🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Данъчни складове за горива ще подават информация всяка вечер за свободните обеми

За сектора високата цена на горивата е основната пречка пред алтернативния внос

"Проблемът е, че стоката е скъпа", коментираха от сектора основната причина за липсата на конкуренция на пазара към момента.
"Проблемът е, че стоката е скъпа", коментираха от сектора основната причина за липсата на конкуренция на пазара към момента.
"Проблемът е, че стоката е скъпа", коментираха от сектора основната причина за липсата на конкуренция на пазара към момента.    ©  Цветелина Белутова
"Проблемът е, че стоката е скъпа", коментираха от сектора основната причина за липсата на конкуренция на пазара към момента.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Собствениците на данъчни складове за горива ще трябва да подават информация всяка вечер за свободните обеми в базите си. Това беше разписано с промени в Закона за акцизите и данъчните складове и прието в преходните и заключителни разпоредби в Закона за държавния бюджет, които бяха обнародвани във вторник.

Данните ще се подават всички работен ден до 19 часа към Агенция "Митници", а агенцията на свой ред ще трябва да ги публикува до 9 часа сутринта на другия ден, като ще се води публичен регистър. Промяната трябва да влезе в сила от началото на следващата година.

Предложението е дошло от Мартин Димитров от "Демократична България" съвместно с по един депутат и от другите три партии от досегашното управление. "Така всеки ще знае къде има вместимост и така ще може да се повишат вносът и конкуренцията", каза той пред "Капитал". Димитров допълни, че това била и една от препоръките на Комисията за защита на конкуренцията.

От сектора обаче не смятат, че това ще реши въпроса с вноса или конкуренцията, като и сега подават достатъчно данни към институциите. Основният проблем според тях сега за пазара са високата цена на горивата и скъпият внос, който е почти невъзможен за бизнеса.

Информацията и сега тече

От сектора на горивата са скептични дали точно тази мярка ще подобри конкуренцията в сектора или ще увеличи вноса. От там коментираха, че и сега подават всякакъв вид информация към институциите, като Агенция "Митници" в реално време има информация какво има като количество и по видове в различните резервоари и като знае общия им обем, не е трудно да се предположи колко е празният обем. Или митниците виждат колко е голям един резервоар и колко е пълен. Отделно от март тази година те трябвало да подават и информация към държавния резерв за свободните капацитети всеки петък.

От сектора смятат още, че подобна информация за празни наличности няма как да е напълно работеща, тъй като остава неизвестната какви количества даден складодържател има договорени и чака да постъпят в следващите дни или седмици например.

По-съществен проблем за сектора остава това, че определени големи играчи на пазара, като пловдивската "Инса ойл" например, години наред не заделят съответните огромни количества резерви, като водят дела с държавния резерв. Това поставя в неравностойно положение всички останали вносители, които трябва да заделят огромни средства за пазенето на резерви, което е скъпо начинание.

Цената като основен проблем

"Проблемът е, че стоката е скъпа", коментираха от сектора основната причина за липсата на конкуренция на пазара към момента.

До почти пълната зависимост от руските горива и вноса на Litasco към бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" се стигна, след като цената на руския петрол се срина, а тази на останалия се изстреля нагоре. Още по-голям скок отбелязаха готовите петролни продукти като по-сигурни в сравнение със суровия петрол. Това направи вноса на алтернативното на руското гориво икономически неизгоден.

Паралелно с това от военната обстановка и забраните се оскъпиха транспортът, застраховането и финансирането на покупките. "За всеки внесен литър трябва да се задели резерв, а банките искат гаранции за това", коментират от пазара. При подобна нестабилност на цената обаче горивото не можело да бъде гаранция за пред банката, като ако сега цената е 3 лв., след време тя може да падне драстично.

Или обяснениято на сектора са, че причините за липсата на конкуренция и по-ниски цени са пазарни. Секторът обаче запазва способността си да разклаща правителството, което на свой ред често ползва бензин за гасене на огъня.