Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

Влиянието на карантината и спряната икономика ще бъде усетено в пълна степен през април, тъй като през март се изпълняваха и сделки, сключени преди време, казват от бранша
Влиянието на карантината и спряната икономика ще бъде усетено в пълна степен през април, тъй като през март се изпълняваха и сделки, сключени преди време, казват от бранша
Влиянието на карантината и спряната икономика ще бъде усетено в пълна степен през април, тъй като през март се изпълняваха и сделки, сключени преди време, казват от бранша    ©  China Daily
Влиянието на карантината и спряната икономика ще бъде усетено в пълна степен през април, тъй като през март се изпълняваха и сделки, сключени преди време, казват от бранша    ©  China Daily
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Ефектите от коронавируса съвсем естествено вече се усещат и на българския автопазар. Регистрациите на нови коли и камиони в КАТ за март са отчели силен спад, при положение че извънредното положение не обхвана целия месец. Вероятно числата за април ще са още по-слаби.

Спад във всички сегменти

Продажбите на нови леки автомобили (категория M1 и N1) са се понижили през март с 46%: от 3628 на 1974, а при новите тежкотоварни камиони над 12 т (категория N3) сривът е още по-голям: - 65% (от 351 на 123). Всъщност във всеки от трите начални месеца на годината има спад, макар за януари и февруари да е малък. Общо за цялото тримесечие понижението е над 26% до общо регистрираните 7285 леки коли. При камионите сривът за периода е над 41% до общо 624 машини.

При общите пласирани нови и употребявани коли също има голям спад през март - 34% до 14250 бройки (16% за тримесечието). Най-драматична е картината при новите и употребявани камиони за месеца, чиито регистрации в КАТ са общо 462, с 68% по-малко от същия период на 2019 г. (20% общо за първите три месеца).

Спадът от началото на годината досега спрямо същия период на 2019 г. е във всички сегменти - нови, употребявани, дизел, бензин и т.н. Общо новорегистрираните превозни средства (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) през първото тримесечие на тази година е 58 503 спрямо 70 231 през 2019 г. Българският автопарк е достигнал общо 3.78 млн. МПС в края на март спрямо 3.75 млн. в края на миналата година. Отново най-много са старите коли над 15 години, а за първи път дизеловите двигатели надминават бензиновите и при леките коли - общо 1.3 млн. машини.

При продажбите на нови леки коли за тримесечието номер едно е Skoda с 828 автомобила, а след нея е Dacia със 745 и Toyota със 743.

Ефект за милиарди

Влиянието на карантината и спряната икономика ще бъде усетено в пълна степен през април, тъй като през март се изпълняваха и сделки, сключени преди време, казват от бранша. Секторът започна стабилно годината, като януари държеше нивата от миналата година. Второто тримесечие е отписано и вече се мисли за някакво съживяване през третото и четвъртото. В същото време автопродажбите за частни и корпоративни клиенти са сегментът, който при подобни кризи по-бавно се възстановява заради икономическата стагнация. Спряното производство в заводите по света също ще забави пускането на някои модели. При блокирането на китайската икономика през февруари автомобилните продажби се свиха с над 80%. Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) вчера призова за незабавна помощ от Европейския съюз и страните членки за автопроизводителите, доставчиците на части и автодилърите. "Ефектът от епидемията е безпрецедентен и става все по-ясно, че COVID-19 доведе до най-голямата криза в автомобилния сектор", заяви в официално изявление Ерик-Марк Хуйтема, председател на АСЕА. Според организацията затварянето на заводите в ЕС е довело до производствени загуби в размер на 1.23 млн. автомобила, а засегнатите са 1.11 млн. работници в заводите, без да се брои веригата за доставки.