва по-голям пазарен дял.

Все още няма коментари
Нов коментар