Гаранция Франция на летище София

Държавата се триуми кой кандидат да избере за концесионер на летище София

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Държавата се триуми кой кандидат да избере за концесионер на летище София.
  • В идните седмици до края на юли трябва да бъдат обявени победителят и вторият в класирането.
  • Атаките са най-често срещу силната оферта на Aéroports de Paris Group, а следващи в класирането са фондове с партньори операторите на летища Мюнхен и Копенхаген.

Развръзката за концесията на летище София наближава. Новината кой ще вземе най-големия и ползван държавен актив е възможно да дойде следващата седмица, когато изтича тримесечният срок, който държавата си даде. Дори и с малко закъснение най-песимистичната прогноза е, че до края на юли комисията за избор на концесионер в министерството на транспорта ще сведе избора до два - шампион и вице.

И макар след подаването на петте оферти френската да ги надхвърли с много, към днешна дата сюрприз не е изключен, смятат източници, близки до процедурата. Обяснението - ще се чуе и гласът на ДАНС, а финалният акорд ще дойде от най-високо политическо ниво, включително и след разговори с евролидери. Макар по процедура решението да идва от група чиновници.

Последното преброяване

Подадените оферти за летище София бяха пет на брой. Европейски летищни оператори, повечето от които в комбинация с партньор. Всички бяха допуснати до разглеждане на офертите. Най-високата цена (виж таблицата) беше на обединението между Aéroports de Paris Group и доскорошния оператор на летище Ataturk в Истанбул - TAV. Французите се наредиха на втора позиция и по размер на предложената инвестиция и първоначалното усещане беше за липса на интрига оттук насетне в надпреварата.

Според източници на "Капитал" обаче все по-силни стават гласовете, че французите може да бъдат отстранени от подреждането заради неустойчиво високата си оферта и на преден план да излязат вторият и третият кандидат - обединения на финансови инвеститори, които са поканили за покриването на изискването за летищен оператор летищата в Мюнхен и в Копенхаген. Но шансът за това е под 50%. Не закъсняха и съмненията на близки до процедурата за свързаности с български добре познати и политически обвързани лица. И догадки дали ако френският кандидат бъде посочен за победител, няма да бъде спънат при преговорите по договора в името на фаворит с местни контакти.

Без много публично говорене и процедурата за един от най-големите държавни активи не минава без лобиране и скрити упреци към конкуренти. Все пак на софийския терен е най-добрият от години състав от чужди кандидат-инвеститори, макар и не точно световните гиганти в летищния бизнес. И който и да е бъдещият стопанин, почти 100% сигурно е, че Враждебна ще стане по-добро място за пътниците.

Големият риск е, че и концесионното споразумение, и законът, и европравилата допускат предоговаряне при съществена промяна в конюнктурата. А при слаби политици това отваря врата за бъдещи отстъпки и вреди за пътниците.

Кандидатите: Up in the air

На финалната права "Капитал" потърси всички кандидати, за да дадат допълнителна яснота по отношение на плановете си за летището. Операторът на летището във Франкфурт Fraport отказа да участва.

Най-сложни и неконкретни за трима от кандидатите се оказаха въпросите, свързани с разпределението на участието на партньорите в кандидатстващите консорциуми - неразбираема политика, будеща въпроси по отношение на откритостта на кандидатите. Всички се дистанцират и от всякакви местни партньори от типа Делян Пеевски или Кирил Домусчиев въпреки неформалното свързване на имената им при две от обединенията.

Другият мразен от претендентите въпрос се оказа този за ръста на летищните такси. Нито един от четирите не отговори конкретно.

