🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ускореният пулс на Ozone.bg

Компанията за онлайн търговия Ozone.bg закупи последната останала верига физически магазини за видеоигри Pulsar

Основателят на Ozone.bg Иво Джоков успешно консолидира нишовия бизнес на видеоигри в България
Основателят на Ozone.bg Иво Джоков успешно консолидира нишовия бизнес на видеоигри в България
Основателят на Ozone.bg Иво Джоков успешно консолидира нишовия бизнес на видеоигри в България    ©  Надежда Чипева
Основателят на Ozone.bg Иво Джоков успешно консолидира нишовия бизнес на видеоигри в България    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Компанията за онлайн търговия Ozone.bg закупи последната останала верига физически магазини за видеоигри Pulsar.
  • След придобиването Ozone.bg ще се цели към общи приходи от 50 млн. лв. през следващата година.
  • В същото време книгите може да надминат видеоигрите като най-голямо перо в онлайн продажбите на компанията

Иво Джоков може да е затворен човек, когато става дума за говорене пред медии, но не така стоят нещата, когато става дума за бизнес. Създателят на компанията за онлайн търговия Ozone.bg успешно консолидира специализирания пазар на видеоигри в България, след като през юли компанията му закупи последната останала физическа верига магазини в този сектор, Pulsar. Историята е любопитна поради няколко причини. Първата е, че Джоков е бил клиент на Pulsar преди години, в ерата на интернет клубовете. А втората е, че с придобиването на компанията Ozone.bg затварят вратата за навлизане на българския пазар на чешката JRC.

"В началото се бяхме фокусирали върху Pulsar като конкуренция и винаги се мерехме с тях. Последните няколко години обаче загубихме интерес и започнахме да следим Amazon и други международни търговци, защото хората започнаха да си купуват игри от чужбина", казва Джоков. "Оказа се обаче, че Pulsar имат една своя собствена клиентела, която не се интересува дали можеш да си купиш една игра онлайн или от чужбина на по-ниска цена. Там клиентът отива и си я купува."

Спри конкуренцията, преди да дойде

Първоначалната идея на Ozone.bg е да създаде свои собствени физически магазини, но тази задача се оказва трудна, особено когато нямаш предишен опит. Затова насоката се променя и Джоков започва да разглежда идеята за придобиване на Pulsar – легендарна сред българските гейминг среди верига магазини, която продължава да съществува с ограничен брой обекти, основно в моловете в големите градове. На пръв поглед сливането е почти между равни - дружеството зад Ozone.bg - "Озон ентъртейнмънт" има приходи от 15.7 млн. лв. за 2018 г., а "Пулсар" - 9.95 млн. лв. Разликата е, че нивото на приходите на Pulsar е едно и също за последните пет години. В същия период, от 2013 г. насам, оборотът на Ozone.bg е нараснал над 15 пъти.

В същото време Pulsar вече преговаря за продажба, но на чуждестранна компания – чешката JRC, европейски търговец на видеоигри, който иска да се разшири в посока България и Румъния. "В Румъния те навлязоха успешно, но в България бяха спрени от нас. Причината беше, че нашата оферта беше по-добра", казва Джоков. "За нас беше стратегически важно да придобием Pulsar, а те при всички приложения излизаха от играта."

Бизнесът с видеоигри е колкото прост, толкова и сложен. На практика оборотите на всички търговци са зависими от това дали на пазара през дадена година ще се появят силни заглавия от страна на геймстудията, или – в най-добрия случай – нова конзола от гигантите Sony, Microsoft и Nintendo. Сложната част се състои във все по-масовото навлизане на онлайн магазините като Steam и Epic Store. Според Джоков пазарът на игри е много повече от физическите магазини. Заради глобалните онлайн търговци например пазарът на компютърни игри е на практика изгубен за Ozone.bg, допълва създателят на компанията. "Цифровата дистрибуция е предизвикателство за нас и именно затова искаме физически магазини, за да хванем по-голяма част от пазара", казва Джоков.

Засега брандът на Pulsar няма да бъде променян. Джоков казва, че не може да си позволи размествания точно преди най-силния период за годината – месецът около Коледа. "При нас всичко е много изкривено. Около 40% от оборота ни идва между 19 ноември и 22 декември. Тоест за един месец обработваме толкова поръчки, колкото за останалите 11 месеца", казва той. Добавя, че очакванията му са технологичното мислене на екипа на Ozone.bg да се отрази и на вече чисто физическите магазини.

