🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

КЗК глоби Ozone.bg с близо 100 хил. лв. заради заблуждаваща реклама

Дружеството "Озон ентъртейнмънт" ще обжалва решението, което е по сигнал на "Сторе"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще глоби с общо 97 170 лв. "Озон ентъртейнмънт" - дружеството, през което оперира популярният онлайн магазин Ozone.bg. Причините за глобата са две рекламни кампании около iPhone 6 и настолната игра Dixit, които са били проведени през 2014 и 2015 г. Глобите са две, всяка на стойност 48 585 лв., или по 0.5% от годишния оборот на компанията за 2017 г. Така общо тя е глобена с 1% от приходите си за миналата година.

Накратко, сайтът е глобен заради твърдения в рекламни банери, че предлагат "най-добрата цена" за въпросните продукти. След като от КЗК са установили, че има други магазини в страната, които предлагат по-ниска (според КЗК равнозначно на "по-добра") такава, Ozone.bg е глобена заради заблуждаване на потребителите.

Срещу Ozone.bg е имало и други жалби, включително и за кампании, при които компанията е подарявала безплатни книги на потребители, надхвърлили определена сума при пазаруването си. Те не са били счетени за обосновани и няма глоба за тях.

Всички сигнали са дошли "Сторе", дружеството, през което оперира конкурентният онлайн магазин Store.bg, който се занимава предимно с търговия с книги. Ozone.bg от своя страна търгува широко портфолио от продукти – от книги, филми и настолни игри до конзоли, компютри и смартфони.

Обжалване

Първоначално КЗК не намира нарушения по сигналите, но "Сторе" обжалва и Върховният административен съд (ВАС) връща някои от решенията за преразглеждане от КЗК, което води до двете глоби.

Пред "Капитал" съсобственика на "Озон ентъртейнмънт" Любомир Бабуров коментира, че фирмата ще обжалва решението, което той определи като абсурдно.

Според него компанията нарочно е избягвала думата "най-ниска" цена и единственото доказателство на КЗК е снимка на сайта pazaruvaj.com, на която личи, че има по-ниски цени на iPhone в други магазини. Бабуров добавя, че глобата е изчислена върху предходна година на компанията – 2017 г., за която имат приходи от 10.6 млн. лв., а не върху предходната спрямо рекламните кампании през 2014 и 2015 г.

За фискалните 2013 и 2014 г., които предхождат първоначалните кампании, приходите са съответно 965 хил. лв. и 2.7 млн. лв.

Бабуров коментира още, че за него и компанията е неясно дали, ако обжалването се проточи до следващата година и решението бъде препотвърдено, ще бъде изчислена нова глоба върху приходите на фирмата за 2018 г.

Това е втори път в рамките на година, в който КЗК си навлича гнева на онлайн магазин. През ноември миналата година регулаторът куриозно глоби "Лаптоп.бг" заради съдържание в личен видеоблог на човек без договорна обвързаност с фирмата, като тогава глобата отново беше 0.5% от оборота на фирмата.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ubh25564499 avatar :-|
    ubh25564499
    • + 3

    Абсолютно резонно е да ги глобят. Най-добра цена е еднозначно.

    Нередност?
  • 2
    xur40357069 avatar :-|
    Men
    • - 2
    • + 3

    Аз пък съм изключително доволен от акциите за намаления на ozone.bg, за разлика от emag.bg!
    От ozone.bg съм поръчвал поне 20 пъти и пак ще поръчвам. Само един пример - книга с корична цена 120лв. я купих за 60лв. Взимал съм стоки и с по-големи отстъпки. И определено обръщам внимание на всяка получена оферта от тях!

    Нередност?
  • 3
    cuam4o avatar :-?
    Ангел

    До коментар [#2] от "Men":

    И какво общо има това? Нарушението си е нарушение, без значение дали имат и наистина добри промоции.

    До автора на статията - айде леко с "куриозното" обсъждане - келеша открито хвалеше тях (имаше и личен бонус код), и обиждаше конкуренцията. В не едно видео им благодареше за подкрепата, тоест глобата си беше съвсем резонна.

    Нередност?
  • 4
    smileislife avatar :-P
    SML

    Не било "най-ниска цена", а "най-добра цена"... хайде стига глупости, в случая КЗК е права. Да обжалва референтната година на глобата, там съм съгласен.

    Просто бизнесът трябва да се научи да не се рекламира с неверни твърдения.

    Нередност?
Нов коментар