🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Приоритет за нас е цялостното потребителско преживяване при пазаруването

Елиза Грънчарова, ръководител отдел "Стратегически маркетинг" в "BILLA България"

Елиза Грънчарова, ръководител отдел "Стратегически маркетинг" в "BILLA България"
Елиза Грънчарова, ръководител отдел "Стратегически маркетинг" в "BILLA България"
Елиза Грънчарова, ръководител отдел "Стратегически маркетинг" в "BILLA България"
Елиза Грънчарова, ръководител отдел "Стратегически маркетинг" в "BILLA България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Елиза Грънчарова е ръководител отдел "Стратегически маркетинг" в "BILLA България". Тя е завършила магистърски програми "Международни отношения" и "Планиране и прогнозиране на икономически системи" в УНСС. Има допълнителна квалификация като Chartered Marketer към Chartered Institute of Мarketing във Великобритания. Преди да се присъедини към екипа на веригата, работи в The Coca-Cola Company, където заема различни ръководни позиции.

Какви промени се очакват през 2023 г. за клиентите на "BILLA България"?

- Потребителите стават все по-взискателни. Разнообразният асортимент в ритейл бизнеса - както офлайн, така и онлайн, им дава достъп до множество възможности за пазаруване и информация, на база на която да вземат своето решение.

За да запазим настоящите и да привличаме нови клиенти, е необходимо много повече от поддържане на ниски цени и отстъпки. През 2023 г. "BILLA България" ще се стреми да предостави на своите клиенти още по-разнообразна продуктова гама - както в основната потребителска кошница, така и чрез други иновативни предложения, наличие на марки и продукти, които отговарят на тенденциите на пазара. Вместо да поддържаме един и същ асортимент, търсен в последните години, ще продължаваме да анализираме демографски данни, модели на потребителското поведение и покупателната способност на пазаруващите в нашите обекти. Всичко това ще ни позволи да бъдем иновативни и ефективни, за да отговорим на динамиката в потребителското търсене.

Заради високата инфлация, макар и тя да започна да спада през последния месец, много потребители залагат на стоките в промоция или на тези с по-ниски цени, каквито обичайно са продуктите под собствена марка. Как през следващата година ще се променя портфолиото на веригата от тях?

- В последните две години интересът към собствените ни марки се увеличи значително и те започнаха все по-често да намират място в потребителската кошница на клиентите. Брандовете BILLA и Clever се превърнаха в още по-търсени поради голямото разнообразие от продукти, които предлагат, с отлично качество и много по-достъпни цени. С нарастващите разходи за живот на домакинствата и нестабилната икономическа обстановка очакваме това търсене да нарасне.

През 2023 г. клиентите могат да разчитат на все по-богато разнообразие както в хранителния, така и в нехранителния продуктов асортимент. Предстоят изненади в добре познатите марки - BILLA, "BILLA Градини", BILLA Premium, "Българска ферма", Clever, както и в навлизането на нови брандове в семейството на "BILLA България". През 2023 г. ще лансираме две нови собствени марки - REWE Beste Wahl и Ja!. Те ще предлагат отлично германско качество на достъпни за нашите потребители цени.

От какво зависят решенията в кои категории се развиват собствени марки?

- На първо място, това са тенденциите и търсенето, определяно от нуждите на нашите потребители. За нас, българите, изключително важни са т.нар. свежи категории - плодове и зеленчуци, прясно месо, хляб и хлебни изделия. Това са категориите, които ние развиваме с приоритет, като се стремим да предоставим разнообразието и качеството, които нашите клиенти очакват. За да ги постигнем, работим включително и с много български производители, на които имаме доверие и чиито професионални стандарти са на много високо европейско ниво.

От друга страна, все по-често в хранителните супермаркети се търсят нехранителни продукти и артикули, които не са от първа необходимост, а по-скоро са насочени към любителски домашни занимания и преживяване. В този случай целта ни е да удовлетворим тези нови очаквания на потребителите по най-добрия начин, независимо с какъв бюджет разполагат.

В Европа компанията ни предлага огромно разнообразие от собствени марки и притежава редица изследователски и развойни центрове. Това ни дава възможност да предложим на потребителите тук качествени продукти на добра цена. Собствените ни марки обезпечават напълно нуждите на съвременния потребител, като предлагат богато портфолио от продукти, произведени с грижа за него и любимите му хора.

Вече заявихте, че ще предложите повече персонализирани оферти на лоялните си клиенти. Какво включва това персонализиране?