Инвазията на книгите

Ozone.bg започва съществуването си през 2008 г. като сайт за продажба на игри, но през 2013 г. преминава към, най-общо казано, търговец на забавление. Основните причини са две: първата е огромната зависимост на бизнеса от производителите на игри и конзоли, а втората е, че по този начин Джоков се надява да обхване по-широк набор от потребители. Клиентите на Ozone.bg са масово между 18- и 35-годишна възраст, което оставя голямо поле за разширение. "Ако продаваш само гейминг, така пропускаш майките и бащите например", казва Джоков. "Ако те вече са ти клиенти, защото са си купили от теб книги, е много по-лесно да се сетят за теб, когато искат да купят игра или конзола за подарък."

Днес Ozone.bg предлага много неща – от игри и гейминг периферия, през електроника, играчки и музика, до книги. В книжния бизнес компанията навлиза след придобиването на "Книга за теб", малък търговец на книги, тогава собственост на настоящия зам.-главен редактор на "Сиела" Христо Блажев и създателя на специализираната медия "Аз чета" Александър Кръстев.

"Купихме компанията, за да видим как работи бизнесът с книги. Той е изключително шантав. Работим с над 350 контрагента и търговията с книги е, меко казано, тежка. Но те вдигат обема на поръчките и ни позволяват да правим неща, като например наша собствена логистика", казва Джоков.

В момента игрите отговарят за 30% от оборота на Ozone.bg, все още най-голямото перо на компанията. Скоро това може да се промени, защото книгите стават все по-голяма част от приходите на компанията, а към тях може да се добави и фактът, че самата компания вече си има собствено издателство, през което издава книги на блогъри. Разликата е, че дори книгите и игрите вече да са почти на едно и също ниво, оборотът от книги идва от десетократно повече поръчки.

Активно, не пасивно

Според Джоков немалка част от времето му минава в това да мисли повод за кампания за сваляне на цените. "Ние не разчитаме на пасивни продажби, просто да сложиш продуктите си и да чакаш някой да ги купи. Активни сме и разбрахме, че не може просто така да сваляш цените, нужен е повод за клиентите", казва той и дава пример с тазгодишния ден на книгата (23 април), когато Ozone.bg прави най-успешната си книжна кампания. При игрите е по-различно, защото там промоциите често се налагат от самите производители. "В момента например имаме дълга гейминг кампания, имаме и училищна кампания. Трябва винаги да привличаме хората."

Разширението на бизнеса извън гейминга означава и друго – складът на компанията скоро ще се окаже прекалено малък. В момента той е 1500 кв.м, а сега се изгражда нов с площ 5000 кв.м, на няколко нива и с частична роботизация.

Всичко това – бързоразвиващ се онлайн търговец, придобиване на физически магазини, модерни роботизирани складове – правят неминуемо оприличаването на Ozone.bg на "българския Amazon". Джоков обаче не е съгласен. "Ние не искаме да бъдем общ магазин като Amazon. Ozone.bg трябва да има идентичност, насоченост, хората да го свързват със забавление", казва той. "Не можем и не искаме да продаваме памперси, котешка храна или хладилници."

Джоков завършва с целите пред бъдещето на Ozone.bg: 50 млн. лв. приходи заедно с Pulsar за 2020 г., както и допълнително разширение. "Засега единствената нова категория, която смятаме да добавим, е секция за спорт и занимания навън. Другият ни фокус ще бъдат електронните книги, които остават неразвити в България", завършва той.

Докога очаквате да поддържате тези темпове на растеж?

Ние сме млади. Дори да съществуваме от 2008 г., реално започнахме да се развиваме 2013 г. През тази година имахме 1 млн. лв. оборот и оттогава правим към 60-70% скок всяка година. Толкова сме заложили и за тази, но истината е, че и ние самите не знаем докога можем да продължим с тези скокове. Мислили сме и за разширение извън България, но за момента само си мислим и не е на дневен ред.

Досега винаги сте били онлайн, а сега ще имате физически магазини. Каква ще бъде основната разлика?

Физическите магазини са интересно предизвикателство. В САЩ например има серия онлайн търговци, които слизат надолу към физическия сегмент. Традиционният ритейл е доста "забил" по отношение на това как се прави бизнес и смятам, че нашият технологичен ноу-хау ще може да раздвижи обстановката. Ние мислим много технологично, а малко наши конкуренти разсъждават по този начин.