"Летище София" увеличава приходите си с над 10%

Значително се влошават резултатите на аеропорта в Пловдив за деветмесечието

Пътниците на летище София са се увеличили, но обслужените самолети са по-малко
Пътниците на летище София са се увеличили, но обслужените самолети са по-малко
Пътниците на летище София са се увеличили, но обслужените самолети са по-малко    ©  Цветелина Белутова
Пътниците на летище София са се увеличили, но обслужените самолети са по-малко    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Повече пътници и товари са минали през столичното летище тази година. Това показва отчетът на "Летище София" за първите девет месеца на 2019 г. Така въпреки прекратените договори за услуги с два големи клиента компанията повишава приходите си с над 10%, а печалбата й скача с повече от една четвърт.

Най-голямото летище в страната предстои да бъде концесионирано, като по информация на "Капитал" през следващата седмица се очаква решението на Комисията за защита на конкуренцията по жалбите на отхвърлените кандидати. За победител беше определен фондът Meridiam в комбинация със строителя Strabag.

Значително обаче се влошават резултатите на по-малкото "Летище Пловдив", което отчита както рязък спад на приходите, така и задълбочаване на загубата. Според ръководството през миналата година са взети решения, които ощетяват компанията и вероятно това е причината директорът да бъде сменен малко преди Коледа.

Софийското летище

"Летище София" отчита по-високи приходи и печалба за деветте месеца на годината (виж таблицата). Ръстът идва както от увеличените продажби в магазините, включително заради новооткрити обекти в края на миналата година, така и от повишените приходи от карго, реклама и ВИП пътници. Търговските приходи по принцип имат най-съществен дял в общите, а освен това се повишават със 17% до 72.3 млн. лв. Така компанията успява да компенсира пропуснатите ползи за 6.7 млн. лв. от прекратените договори с Wizz Air и European Air Transport за рампово обслужване и обработка с антилед, става ясно от отчета.

За деветмесечието е имало общо 46 790 излитания и кацания на летището (ръст от 1%). Спад от 21% обаче има при наземно обслужените самолети - общо 6717 на брой, заради двата прекратени договора. Пътниците са се увеличили с 1.5% и са били малко над 5.4 млн. души до края на септември. По международни чартърни полети пътниците са нараснали с 23%. Интересна подробност е, че през септември най-активни са били пътуванията до турските курорти Анталия и Бодрум, както и до Енфида в Тунис. От летището отчитат също 10% ръст на товарите.

Аеропортът в Пловдив

Резултатите на "Летище Пловдив" обаче значително се влошават. С 250 по-малко са наземно обслужените самолети (общо 800), а пътниците са малко над 60 хил. души (с 46% по-малко, отколкото миналата година). Според отчета "ръководството полага сериозни усилия да предотврати нанесените щети от решения, взети през 2018 г. върху дейността на дружеството". В анализа се посочва също, че се установяват некоректно представени данни за отчетния период до края на септември 2018 г. Няма подробна информация кои са проблемните решения, но малко преди Коледа миналата година беше освободен изпълнителният директор Христо Щерионов и на негово място беше назначен Спас Шуманов.

Отчетът за деветмесечието на тази година показва, че спад има както в приходите от наземно обслужване, така и от търговски обекти, а това са двете основни приходни пера на летището. В същото време разходите се повишават, основно за външни услуги. Като причина за това от сегашното ръководството посочват подписан договор с Регионална дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението", за който вътрешен одит към Министерството на транспорта от април тази година е установил, че е "в противоречие с всякаква икономическа логика и е сключен при наличието на сериозни нередности".

През миналата година правителството реши да прекрати процедурата за концесия на "Летище Пловдив". Това стана, след като победителят - китайската HNA Airport Group, се отказа от концесията и независимо от факта, че имаше и втори кандидат - пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК. Новата процедура ще се организира по променения Закон за концесиите.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Какво стана с концесията?

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 2

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    Едната се обжалва, другата ще се прави наново. За София е силно вероятно да се стигне и до съд.

    Нередност?
Нов коментар