Два големи борсови дебюта събудиха пазара след слабото начало на годината

Lyft има за цел да набере 2.1 млрд. долара от листването си в САЩ, докато италианската компания за разплащания Nexi се насочва към IPO в Милано

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След борсовия си дебют Lyft може да бъде оценена на близо 20 млрд. долара.

През миналата година 190 компании реализираха първични публични предлагания (IPO) на Уолстрийт и набраха 47 млрд. долара спрямо 160 дружества година по-рано. Това е добрата новина. Лошата е, че през последните два месеца на 2018 г. активността се забави, което създаде опасения дали компаниите, които планират да станат публични през 2019 г., ще осъществят намеренията си. Очакванията са през тази година набраният капитал да достигне до 60 млрд. долара, сочи годишният доклад на Renaissance Capital.

Годината стартира изненадващо слабо, като пазарът обаче ще бъде събуден от два големи борсови дебюта, пише Bloomberg. Главният конкурент на Uber - Lyft, има за цел да набере 2.1 млрд. долара от листването си в САЩ, докато италианската компания за разплащания Nexi се насочва към IPO в Милано, което може да й донесе до 3.1 млрд. долара. Дванадесет други компании подготвиха документите си за IPO-та в понеделник, включително Precision Biosciences и Tufin Software Technologies.

Възможностите

След дебюта си Lyft може да бъде оценена на близо 20 млрд. долара. Това е сред първите признаци, че 2019 г. все още може да бъде силна година за пазара на IPO, особено сред технологичните компании. През второто тримесечие Uber ще последва примера на по-малкия си конкурент, като освен това на борсата ще се листнат и приложението за съобщения Slack и доставчика на храни Postmates.

Въз основа на последните си оценки и очакванията за набрани средства при IPO-тата си тези четири компании заедно биха могли да добавят над 150 млрд. долара пазарна капитализация към глобалните индекси.

До петък едва 22 компании са дебютирали на борсата през първото тримесечие на годината, като са набрали общо 1.6 млрд. долара. Това е най-лошото начало на година от 2016 г. насам. В Европа на 13 март Volkswagen отмени продажбата на акции на своето подразделение за камиони, което можеше да набере 3 млрд. долара. Това решение се отрази на настроенията за IPO-та на други компании в региона.

Слабо тримесечие

Макар че листването на Nexi и Uber ще се случи след началото на април, дебютът на Lyft ще спомогне за по-добрите резултати на пазара през първото тримесечие. Базираната в Сан Франциско компания планира да листне акциите си на 28 март и те да започнат да се търгуват на следващия ден. Вторият най-голям играч при споделените пътувания ще предложи 30.8 млн. акции с цена от 62 до 68 долара за брой. Така пазарната оценка на компанията може да достигне 19.6 млрд. долара. Lyft ще бъде най-голямата технологична компания, която излиза на борсата, откакто Snap стана публична преди две години. Анализатори от Bloomberg смятат, че оценката на компанията може да достигне 23.3 млрд. долара. Самата компания се стреми към оценка от 20-25 млрд. долара.

Подаването на документите в Комисията по ценните книжа и фондовите борси (SEC) на САЩ маркира следващата стъпка в състезанието между Lyft и Uber. През декември най-голямата компания за споделени пътувания тайно подаде документи в SEC.

Италианската платежна компания Nexi планира да набере до 2.7 млрд. евро на фондовата борса в Милано следващия месец. Въпреки че вероятно сумата, която тя ще набере, ще е по-висока от тази на Lyft, крайната оценка на Nexi ще е много по-ниска – около 7 млрд. евро.

Листването на Uber се очаква да бъде най-голямото за годината, като то може да оцени компанията на до 120 млрд. долара. Това ще направи и IPO-то едно от петте най-големи за всички времена. Компанията се занимава освен със споделени пътувания и с доставка на храни и товари, разработка на електрически велосипеди и скутери. Конкурентната Lyft остава фокусирана върху транспорта, включително такъв с велосипеди и скутери, като предупреди при подаването на документите си в SEC, че "разходите вероятно ще се увеличат и компанията може да не е в състояние да постигне или запази доходност в бъдеще".