🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Subway намали наполовина лицензионните такси за франчайз права в България

В страната има 40 ресторанта, повечето от които са затворени, но се извършват доставки в София, Пловдив и Варна

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Американската централа на Subway намали от 8% на 4% от оборота роялти таксите на българските получатели на франчайз права. Компанията за бързо хранене, която влезе в страната през 2008 г., има 40 ресторанта. Петнадесет от тях са собственост на Иван Тодоров, изпълнителен директор за България.

Затворено за клиенти

"В момента всички ресторанти са затворени за клиенти. Извършваме доставки само през няколко, колкото да покрием София, Варна и Пловдив изцяло. В един обект има по трима-четирима заети, а всички други са в платен или неплатен отпуск", обобщи за "Капитал" Иван Тодоров.

От компанията съобщиха, че са въвели още по-строги мерки за хигиена в заведенията. "Докато вратите на ресторантите бяха все още отворени, веднага отстранихме от интериора предмети като сламки или капак за чаша за топли напитки, които клиентите ни до момента можеха свободно да вземат сами. Нашите служители мият ръцете си с антибактериален сапун няколко пъти в рамките на един час, а храната приготвят винаги с ръкавици за еднократна употреба. Освен това редовно контролираме здравословното състояние на служителите ни. Целта е доставка на продуктите ни на адрес по най-безопасния начин", обясни Иван Тодоров.

Той подчертава, че правилата за миене на ръцете винаги са били обстойно застъпена тема в оперативното ръководство на фирмата. "По правило оперативните консултанти на Subway помагат на служителите да усвоят техниката за правилно миене на ръце, като ги съветват за точното времетраене на този процес - достатъчно е например да се изпее наум песента за "Рожден ден" с познатата ни международна мелодия. Имаме актуално предимство и с антибактериалния сертифициран сапун, който използваме от години и след който се прави дезинфекция на ръцете със специален за целта гел или друг вид средство", изброява Иван Тодоров.

Ефектът от кризата

Тодоров не се ангажира с конкретни финансови измерения на загубите, които компанията търпи след въвеждане на извънредното положение.

"Обороти просто няма, не мога да посоча процент на спад, защото той ще се доближава до 100-те. Доставките помагат до някаква степен, но в никакъв случай не могат да компенсират, въпреки че са се увеличили двойно и тройно спрямо преди", коментира за "Капитал" изпълнителният директор. И уточнява, че всички продукти за ресторантите са внос с изключение на зеленчуците, но засега веригата няма проблеми с доставките.

"Секторът мина през много сложни периоди на постоянно увеличаващи се разходи за суровини и липса на достатъчно служители. Сега глобалният пазар е сполетян от криза, която никой не можеше дори да си представи. Никой няма план Б в момента, защото никой не знае докъде ще стигне всичко това и е трудно да се правят каквито и да било планове. Ще трябва да се адаптираме в движение. Всичко зависи от това колко бързо страните ще успеят да поставят пандемията на коронавируса COVID-19 под контрол", обобщи Иван Тодоров. Тодоров е собственик и на компанията за киберсигурност "ТАД груп", като той и двама негови служители бяха обвинени в изтичането на данните на 4.6 млн. българи от системата на НАП. След повече от 6 месеца в ареста съдът го пусна под гаранция. Компанията майка TAD Group заведе и ответно дело срещу България.

Развит пазар

От 1 май 2017 г. България премина в категорията на "развит пазар" според условията на Subway. Това доведе до промяна в първоначалната франчайз такса, която се увеличи от 7500 на 10 000 евро. Освен лицензионна такса (сега става 4% от оборота) получателите на права плащат и 4.5% за фонд "Реклама" (FAF). Общият размер на инвестицията за един обект е между 100 хил. и 140 хил. евро в зависимост от големината и състоянието на наетото помещение, за което няма изискване да бъде собствено. Остава и изискването локацията за ресторант да получи одобрение от централата на Subway, а получателят на франчайз правата е длъжен да оперира ресторанта в съответствие със стандартите на веригата, като стриктно съблюдава всички процедури и правила.

Веригата ресторанти Subway има заведения в повече от 100 страни от света, където се приготвят над 7 милиона сандвича всеки ден. Компанията си сътрудничи с около 21 хил. франчайз партньора по целия свят. В Европа Subway разполага с повече от 5500 ресторанта в 35 страни.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie
    • + 1

    Кой ще плати сметката когато този господин осъди държавата в Страсбург?

    Нередност?
Нов коментар