Фондът Meridiam и Strabag са харесани от държавата за концесионер на летище София
Ако няма обжалвания и се стигне до договор с този кандидат, оператор ще бъде летището в Мюнхен
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Напълно неочаквано според подадените числа в офертите държавата избра консорциума между фонда Meridiam и строителната Strabag за концесионер на летище София. Класирането съобщи министърът на транспорта Росен Желязков, като отказа да отговаря на всякакви въпроси. А те са доста. Настоящата развръзка беше очаквана от близки до процедурата, защото за въпросния победител най-упорито, но и напълно неофициално се твърдеше да има връзки с местни бизнесмени. От обединението отрекоха тази информация пред "Капитал".
Сюрпризът е, че операторът на френските летище ADP е на второ място, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение. Подреждането нататък е германската Fraport, стопанинът на летище Манчестър и последни са строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Сега подреждането много вероятно ще бъде обжалвано от някой неуспял кандидат.
Кой спечели
Ако изборът бъде потвърден от съд и правителство, то това значи, че поне на първо време столичното летище ще бъде ръководено от летището в Мюнхен. Той ще е нает оператор, но реално няма да участва в инвестицията.
Водещ в обединението е фондът Meridiam. Той е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. За летище София си партнира със строителя Strabag, който има един не много успешен опит на летище София в миналото, като кандидатът отказва да даде детайли за разпределението на дяловете. По информация на "Капитал" строителната компания държи 20%.
Какво предложи победителят
Кандидатът предложи концесионно плащане на година от 24.542 млн. евро, или 32% от годишните приходи, и инвестиции от 608 млн. евро. Те ще станат на 4 фази, на база нарастването на броя на пътниците. През Фаза 1 до 2022 г. и при 8.8 млн. - 9 млн. пътници се предвижда ремонт на терминал 1 и 2, като на Т2 ще се изгради коридор за разделяне на пристигащи и заминаващи. Увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.
През Фаза 2 до 2030 г. и 12.3 млн. пътници ще е най-голямото развитие за целия период на концесията. Ще се изгради терминал 3, който ще замени терминал 1. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и ще бъде завършен през 2030 г. Инфраструктурата в летателната зона ще бъде разширена с 11 местостоянки. Ще се изгради нов паркинг за автомобили с над 1000 места, като мост ще свързва паркинга със зоната за check-in.
При Фаза 3 до 2035 г. и 14.5 млн. пътници ще има разширение на терминал 3, ще бъдат изградени 9 отдалечени местостоянки за самолети с тесен фюзелаж и 1 за самолети с широк. На мястото на терминал 1 ще се изгради нов карго терминал. През Фаза 4 след 2043 г. и над 18 млн. пътници ще се извърши разширение на терминал 3, предвиждат се още 8 местоянки за тесен и 1 местостоянки за самолети с широк фюзелаж. Ще има втори покрит паркинг с над 1400 места и 4300 кв. метра площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището.
Очаквайте подробности в седмичния брой на "Капитал"
9 коментара
"Класирането съобщи министърът на транспорта Росен Желязков, като отказа да отговаря на всякакви въпроси".
Евала, няма нужда да се отговаря на въпроси..****
Да подшушна понеже Капитал са спестили имената на местните бизнесмени - за наш Киро иде реч.
Дано сега да заприлича на летище в Мюнхен!
"Сюрпризът е, че операторът на френските летище ADP е на второ място, въпреки че като цена и инвестиции има много по-силно предложение. "
Това ,според мен, няма нужда от коментар.
Сега ще обжалват (и с право), така че концесионер на летището в София май скоро няма да има.
До коментар [#3] от "Antoaneta Ardashes":
Е тва е, да пуснеш коментар, че няма нужда от коментар :ДД
Прекрасна новина! ADP просто не беше правилният избор.
В Загреб нищо не са постигнали, само един лъскав терминал и високи летищни такси. Летището седи празно и почти без нискобюджетни.
Честито и късмет на Мюнхен!
До коментар [#6] от "choKo":
Да, АДП са проблемни. Само че много е важно какво значи "Операторът на летище Мюнхен" в контекста на договора. Ок, ще споделят експертиза. И Западните прокуратури споделят експертиза с нашата. Резултатите не са цветущи.
Какъв е ДОГОВОРЕНИЯ ангажимент на "операторът на летище Мюнхен" и какво става, ако те се оттеглят в един момент? Нима очакваме, че държавата ще прекрати концесията, дори да има причини за това?
Искрено се надявам, че след 5 г. Киро няма да си остане сам концесионер на летището.
До коментар [#1] от "Miguel Del Angel Sosa":
Не е Киро съвсем друг е скоро ще го разберете.
Най-големият акционер в Strabag е кипърска фирма, собственост на приближения до Путин руски олигах Олег Дерипаска. БСП (БКП) би трябвало да са доволни от избрания концесионер, защото е очевидно че Кремъл ще има директен достъп в управлението на летището в българската столица.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.