Volkswagen ще инвестира 50 млрд. долара за електрически коли. Търси място за завод в Източна Европа

Германската компания иска да стане най-печелившия автопроизводител

Изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс
Изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс
Изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс    ©  Reuters
Изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дийс    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Германската група Volkswagen обяви намеренията си да се превърне в най-печелившия производител на автомобили през следващото десетилетие. За да се случи това, компанията ще инвестира общо 50 млрд. долара в разработка на нови модели електрически коли, автономни автомобили и други услуги до 2023 г. Volkswagen също така ще задълбочи сътрудничеството си с американския гигант Ford. Намеренията на компанията бяха обявени от изпълнителния директор на фирмата Херберт Дийс по време на конференция във Волфсбург, родното място на Volkswagen. В края на седмицата надзорният съвет на гиганта одобри петгодишната инвестиционна стратегия.

Дийс заяви още, че се надява на формирането на нова сделка с Ford до края на тази година, като основният фокус в нея трябва да бъде върху автомобилите за масовия пазар. Той добави, че договорът не предвижда сливане с американската компания и Volkswagen няма планове да купи дял от нея.

Евтини електрически коли

Основният проблем пред електрическите коли в момента според Volkswagen е сравнително недостъпната им цена. Масовото производство обаче ще позволи на гиганта да намали разходите си за една електрическа кола до тези за една дизелова такава. "С възможно най-голям мащаб, мисля, че ще се превърнем в най-печелившата компания в света", коментира Дийс.

Бордът на директорите на компанията вече гласува по-големи разходи, за да започне Volkswagen масово производство на електрически коли в Европа. Планът е най-радикалната промяна за компанията от началото на дизеловия скандал през 2015 г. насам. Той включва преоборудване на три завода в Германия, както и разглеждането на нови споразумения с компании, които произвеждат батерии за коли.

Общо Volkswagen планира да вдигне производителността на заводите си с 30% до 2025 г. Това ще се случи, като започне да произвежда коли от различни брандове под шапката си на едни и същи поточни линии. "Volkswagen трябва да стане по-ефикасна, по-продуктивна и по-печеливша, за да остане конкурентоспособна в бъдеще", каза още Дийс.

Компанията ще строи завод в Източна Европа, но още не е избрала страната

Ръководството на германската група реши да построи нов завод в Източна Европа, но още не е определено в коя държава ще бъде. Там ще бъде преместено производството на някои модели на Škoda и Seat (предполага се, че става дума за Škoda Karoq и Seat Ateca). Заводът на Škoda в Квасини, който е близо до границата с Полша, ще поеме от 2023 г. производството на Volkswagen Passat. Това съобщиха няколко информационни агенции след заседанието на надзорния съвет в края на миналата седмица, на което беше определена стратегията за развитие в следващите 5 години.

Преди седмица деловият всекидневник Handelsblatt съобщи за предстоящото разместване на производството, като посочи сред потенциалните страни за новия завод България и Турция. Решението би трябвало да означава, че изборът къде в Източна Европа да се строи предприятие трябва да се вземе сравнително бързо, за да бъде изградено то навреме за прехвърляне на производството от Квасини.