Интриги с френския кандидат

Обвързващите оферти бяха отворени на 9 май. Френската оферта се очерта като категоричен фаворит с предложено годишно плащане към държавата от 32.824 млн. евро, или 42.80% от приходите, и инвестиции от 903 млн. евро. За да парира атаките, че летището ще полети в турска посока, председателят на френско-българската търговска и индустриална камара Стефан Делайе превантивно реши да внесе допълнителна яснота за разпределението на участието в обединението. От него стана ясно, че водещият член Aéroport de Paris има 75% участие. Компанията е базирана в Париж и се търгува на парижката борса. Останалите са на TAV, като от юни 2017 г. 46.2% от акциите на TAV са собственост и се контролират от групата Aéroport de Paris.

Последваха нови съмнения, като се появи тезата, че кандидатът ще използва концесията за столичното летище, за да прехвърли тук летищната си техника от летище Ataturk в Истанбул, което остана пустеещо след откриването на новата мегааерогара на града и преместването на турските авиолинии там. "Цялото летищно оборудване в момента е собственост на Турция. Затова няма абсолютно никаква причина това оборудване да бъде прехвърлено в София. То не е наше", обясни Едуард Аркрайт, заместник изпълнителен директор на Groupe ADP и председател на борда на директорите на TAV.

Друга критика се появи по линия на случая с концесията на летище Загреб, където ADP и TAV имат общо 35%, като там се стигна до искане от страна на концесионера за намаляване на концесионните такси впоследствие. Този въпрос от кандидата коментираха така: "Резултатите, постигнати от Groupe ADP в Загреб, са изключителни. Нов терминал с площ от 65 000 кв. метра беше финансиран, изграден и успешно открит през март 2017 г. Само за четири години (от 2014 до 2018 г.), бяха открити 15 нови дестинации, а трафикът се увеличи с 43%. Освен това през 2017 г. международното летище в Загреб спечели титлата "Най-подобрено летище" в проучването "Качество на летищата", проведено от Международния съвет на летищата.

Кои са подгласниците

Ако очакванията на източниците, близки до процедурата, се сбъднат, това би означавало напред да излязат класираните на второ и трето място - или обединенията, в които участват летищата в Копенхаген и Мюнхен.

Лошата новина тук е, че в двете обединения летищните оператори към момента са само оператори, като нямат дял в консорциума, докато при останалите три кандидата летищният оператор всъщност е водещият в обединението. Летище Копенхаген е поддържащ партньор на Sauerwein & Schaefer Bau. Базираната в Швейцария SSB Group е създадена през 1912 г. и се занимава със строителство, като има проекти в Европа и Турция и е свързана с турската група ERG. Към момента в портфолиото й няма летище. Минусът в офертата на Копенхаген беше, че при отварянето на обвързващата оферта не стана ясно какъв е размерът на инвестицията, която предлага кандидатът (пред "Капитал" те обявиха 695 млн. евро), липсваше още и прогноза за броя на пътниците.

Третият кандидат - фондът Meridiam, е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. Той си партнира със строителя Strabag, който има един не много успешен опит на летище София в миналото, като кандидатът отказва да даде детайли за разпределението на дяловете. По информация на "Капитал" строителната компания държи 20%. Летището в Мюнхен подобно на Копенхаген е само оператор. Така числата за такси, инвестиции и плановете за бъдещето на софийското летище остават единствено в ръцете на двата финансови инвеститора, а дори и да харесвате обектите в Мюнхен и Копенхаген, стои рискът техните представители да отлетят от София.

Последни на опашката

На опашката от кандидати останаха Манчестър и Fraport. Летището в Манчестър даде най-ниската оферта за концесионно плащане на година. Кандидатът обаче представи най-голямо число за размера на инвестициите и се опита да се върне в играта, като излезе с информацията, че ще строи стадион в близост до аерогарата, въпреки че спортното съоръжение няма пряка връзка с летищния бизнес. Кандидатът си партнира с китайската строителна компанията Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG).

От MAG отговориха пред "Капитал", че виждат недвижимите имоти като важен компонент на дългосрочното развитие на летищата. "Създаването на оживен район около летището е наистина важно за стимулиране и улесняване на растежа. Това е моделът, който използвахме с нашите партньори BCEG на летището в Манчестър и който виждаме, че работи добре", обясниха от там. "Въпреки че е извън концесията и се предвижда летището да действа като "разработчик", а не като пряк "инвеститор", Airport City Sofia има потенциал да генерира значителен икономически растеж за района на София", смята още кандидатът.

