Данъчни складове за горива ще подават информация всяка вечер за свободните обеми
За сектора високата цена на горивата е основната пречка пред алтернативния внос
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Собствениците на данъчни складове за горива ще трябва да подават информация всяка вечер за свободните обеми в базите си. Това беше разписано с промени в Закона за акцизите и данъчните складове и прието в преходните и заключителни разпоредби в Закона за държавния бюджет, които бяха обнародвани във вторник.
Данните ще се подават всички работен ден до 19 часа към Агенция "Митници", а агенцията на свой ред ще трябва да ги публикува до 9 часа сутринта на другия ден, като ще се води публичен регистър. Промяната трябва да влезе в сила от началото на следващата година.
Предложението е дошло от Мартин Димитров от "Демократична България" съвместно с по един депутат и от другите три партии от досегашното управление. "Така всеки ще знае къде има вместимост и така ще може да се повишат вносът и конкуренцията", каза той пред "Капитал". Димитров допълни, че това била и една от препоръките на Комисията за защита на конкуренцията.
От сектора обаче не смятат, че това ще реши въпроса с вноса или конкуренцията, като и сега подават достатъчно данни към институциите. Основният проблем според тях сега за пазара са високата цена на горивата и скъпият внос, който е почти невъзможен за бизнеса.
Информацията и сега тече
От сектора на горивата са скептични дали точно тази мярка ще подобри конкуренцията в сектора или ще увеличи вноса. От там коментираха, че и сега подават всякакъв вид информация към институциите, като Агенция "Митници" в реално време има информация какво има като количество и по видове в различните резервоари и като знае общия им обем, не е трудно да се предположи колко е празният обем. Или митниците виждат колко е голям един резервоар и колко е пълен. Отделно от март тази година те трябвало да подават и информация към държавния резерв за свободните капацитети всеки петък.
От сектора смятат още, че подобна информация за празни наличности няма как да е напълно работеща, тъй като остава неизвестната какви количества даден складодържател има договорени и чака да постъпят в следващите дни или седмици например.
По-съществен проблем за сектора остава това, че определени големи играчи на пазара, като пловдивската "Инса ойл" например, години наред не заделят съответните огромни количества резерви, като водят дела с държавния резерв. Това поставя в неравностойно положение всички останали вносители, които трябва да заделят огромни средства за пазенето на резерви, което е скъпо начинание.
Цената като основен проблем
"Проблемът е, че стоката е скъпа", коментираха от сектора основната причина за липсата на конкуренция на пазара към момента.
До почти пълната зависимост от руските горива и вноса на Litasco към бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" се стигна, след като цената на руския петрол се срина, а тази на останалия се изстреля нагоре. Още по-голям скок отбелязаха готовите петролни продукти като по-сигурни в сравнение със суровия петрол. Това направи вноса на алтернативното на руското гориво икономически неизгоден.
Паралелно с това от военната обстановка и забраните се оскъпиха транспортът, застраховането и финансирането на покупките. "За всеки внесен литър трябва да се задели резерв, а банките искат гаранции за това", коментират от пазара. При подобна нестабилност на цената обаче горивото не можело да бъде гаранция за пред банката, като ако сега цената е 3 лв., след време тя може да падне драстично.
Или обяснениято на сектора са, че причините за липсата на конкуренция и по-ниски цени са пазарни. Секторът обаче запазва способността си да разклаща правителството, което на свой ред често ползва бензин за гасене на огъня.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.