Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба

Компанията ще съкрати 100 души глобално, или 14% от персонала си

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Компанията за споделено ползване на електрически тротинетки Lime ще опита да започне да работи на печалба през тази година. За целта фирмата ще напусне 12 пазара и ще съкрати 100 души, или 14% от персонала си, пише TechCrunch. Те включват няколко града в САЩ и в Латинска Америка – Атланта, Финикс, Сан Диего, Сан Антонио, Линц, Богота, Буенос Айрес, Монтевидео, Лима, Пуерто Валярта, Рио де Жанейро и Сао Пауло.

Lime работи и на българския пазар, конкретно в София, от август 2019 г. Напускане на столицата обаче не е вероятен развой. От компанията са коментирали публично многократно, че бизнесите им в Източна Европа са на печалба.

Случаят не е първото напускане на пазари от страна на фирмата. През последната година Lime успя да влезе в 69 нови града, но напусна и 11 стари. За сравнение - Bird, друга американска компания (която също работи и в София, чрез българския си подизпълнител BRUM), напусна 38 пазара през последните две години и влезе в 36 нови.

"Нашата цел за 2020 г. е финансова независимост и сме сигурни, че Lime ще бъде първата компания за градска мобилност от ново поколение, която да започне да работи на печалба", коментира изпълнителният директор на фирмата Брад Бао. "Благодарим на членовете на нашия екип, на возещите се и на градовете, които ни подкрепяха, и се надяваме отново да се върнем на тези пазари в правилния момент."

Сложният модел на малките тротинетки

За момента всички глобални компании за споделяне на електрически тротинетки, електрически велосипеди и т.н. работят на обща загуба, но въпреки това продължават да привличат огромни суми външни инвестиции. Последният рунд на финансиране в Lime например беше за 310 млн. долара през февруари 2019 г. при оценка от 2.4 млрд. долара. Бизнес моделът на компаниите е сравнително сложен и разчита предимно на мащаб – по отношение на броя на тротинетките и броя градове, в които оперират фирмите. Проблемът е предимно в разходите – както за самите тротинетки и за зареждането им, така и за амортизация и транзакции.

Изчисленията на ARK Invest за пазара в САЩ от 2019 г. сочат, че за една измината миля компаниите получават 2.43 долара при разходи 2.55 долара. Според ARK е възможно разходите да бъдат свалени до 0.53 долара на миля, което би направило бизнеса силно печеливш. За да се случи това обаче, трябва да се се изпълнят едновременно няколко неща - като допълнително сваляне на цената на масовото производство на тротинетки, както и на транзакциите с кредитни карти.