Проблемите в германската автомобилна индустрия растат
Търговското напрежение, свиването на пазара в Китай и преминаването към електромобилите са само някои от проблемите в сектора
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Една лоша новина след друга. Така може да се опише германската автомобилна индустрия в последно време, а проблемите засягат както големи концерни, така и по-малки производители. Само тази година Daimler четири пъти намали прогнозата си за печалба, миналата седмица производителят на съоръжения за индустрията Eisenmann влезе в процедура по несъстоятелност, а днес най-големият производител на авточасти в Европа - Continental, обяви, че планира да свие драстично разходите след срив в печалбата през второто тримесечие. Всички тези новини носят неприятното усещане, че проблемите на германската автоиндустрия тепърва ще се увеличават.
Проблемите
За германската автоиндустрия те започнаха през 2015 г. с "Дизелгейт", но ситуацията се влоши допълнително през втората половина на 2018 г. заради рязък спад на продажбите. Сега икономисти и анализатори се опасяват от негативните ефекти на ескалиралия търговски конфликт между САЩ и Китай, свиването на пазара в Китай, опасността от "твърд" Brexit на 31 октомври, както и въпроса със скъпото преминаване към електрически автомобили.
"Германската автомобилна индустрия има сериозни конюнктурни проблеми, има спад в продажбите и производството", коментира наскоро автомобилният експерт Щефан Брацел в интервю за Deutsche Welle, което "Капитал" препубликува.
В Китай - ключов експортен пазар, продажбите на автомобили са спаднали с 4% до малко под 23 млн. през 2018 г., а за първото шестмесечие на тази година се наблюдава спад от 14%, показват данните на индустрията. Обезкуражаващи са и последните данни на националната статистика, които показват, че индустриалното производство в Германия се е свило с 1.5% през юни на месечна база, което е доста под очакванията на икономистите, чиято консенсусна прогноза в анкетата на Reuters беше за увеличение с 0.4%. От Федералната статистическа служба на Германия (Destatis) отбелязват, че резултатът бележи спад от 5.2% спрямо същия период миналата година.
По-големият проблем обаче е необходимостта от мащабни инвестиции в преминаването към електрически и автономни автомобили от страна на големите играчи. "Всички те трябва да намалят разходите, защото се нуждаят от пари за инвестиции, а това се отразява и на доставчиците им", коментира ситуацията Брацел пред в. Financial Times. Пример - за целта само Volkswagen планира да отдели 44 млрд. евро в следващите няколко години и това, след като справянето с дизеловия скандал струва на концерна други 25 млрд., отбелязва ARD.
Последствията
За момента германската икономика е сравнително здрава, като безработицата е на почти историческо дъно, но нагласите на бизнеса са отрицателни във всички сектори освен строителството, отбелязва FT. Миналата седмица Бундесбанк заяви, че брутният вътрешен продукт (БВП) най-вероятно ще се свие през второто тримесечие и няма сигнали за "възстановяване на вноса и износа".
Всичко това насочва погледите към мотора на германската икономика - автомобилният сектор осигурява над 800 хил. работни места в страната и генерира близо 5% от БВП, но прогнозите там са мрачни. "За момента не виждаме никакви позитивни сигнали", коментира състоянието на автоиндустрията Брацел за DW и добавя: "Конюнктурно сме в една изключителна тежка фаза."
1 коментар
Криза там може да се отрази на половината българска индустрия. Дано подобни проблеми да доведат до инвестиции в по-евтини дестинации като нас.
Държа да подчертая, че дори заплатите ни да бяха равни на немските, пак щяхме да имаме ценово предимство покрай корпоративния данък.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.