Назад в класирането остана и операторът на летище Франкфурт - Fraport, който съвместно с българската група "Химимпорт" е концесионер на летищата във Варна и Бургас. Ниската оферта на Fraport поне свива до минимум опасността една и съща компания да държи всички основни летища в страната.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pavlinkoto avatar :-|
    pavlinkoto
    • - 3
    • + 4

    Не е невъзможно да се осерат турците, колкото и да се оправдават, че всъщност са французи. И тази връзка с Пеевски... Ама айде, дано пък всичко е наред, колкото и да са зле, ще е по-добре от сега.

    Нередност?
  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • - 8
    • + 4

    Наистина, изглежда че на второ четене (и при по-подробна информация) френският кандидат ADP с миноритарно турско участие, е може би най-добрият кандидат от тази група. Кандидатите "Мюнхен" и "Копенхаген" всъщност излиза, че са само инвестиционни фондове (а не летищни оператори), което е доста несигурно. Май сърбите отново ни изиграха, след като успяха да привлекат френския гигант Vinci за концесията на белградското летище миналата година, докато ние още се чудихме какво да правим. Fraport не бива да получава и софийското летище, защото вече имат твърде много летища в Гърция и България, и няма да имат стимул да го развиват. А британците от Манчестър заложиха на много медиен шум и щедри обещания (като за преди избори), но който е бил на Stansted, знае че техните инвестиции са абсолютно минимални.

    Нередност?
  • 3
    lde1426970571395471 avatar :-|
    Xm HK
    • - 4
    • + 3

    Турко-франсетата умело държат ултра лоуйостърите Ryanair и Wizzair далече от Загреб. Таксите за операторите са високи, а умело предоговориха споразумението с държавата и свалиха обещаната концесионна такса. Па нека имат бляскав и празен терминал. Предвид, че това са най-големите играчи в БГ, техният избор би бил катастрофа за софийското летище и пътниците му. Концесионно споразумение за София без обвързване за ръста на броя пътници е опасно и вредно и може да ни върне във времената преди 10 години, когато нямаше билет под 300€.

    Нередност?
  • 4
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181
    • - 5
    • + 1

    Тази концесия ще е жив ташак за населението. София има нужда от ново летище, а не от нов стопанин за старото.

    Нередност?
  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#4] от "izt21595181":

    Ами то това си е основното изискване - да се построи нов терминал.

    Нередност?
  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#3] от "Xm HK":

    Ако в Загреб са увеличили трафика с 43% без лоукостърите, какво им пречи да го направят и в София? За лоу-костърите остават Варна, Бургас, Пловдив.

    Нередност?
  • 8
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • + 1


    До коментар [#] от "
    pavlinkoto
    ":

    Вероятно според Вас турци управляват и трите парижки летища! Ако летище София стане като CDG, нямам против турци да го направят такова!

    Нередност?
  • 9
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter
    • - 1

    Офертите са изкривени в представянето на инвестициите, някои са сложиши там и текущата подръжка. Тоест не е съвсем възможно да ги сравним. Аз бих искал да видя далечни дестинации, което ще изиска инвестиции да се привлекат оператори, но може да ни се отплати с нови инвестиции и бизнес.

    В София пътниците са 82% нагоре 2014-2018, а Загреб само 37% според википедиа, в статията друга цифра се споменава, пак много по-слаба. Така че нашето летище си се развива много добре, просто няма лъскави магазини и тоалетни, но реално дори да има ще се продават вносни стоки, така че не губим нещо особено. Трябва да се даде на тези, които ще го сложат на картата, сега с малко самолети като 320ЛР и ХЛР се лети през океана. Хъбоветв вече не са толкова желани.

    Нередност?
Нов коментар