Volkswagen е изправен пред най-големия колективен иск в историята на Германия

Близо 450 хил. души търсят отговорност от компанията заради "дизелгейт"

Съдебният процес се отри днес в районния съд в Брауншвайг, на 30 км от централата на компанията във Волфсбург
Съдебният процес се отри днес в районния съд в Брауншвайг, на 30 км от централата на компанията във Волфсбург
Съдебният процес се отри днес в районния съд в Брауншвайг, на 30 км от централата на компанията във Волфсбург    ©  Reuters
Съдебният процес се отри днес в районния съд в Брауншвайг, на 30 км от централата на компанията във Волфсбург    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Делото се очаква да продължи няколко години.

Volkswagen се готви за дълга съдебна битка - днес в Германия започва делото по най-големия колективен правен иск в съвременната история на страната. Близо 450 хил. германски собственици на автомобили на компанията искат компенсации за дизеловите си автомобили с инсталиран софтуер за манипулиране на количеството вредни емисии. Дизеловият скандал (станал известен като "дизелгейт"), тръгнал от САЩ преди четири години, досега струва на компанията над 30 млрд. евро, съобщава Financial Times.

Нов механизъм

Съдиите трябва да разгледат около 50 точки, но основният въпрос ще бъде да се определи дали VW е "причинил вреда" и е действал по начин, противоречащ на етиката. Адвокатите на компанията са уверени, че делото, което според тях може да продължи четири години и да стигне до Върховния съд, в крайна сметка ще бъде прекратено.

Но резултатът е невъзможно да се предвиди, тъй като това е първият подобен иск в Германия според процедурата, приета заради "дизелгейт". Целта на новата процедура е да се улесни колективното обезщетение за потребителите, които смятат, че са ощетени от големите компании. Такава практика има в САЩ, но се среща рядко в повечето европейски страни. След разкритията за нарушенията на VW през 2015 г. десетки хиляди потребители наводниха 100-те регионални съдилища в Германия с индивидуални искове.

До края на 2018 г. частните застрахователни компании са изплатили около 380 млн. евро по 144 хил. индивидуални иска срещу VW според данни на Германската застрахователна асоциация (GDV).

Колективният иск беше подаден въпреки успеха на американските адвокати, които призовават ищците да предприемат индивидуални действия. Около 35 676 собственици на автомобили се оттеглиха от списъка за един ден преди две седмици според официалните данни, вероятно подтикнати от агресивни рекламни кампании на адвокатски кантори, които обещават да осигурят до 18 хил. евро на засегнато превозно средство.

Сред застъпниците на индивидуални искове е Кристофър Ротер, адвокат ветеран, който е събрал над 100 млн. евро от британски и американски фондове, за да финансира плана си.

Ротер, който също е представлявал клиенти на компанията в САЩ срещу VW, предлага да поеме съдебните разноски на тези, които решат да предявят собствени искове, в замяна на до 25% от всяко споразумение или обезщетение.

Според Ротер неговите 12 хил. нови клиенти имат по-голям шанс при индивидуални искове.

Но Ралф Зауер, адвокат, представляващ както отделни ищци, така и Федерацията на германските организации на потребителите, която инициира колективния иск, смята, че на VW ще е по-евтино да даде на всички, включени в общия иск, по 5000 евро, отколкото да изплати 300 хил. индивидуални иска, както и съответните правни и съдебни такси.

"Те не искат да четат за "дизелгейт" в медиите след пет години, те искат голямо споразумение и всичко да се реши", казва Зауер. От своя страна VW не предвижда да изплаща големи суми. "Трудно е да си представим, че ще бъде сключено отделно споразумение с всеки ищец", заявиха от компанията.

Скандалът

Скандалът избухна през 2015 г., когато германската група призна, че е оборудвала 11 млн. автомобила със софтуер, манипулиращ отчетените емисии. Оттогава това й струва над 30 млрд. евро за съдебни разходи, глоби и обезщетения, изплатени основно в САЩ, припомня AFP. Засега VW е платил само три глоби в Германия на обща стойност от 2.3 млрд. евро, но остава застрашен от поредица граждански и наказателни дела.

Миналата седмица главният изпълнителен директор Херберт Дис, председателят на изпълнителния съвет Ханс Дитер Пьоч и бившият главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн бяха обвинени, че умишлено са информирали пазарите твърде късно за разходите, които скандалът се е очаквало да причини на компанията.