Проблемите в германската автомобилна индустрия растат

Търговското напрежение, свиването на пазара в Китай и преминаването към електромобилите са само някои от проблемите в сектора

"Конюнктурно сме в една изключителна тежка фаза", коментира автомобилният експерт Щефан Брацел
"Конюнктурно сме в една изключителна тежка фаза", коментира автомобилният експерт Щефан Брацел
"Конюнктурно сме в една изключителна тежка фаза", коментира автомобилният експерт Щефан Брацел    ©  Reuters
"Конюнктурно сме в една изключителна тежка фаза", коментира автомобилният експерт Щефан Брацел    ©  Reuters

Една лоша новина след друга. Така може да се опише германската автомобилна индустрия в последно време, а проблемите засягат както големи концерни, така и по-малки производители. Само тази година Daimler четири пъти намали прогнозата си за печалба, миналата седмица производителят на съоръжения за индустрията Eisenmann влезе в процедура по несъстоятелност, а днес най-големият производител на авточасти в Европа - Continental, обяви, че планира да свие драстично разходите след срив в печалбата през второто тримесечие. Всички тези новини носят неприятното усещане, че проблемите на германската автоиндустрия тепърва ще се увеличават.

Проблемите

За германската автоиндустрия те започнаха през 2015 г. с "Дизелгейт", но ситуацията се влоши допълнително през втората половина на 2018 г. заради рязък спад на продажбите. Сега икономисти и анализатори се опасяват от негативните ефекти на ескалиралия търговски конфликт между САЩ и Китай, свиването на пазара в Китай, опасността от "твърд" Brexit на 31 октомври, както и въпроса със скъпото преминаване към електрически автомобили.

"Германската автомобилна индустрия има сериозни конюнктурни проблеми, има спад в продажбите и производството", коментира наскоро автомобилният експерт Щефан Брацел в интервю за Deutsche Welle, което "Капитал" препубликува.

В Китай - ключов експортен пазар, продажбите на автомобили са спаднали с 4% до малко под 23 млн. през 2018 г., а за първото шестмесечие на тази година се наблюдава спад от 14%, показват данните на индустрията. Обезкуражаващи са и последните данни на националната статистика, които показват, че индустриалното производство в Германия се е свило с 1.5% през юни на месечна база, което е доста под очакванията на икономистите, чиято консенсусна прогноза в анкетата на Reuters беше за увеличение с 0.4%. От Федералната статистическа служба на Германия (Destatis) отбелязват, че резултатът бележи спад от 5.2% спрямо същия период миналата година.

По-големият проблем обаче е необходимостта от мащабни инвестиции в преминаването към електрически и автономни автомобили от страна на големите играчи. "Всички те трябва да намалят разходите, защото се нуждаят от пари за инвестиции, а това се отразява и на доставчиците им", коментира ситуацията Брацел пред в. Financial Times. Пример - за целта само Volkswagen планира да отдели 44 млрд. евро в следващите няколко години и това, след като справянето с дизеловия скандал струва на концерна други 25 млрд., отбелязва ARD.

Последствията

За момента германската икономика е сравнително здрава, като безработицата е на почти историческо дъно, но нагласите на бизнеса са отрицателни във всички сектори освен строителството, отбелязва FT. Миналата седмица Бундесбанк заяви, че брутният вътрешен продукт (БВП) най-вероятно ще се свие през второто тримесечие и няма сигнали за "възстановяване на вноса и износа".

Всичко това насочва погледите към мотора на германската икономика - автомобилният сектор осигурява над 800 хил. работни места в страната и генерира близо 5% от БВП, но прогнозите там са мрачни. "За момента не виждаме никакви позитивни сигнали", коментира състоянието на автоиндустрията Брацел за DW и добавя: "Конюнктурно сме в една изключителна тежка фаза."

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Криза там може да се отрази на половината българска индустрия. Дано подобни проблеми да доведат до инвестиции в по-евтини дестинации като нас.

    Държа да подчертая, че дори заплатите ни да бяха равни на немските, пак щяхме да имаме ценово предимство покрай корпоративния данък.

    Нередност?
Нов коментар