🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Фондът Meridiam и Strabag са харесани от държавата за концесионер на летище София

Ако няма обжалвания и се стигне до договор с този кандидат, оператор ще бъде летището в Мюнхен

Транспортният министър Росен Желязков отказа да отговаря на всякакви въпроси
Транспортният министър Росен Желязков отказа да отговаря на всякакви въпроси
Транспортният министър Росен Желязков отказа да отговаря на всякакви въпроси    ©  Надежда Чипева
Транспортният министър Росен Желязков отказа да отговаря на всякакви въпроси    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Напълно неочаквано според подадените числа в офертите държавата избра консорциума между фонда Meridiam и строителната Strabag за концесионер на летище София. Класирането съобщи министърът на транспорта Росен Желязков, като отказа да отговаря на всякакви въпроси. А те са доста. Настоящата развръзка беше очаквана от близки до процедурата, защото за въпросния победител най-упорито, но и напълно неофициално се твърдеше да има връзки с местни бизнесмени. От обединението отрекоха тази информация пред "Капитал".

Сюрпризът е, че операторът на френските летище ADP е на второ място, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение. Подреждането нататък е германската Fraport, стопанинът на летище Манчестър и последни са строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Сега подреждането много вероятно ще бъде обжалвано от някой неуспял кандидат.

Кой спечели

Ако изборът бъде потвърден от съд и правителство, то това значи, че поне на първо време столичното летище ще бъде ръководено от летището в Мюнхен. Той ще е нает оператор, но реално няма да участва в инвестицията.

Водещ в обединението е фондът Meridiam. Той е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. За летище София си партнира със строителя Strabag, който има един не много успешен опит на летище София в миналото, като кандидатът отказва да даде детайли за разпределението на дяловете. По информация на "Капитал" строителната компания държи 20%.

Какво предложи победителят

Кандидатът предложи концесионно плащане на година от 24.542 млн. евро, или 32% от годишните приходи, и инвестиции от 608 млн. евро. Те ще станат на 4 фази, на база нарастването на броя на пътниците. През Фаза 1 до 2022 г. и при 8.8 млн. - 9 млн. пътници се предвижда ремонт на терминал 1 и 2, като на Т2 ще се изгради коридор за разделяне на пристигащи и заминаващи. Увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.

През Фаза 2 до 2030 г. и 12.3 млн. пътници ще е най-голямото развитие за целия период на концесията. Ще се изгради терминал 3, който ще замени терминал 1. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и ще бъде завършен през 2030 г. Инфраструктурата в летателната зона ще бъде разширена с 11 местостоянки. Ще се изгради нов паркинг за автомобили с над 1000 места, като мост ще свързва паркинга със зоната за check-in.

При Фаза 3 до 2035 г. и 14.5 млн. пътници ще има разширение на терминал 3, ще бъдат изградени 9 отдалечени местостоянки за самолети с тесен фюзелаж и 1 за самолети с широк. На мястото на терминал 1 ще се изгради нов карго терминал. През Фаза 4 след 2043 г. и над 18 млн. пътници ще се извърши разширение на терминал 3, предвиждат се още 8 местоянки за тесен и 1 местостоянки за самолети с широк фюзелаж. Ще има втори покрит паркинг с над 1400 места и 4300 кв. метра площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището.

Очаквайте подробности в седмичния брой на "Капитал"

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    plamen.iv.ivanov avatar :-|
    Plamen_
    • - 1
    • + 10

    "Класирането съобщи министърът на транспорта Росен Желязков, като отказа да отговаря на всякакви въпроси".
    Евала, няма нужда да се отговаря на въпроси..****

    Да подшушна понеже Капитал са спестили имената на местните бизнесмени - за наш Киро иде реч.

    Нередност?
  • 2
    lady_flower avatar :-P
    lady_flower
    • - 3
    • + 4

    Дано сега да заприлича на летище в Мюнхен!

    Нередност?
  • 3
    fcs1432069766431253 avatar :-|
    Antoaneta PETROVA Ardashes
    • + 4

    "Сюрпризът е, че операторът на френските летище ADP е на второ място, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение. "
    Това ,според мен, няма нужда от коментар.

    Нередност?
  • 4
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • + 5

    Сега ще обжалват (и с право), така че концесионер на летището в София май скоро няма да има.

    Нередност?
  • 5
    njt1426861816395296 avatar :-P
    George S
    • + 1

    До коментар [#3] от "Antoaneta Ardashes":

    Е тва е, да пуснеш коментар, че няма нужда от коментар :ДД

    Нередност?
  • 6
    chocomilk avatar :-|
    once Upon a Time
    • - 3
    • + 4

    Прекрасна новина! ADP просто не беше правилният избор.
    В Загреб нищо не са постигнали, само един лъскав терминал и високи летищни такси. Летището седи празно и почти без нискобюджетни.
    Честито и късмет на Мюнхен!

    Нередност?
  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 5

    До коментар [#6] от "choKo":

    Да, АДП са проблемни. Само че много е важно какво значи "Операторът на летище Мюнхен" в контекста на договора. Ок, ще споделят експертиза. И Западните прокуратури споделят експертиза с нашата. Резултатите не са цветущи.

    Какъв е ДОГОВОРЕНИЯ ангажимент на "операторът на летище Мюнхен" и какво става, ако те се оттеглят в един момент? Нима очакваме, че държавата ще прекрати концесията, дори да има причини за това?

    Искрено се надявам, че след 5 г. Киро няма да си остане сам концесионер на летището.

    Нередност?
  • 8
    kiy101116173 avatar :-|
    kiy101116173

    До коментар [#1] от "Miguel Del Angel Sosa":

    Не е Киро съвсем друг е скоро ще го разберете.

    Нередност?
  • 9
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Най-големият акционер в Strabag е кипърска фирма, собственост на приближения до Путин руски олигах Олег Дерипаска. БСП (БКП) би трябвало да са доволни от избрания концесионер, защото е очевидно че Кремъл ще има директен достъп в управлението на летището в българската столица.

    Нередност?
Нов коментар