КЗК проверява компанията за споделени пътувания "Такси Максим"

Руската фирма може да извърви същия път, който и Uber в България

"Такси Максим"    ©  "Такси Максим"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е открила производство срещу руската компания за споделени пътувания "Такси Максим". То е по Закона за защита на конкуренцията, а регулаторът не е публикувал подробна информация.

По всичко личи обаче, че "Такси Максим" ще мине през същата процедура, по която мина и американската Uber в България, след като двете предоставят на практика една и съща услуга. В производството не е упоменат инициатор, което най-вероятно означава, че КЗК се е самосезирала.

За разлика от Uber "Такси Максим" се брандира като таксиметрова компания, но на практика не е – фирмата разчита на модела на споделени пътувания, при който всеки може да стане шофьор със собствения си автомобил и да кара колкото време пожелае, без да бъде обвързан с договор. По същия начин оперираше и Uber в България (както и навсякъде другаде по света), което доведе до спиране на операциите на компанията през 2015 г. - по-малко от година след като тя беше започнала дейност. "Такси Максим" от своя страна получи далеч по-дълъг картбланш. Според сайта на компанията тя работи в България от 2014 г.

Откриването на производството идва едва ден след като стана ясно, че Uber е загубила делото за отмяна на забраната на КЗК на първа инстанция пред ВАС.

"Капитал" е част от проекта "Европа говори", който цели да насърчи диалога между хора с различни политически възгледи от цяла Европа. За да участвате, попълнете краткия въпросник долу:

Коя е "Такси Максим"

"Такси Максим" е руска компания, основана през 2003 г. Подобно на Uber компанията не твърди, че е таксиметрова компания, а че разработва "иновативни технологии за поръчка на такси, които правят услугата по-модерна и по-безопасна". "Такси Максим" обаче все пак се брандира като таксиметров превозвач, докато Uber се разграничава от определението.

Проверка на "Капитал" в таксиметровия регистър на ДАИ показва, че "Такси Максим" все пак има лиценз за таксиметрови услуги, но е регистрирала само две коли и един шофьор.

Моделът на "Такси Максим" е почти идентичен с този на Uber, като всеки може да превозва пътници, когато поиска, със собствената си кола. Поръчката на кола става чрез мобилно приложение, а желаещите да станат шофьори също го правят по електронен път чрез заявка.