Фалиращите компании за части застрашават рестарта на автоиндустрията

Големите производители се притесняват, че ще останат затворени, ако веригата на доставки бъде нарушена

Част от производителите на автомобили започват да възстановяват дейността си в Европа
Част от производителите на автомобили започват да възстановяват дейността си в Европа
Част от производителите на автомобили започват да възстановяват дейността си в Европа    ©  Reuters
Част от производителите на автомобили започват да възстановяват дейността си в Европа    ©  Reuters

"Знаем, че ние сме толкова слаби, колкото е най-слабото звено във веригата ни на доставки."

Жак Ашенбройк, изпълнителен директор на Valeo

Когато най-висшите мениджъри на автомобилни компании в Германия се събраха по-рано този месец на среща с канцлера Ангела Меркел, те не бяха просто загрижени за бързо изпаряващите се приходи. Шефовете на BMW, Volkswagen и Daimler обсъдиха стряскащите ефекти от пандемията върху хилядите им по-малки снабдители, чието оцеляване е ключово за рестартиране на производството веднага щом заразата, която затвори предприятията им из цяла Европа и Америка, най-накрая се успокои.

Въпреки че някои от най-големите производители на автомобили като Toyota, Renault, Hyundai, Volkswagen и Volvo започват да отварят част от заводите си в Европа, по-големият проблем в случая е, че компании от уязвимата и дълга верига на доставки обявяват банкрут.

"Много се притесняваме за ликвидността на доставчиците", коментира финансовият директор на Volkswagen Франк Витер пред Financial Times. С предприемачи в Северна Италия, Испания и по света, които фалират, най-големият производител на автомобили работи върху "индивидуални решения, където може да се помогне", добавя още Витер.

Трудна ситуация

Темпът на дезинтеграция на веригите на доставки изненада дори тези, които подкрепяха плановете за сливане след предишната финансова криза, като определиха резервни компании и сключването на договори с тях за всеки ключов компонент.

Continental, който е един от най-големите производители на авточасти в света и изработва всичко от спирачки до предни стъкла за автомобили с добавена реалност, споделя, че голяма част от всички 2300 доставчика, с които работи, са на ръба на фалита.

В рамките на няколко дни след обявяването на карантина в Европа и САЩ ефектът от това се отрази и върху пазара на труда. Доставчиците на автомобили, за които работят над милион души само в Германия, Америка и Франция, пуснаха в отпуск служителите си и намалиха заплатите.

Производителят на алуминиеви джанти Superior Industries International затвори заводите си в Мичиган и пусна в отпуск част от осемхилядния си персонал, докато производителят на гуми Goodyear в Охайо пусна в отпуск или намали заплатите на още 4 хил. души. Доставчици във Франция и Германия като Continental, Valeo и Michelin поставиха десетки хиляди работници на схеми за частична заетост.

Докато производителите на автомобили и техните най-големи доставчици имат достъп до кредитни линии за милиарди евро и държавни гаранции, мрежата от по-малки и семейни компании, които имат влияние върху световната автомобилна индустрия, не могат да си позволят да вземат голям дълг.

"Ситуацията е трудна", казват от Dräxlmaier Group, която изработва електроника по поръчка и интериорно осветление за първокласни марки. Компанията беше принудена да затвори предприятията си веднага след като кризата разтърси бранша, и да изпрати хиляди служители у дома, докато поема огромни разходи, за да задържи обучения си персонал.

"В много от страните, в които произвеждаме, като Тунис, Унгария и Мексико няма възможност за Kurzarbeit (държавна схема на Германия за работа на непълен работен ден) и трябва да плащаме разходите на служителите сами", коментират още от Dräxelmaier.

Слабите звена в индустрията

Дори когато извънредните положения в страните бъдат отменени, на веригата за доставки ще й бъдат необходими месеци, за да могат всички над 30 хил. части на един автомобил да бъдат отново функционални. "Една малка фирма може наистина да обърка веригата за няколко производителя", твърди Кристин Джичек, вицепрезидент на неправителствената организация Center for Automotive Research.

Изпълнителните директори в индустрията предупреждават, че замяната само на един доставчик може да отложи повторното отваряне на много заводи, докато се намери нов, който да бъде оборудван и сертифициран.

"Знаем, че ние сме толкова слаби, колкото е най-слабото звено във веригата ни на доставки", казва изпълнителният директор на Valeo Жак Ашенбройк. Компанията е един от най-големите френски снабдители на части и е специализирана в производството на сензори и високотехнологично оборудване. "Преди кризата произвеждахме 8 млн. продукта на ден, използвайки 3 млрд. компонента във всички 191 завода", добавя още той.

Преходът на индустрията към превозни средства с нулеви емисии, който заплашва да изтрие голяма част от сегашната мрежа на двигатели с вътрешно горене през следващите две десетилетия, допълнително усложнява ситуацията.

Като един от първите признаци за уязвимост към пандемията от COVID-19 базираният в Германия производител на батерии за електромобили Moll, чийто основен клиент е Volkswagen, влезе в процедура по несъстоятелност. Фирмата остана с малки кешови резерви, след като направи огромни инвестиции в разработването на батерия с литиево-йонна технология.

"Тази криза е просто ужасна, споделя анализаторът Герхард Волф от Landesbank Baden-Württemberg. Тя идва във време, в което компаниите преминават през трансформация."

Европейските власти трябва да си съдействат

Въпреки че разхлабването на карантинните мерки в някои части на света предлага надежда за големите производители, всеки рестарт на производството ще зависи от едновременното отваряне на няколко големи икономики, някои от които усещат пълното влияние на вируса в момента.

Изпълнителният директор на шведския производител на камиони Scania Хенрик Хенриксон е на мнение, че европейските власти трябва да си съдействат. "Дори ако имаме добра координация в Швеция, все още се нуждаем от Франция, Италия, Германия и Испания", казва той.

Кризата повдигна въпроса дали ще се стигне и до дългоочакваната консолидация между по-малките доставчици. От френското правителство признават, че дори и с милиардите долари заеми и подкрепа, които дават на сектора, те разрешават на индустрията "да сложи консолидирането на масата".

Един от европейските подизпълнители споделя, че очаква да види по-силните доставчици да изкупят по-слабите играчи, отчасти и по желание на самите производители на автомобили, за да се запази непокътната веригата на доставки. "Можете да видите ситуация, в която някои са спасени и дават спасителна жилетка", казва изпълнителният директор на компанията подизпълнител. "Трябва да попитате дали това е правилно. От това може да видите голяма консолидация. Трябва да се случи."