- Детайлното сегментиране на потребителите ни дава възможност да създаваме и изпращаме персонализирани послания и оферти, с които клиентите да се чувстват комфортно. Знаем колко ценно е времето за всеки един от тях. Изживяването, което можем да предоставим на своите потребители, както на живо, така и онлайн, ни дава възможност да бъдем релевантни спрямо техните очаквания. То е част и от дигиталната трансформация на нашата организация.

Компаниите трябва постоянно да предвиждат промените в нагласите на своите клиенти и да са готови да се адаптират към тях с необходимата грижа и гъвкавост. Ние ще направим всичко възможно чрез новите технологии и нашите екипи от професионалисти да възнаградим лоялността на потребителите, да подобрим тяхното преживяване в магазина и да им предоставяме винаги разнообразие от предложения, които удовлетворяват ежедневното им търсене.

"BILLA България" ще предлага асортимента си и онлайн от началото на следващата година, като ще стартираме първо в столицата. По този начин ще отговорим на нарастващата нужда на нашите потребители да пазаруват удобно и сигурно, без да напускат дома си.

Ще има ли промени в портфолиото от продукти в промоция - като брой, честота, количества?

- Към момента всяка седмица BILLA предлага близо 1300 промоционални артикула като част от своя асортимент. През 2023 г. планираме да увеличим и разнообразието от собствени марки в промоции, което допълнително ще отговори на потенциално намаляващата покупателна способност на домакинствата и нарастващите им разходи.

За нас е от изключителна важност да останем ориентирани към клиентите ни. Въпреки че промоциите, особено в периоди на икономическа криза и инфлация, имат голям дял в общите ни продажби, за нас приоритет остава цялостното потребителско преживяване при пазаруването. Качественото обслужване и постоянството в грижата за клиента са факторите, които изграждат дългосрочното доверие и лоялност.

По какъв начин предложенията на веригата ще бъдат обусловени от сезоните?

- BILLA като част от голямото семейство на REWE Group разполага с необходимия опит и инструменти за предвиждане на сезонните ефекти върху продажбите. Ние сме в състояние да правим своевременна реорганизация, за да отговорим на често променящите се потребителски нужди.

Нека да разгледаме четирите сезона на продажби в търговските вериги. Къде можем да бъдем активни и какви стъпки можем да предприемем?

Да започнем със сегашния празничен сезон - октомври-декември. Това е може би най-благодатното време от годината да бъдем близо до клиентите си. Но не можем да разчитаме само на празничния сезон, необходимо е да предприемаме проактивни стъпки, като бъдем максимално атрактивни по време на целия този период на тримесечна еуфория. Седмиците около Хелоуин, Черен петък, имени дни, Коледа и Нова година допълнително стимулират продажбите.

В периода януари-март хората са склонни да пазаруват по-малко, поне за известно време. Това е моментът, в който виждаме потенциал да експериментираме с лансиране на нови продукти и продуктови линии, промяна в процеси. По този начин имаме възможността да анализираме как клиентите ни реагират на новите предложения.

Месеците април и май минават под знака на пролетното освежаване и почистване, Великден, абитуриентски балове. Хората започват да излизат от лекия застой, характерен за зимните месеци. Това е и нова възможност за ритейл бизнеса да бъде още по-активен в търговската си стратегия.

По време на летния период - юни-септември, който е и сезонът на отпуските, обектите ни в плажните зони и туристическите градове са много натоварени. Там отчитаме и новите потребителски нагласи, които са по-различни от тези в работното ежедневие. В този период творческите и маркетинговите идеи дават нови добри възможности на бизнеса да реализира силни резултати. Офертите, свързани с връщането в училище, допълнително стимулират клиентската активност.

Компанията планира на свой ред да навлезе в онлайн търговията. На какви конкурентни предимства разчитате?

- Основният ни стремеж ще бъде да предоставим отлично клиентско обслужване. За целта всички екипи в компанията работят в синхрон, за да можем успешно да отговорим на променящите се потребителски очаквания за пазаруване в онлайн пространството.

Кои групи от обществото планирате да обхванете с онлайн продажбите?

- Не си поставяме ограничения, вярваме, че всяка целева група има потенциал да улесни пазаруването си посредством онлайн търговията. Разбира се, най-голям сегмент ще формират потребителите, които вече са почувствали предимствата, които им предоставя онлайн пазаруването, и го практикуват регулярно.