🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българските скейт и сноуборд чорапи Stinky Socks стъпват на американския пазар

С инвестиция от 150 хил. евро компанията разраства производството си и започва да продава в американската верига Zumiez

Преди 11 години Христо Петков основава компанията Stinky Socks заедно с брат си Димо Петков
Преди 11 години Христо Петков основава компанията Stinky Socks заедно с брат си Димо Петков
Преди 11 години Христо Петков основава компанията Stinky Socks заедно с брат си Димо Петков    ©  Цветелина Белутова
Преди 11 години Христо Петков основава компанията Stinky Socks заедно с брат си Димо Петков    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Компанията Stinky Socks получи финансиране от 150 хил. евро от фонда Vitosha Venture, с които увеличава над три пъти производството си.
  • От есента сноуборд чорапите се продават в над 70 магазина на една от най-големите американски вериги за outdoor облекло - Zumiez.
  • Брандът ще разрасне портфолиото си от продукти и с тениски.

Точно преди една година българският бранд за сноуборд и ежедневни чорапи Stinky Socks отбеляза 10 години от основаването на компанията. От този момент бизнесът на братята Христо и Димо Петкови започва да се разраства с бързи темпове. Само месец по-късно те получават първата си инвестиция от 150 хил. евро от фонда Vitosha Venture, с която увеличават няколко пъти производството си.

Това помага на компанията да разрасне и партньорствата си зад граница. Така след няколко години опити сключва договор с една от най-големите американски вериги за outdoor oблекла - Zumiez, която ще предлага Stinky Socks в магазините си в САЩ и Канада. Временният магазин на бранда в центъра на София, който основателите отварят по случай годишнината на Stinky Socks, пък привлича интереса на скейт и сноуборд общността и става постоянен.

Инвестиция за отскок

Фокусът на фондовете за рискови инвестиции през последните години са основно технологични компании със софтуерни продукти. От Vitosha Venture обаче виждат потенциал в нарастващата спортна и outdoor индустрия, която се очаква да достигне глобално 111 млрд. долара през 2027 г. в сравнение със 67.3 млрд. долара тази година, по данни на Statista.

Фондът инвестира общо 150 хил. евро в създаденото в края на 2021 г. ново дружество "Арктик фокс съплай", което придоби бизнеса на "Стинки". В него 70% дял има Христо Петков, а останалите държи брат му Димо Петков. Инвестицията е под формата на convertible loan (конвертируем дълг - заем, който се превръща в част от капитала на компанията на по-късен етап).

"Фокусирахме се върху американския пазар и по-голяма продукция. Разширихме продуктовата си линия, произвеждаме вече три пъти повече, или около 100 хил. чифта на година", коментира пред "Капитал" Христо Петков. Инвестицията идва в момент, когато производствените разходи на компанията се увеличават с над 70% и свежият капитал им помага да продължат да се разрастват. По думите на Петков компанията решава да запази крайните цени и да намали печалбата си с надеждата, че пазарът скоро ще се стабилизира.

Stinky Socks продължават да се шият в завод в Русе, а цените им варират между 12 лв. за ежедневните модели до 39 лв. за високия клас спортни чорапи и новата им линия от мерино вълна. "Имаме пролетна и есенна колекция, като постоянно държим по 60 дизайна на колекция, някои се прехвърлят от предишни години, а други са нови", уточнява още Петков.

За 2021 г. дружеството "Стинки" отчита приходи 243 хил. лв. и печалба 73 хил. лв. Очакванията на основателите са тази година бизнесът им да порасне с 10-15%, като най-продавани продължават да бъдат сноуборд чорапите. По думите на Христо Петков Stinky Socks се продават в над 200 магазина по света, като най-голяма част от приходите идват от американския пазар. Компанията продължава да залага на продажби във физически обекти, но планира да развие и онлайн магазина си.

"От пролетта за опаковката на Stinky Socks вече не използваме полипропиленовите торбички за еднократна употреба, а ги заменихме с биоразградими такива, при това произведени в България", уточнява още Петков.

Американско разрастване

Една от бизнес целите на Stinky Socks е да увеличат присъствието си в САЩ, като през последните три години се опитват да установят контакт със Zumiez - една от най-големите американски сноуборд и скейтборд вериги, насочена към тийнейджъри. Веригата има над 700 магазина в цял свят, а за 2021 г. отчита приходи от 1.2 млрд. долара. "Въпросът беше да намерим правилния контакт в Zumiez и да им покажем, че брандът ни има история", разказва Петков.

Така след редица опити от Stinky Socks успяват да сключат партньорство с веригата. За начало българският бранд ще продава сноуборд чорапите си в над 70 обекта и в онлайн магазина на Zumiez, като целта е до края на следващата година да предлагат пълната си гама от модели.

"Към момента имаме 5000 чифта в магазините на Zumiez с опция да станат 10 000", казва Христо Петков. От веригата купуват чорапите и ги съхраняват на склад, като по думите на основателя Stinky Socks е единственият източноевропейски бранд, който се продава във веригата. Крайните цени на сноуборд чорапите в САЩ са около 24 долара.

Компанията цели да стъпи и на нови пазари, като от лятото тази година има търговски представители в Южна Америка и към момента имат продажби в Уругвай и Коста Рика.

В България Stinky Socks продължава да развива физическия си магазин, като фокусът им е привличането на туристи и обособяването на скейт и сноуборд общност. За целта си партнират и с организацията Free Sofia Tour. От компанията планират и разрастване на портфолиото им от продукти, като към чорапите ще добавят и тениски, които първо ще продават в магазина в София.