Takeaway.com: Поръчвай, хапвай, наслаждавай се

Приложението ни показва как храната пристига с удоволствие

Takeaway.com: Поръчвай, хапвай, наслаждавай се
Takeaway.com: Поръчвай, хапвай, наслаждавай се
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Храната е лек за тялото и душата. Тя дава живот, изпълва с енергия и удоволствие. Важно е как се храним и какво предпочитаме на трапезата си и в делници, и в празници, за закуска, обяд или вечеря, сами или с приятели.

Любопитно наблюдение върху хранителните навици на българите през тази година направи Takeaway.com, една от водещите платформи за онлайн поръчки на храна в глобален мащаб. Анализът, който се прави за първи път в България сред потребителите на Takeaway.com в страната, показва че най-често поръчваме традиционна българска кухня, харесваме пица и бургери, но и екзотични ястия от Близкия и Далечния изток. Избираме храните си според сезона и ценим да ни е леко на стомаха.

Какво най-много желаем в чинията си?

Според данни от платформата на Takeaway.com предпочитаме да поръчваме традиционни за нашата кухня ястия. Храната на нашите баби и дядовци, която ни връща вкуса и сладката носталгия по детството. Фаворитите са сгряващата пилешка супа и разхлаждащият таратор.

Пицата е на второ място с предпочитаните маргарита, капричоза и пеперони, а след нея се нарежда американският хамбургер - чийз или пилешки. Американската класика е представена ярко и от пилешките крилца по традиционна рецепта в стил "Бъфало" и, разбира се, пържените картофки. Вегетарианските и безмесни алтернативи на любимия бургер също са много популярни сред българските потребители на приложението.

На четвърто място се нарежда азиатската кухня, като най-поръчвани са пиле с ориз, донбури с пиле, пържен ориз със зеленчуци и яйца. Любопитен извод е, че българите избягват да експериментират с непознатите вкусове на азиатската кухня. Арабският дюнер и гръцкият гирос са добре познати и не спират да набират популярност.

Вегетарианците залагат на традиционни ястия с картофи и боб, шопска салата и таратор.

Кулинарна география на поръчваната храна

Проучването на Takeaway.com показва хранителните ни предпочитания и по региони.

София и Югозападният регион са шампиони по поръчки на пилешка супа за душата, а най-много храни се доставят в късните часове.
Италианските ястия са с най-голяма популярност в Северозапада. Това, изглежда, е и регионът, където се похапва най-много сладко, тъй като с пицата обикновено идва и десертът.

Най-позната е азиатската кухня в Южния централен регион, а на Североизток наблягат на японската. Любопитно е също, че вегетарианските ястия са най-търсени в южните ни градове.

Кога и защо спестяваме готвенето у дома?

Поръчките на храна през платформата на Takeaway.com показват кога и защо си спестяваме готвенето у дома.

Най-често приложението се отваря вечер, като своеобразна вкусна награда след натоварения работен ден. Преобладаващ процент (44% от всички потребители) признават, че и удобството, свързано с доставка, както и пестенето на време в готвене са силен стимул да поръчат храна, 20% гледат на момента с поръчката като на ритуал, с който се възнаграждават и сами си подаряват малко удоволствие.

Други 18% от потребителите търсят специален повод, за да поръчат от Takeaway.com. В празнични и специални моменти като 8 март, Свети Валентин и популярни имени дни има най-висок обем на поръчките, тъй като основното предимство на приложението е огромното разнообразие от ястия за всеки вкус.

Прави впечатление, че поръчките не се правят само от живеещи сами хора, тъй като 39% от потребителите поръчват заедно със своя партньор, 49% споделят със семейството или приятели, а 19% от всички поръчват заедно с децата си.

Takeaway.com x WGSN: новите тенденции в индустрията

"Пандемията помогна за ускоряването на онлайн поръчването на храна като основна услуга за ресторантите, които успяха да запазят бизнеса си отворен по време на lockdown и им даде възможност да осъзнаят ползите от дигитализирането на бизнеса", казва Юлиана Хартарска, регионален мениджър на Takeaway.com за България.

"Искаме да продължим да гарантираме на нашите клиенти уникално изживяване от момента, в който направят поръчката си до момента, в който тя пристигне в дома им. Нашата цел е да продължим да подобряваме услугата, като в същото време предлагаме качество и да внесем разнообразие, предоставяйки възможност потребителите да поръчват измежду повече от 30 различни вида кухня", споделя Юлиана Хартарска.

Takeaway.com си партнира с глобалния институт за тенденции WGSN, за да идентифицира нарастващите трендове от индустрията за доставките на храна в глобален мащаб:

  • Грижата за себе си

Още Хипократ е казал, че храната трябва да ни бъде лекарство и лекарството - храна. И сред новите тенденции храната се разглежда и като грижа за самите нас. Да засища не само глада, но и да носи моменти на радост и удовлетворение. Тази тенденция се вижда и от проучването на Takeaway.com за българските потребители, тъй като десерти като крем карамел и бисквитена торта са на челни места в поръчките, а бургерите и пиците са популярни навсякъде. Изводът е, че се търсят вкусотии, с които да се поглезим.

  • Положителното хранене

Все повече хора се стремят да балансират хранителния си режим с грижа за природата. От Takeaway.com наблюдават, че нарастващата осведоменост за климатичната криза води до повишен интерес към положителното хранене и здравословните заместители на любимите храни.

  • Носталгия по храните от детството

Една от тенденциите в хранителните навици навсякъде по света е носталгията по детството и вкусовете от миналото. Любимите ястия на бабите и дядовците ни като бисквитена торта, крем карамел, боб, шопска салата, пилешка супа са най-поръчваните храни сред българските потребители днес.

  • Храна, която докосва всичките ни сетива

Ястието вече не трябва да е само вкусно, но и да храни сетивата ни. Социалните мрежи и медиите са като "визуални" готвачи, които ни представят храната като висше изкуство, утоляващо глада за красота и на очите ни.

Шеф Силвена Роу за храната, доставена с уважение

"Когато става въпрос за глобалните тенденции, които се открояват в индустрията за доставка на храна, шеф Силвена Роу споделя, че наблюдава повишен интерес към вегетарианската кухня и към флекситарианския режим както в глобален мащаб, така и в България. "Традиционните ястия пък са сред топ предпочитаните, защото изискват повече време и умения, за да се сготвят правилно. Затова хората не искат да влагат излишно време, а направо да си поръчат любимото традиционно ястие", разказва Роу.

Знаете ли, че:



  • За изминалата година "Шампион по храната за вкъщи" е потребител на Takeaway.com от Варна, който е направил 591 поръчки, като 67 от тях са били "брънч".
  • Най-поръчваното ястие на Свети Валентин е пилешка супа, а на Нова година - чийзбургер.
  • Зимата е периодът с най-голям брой поръчки, които Takeaway.com генерира. Студените месеци ни подканват да споделяме вкусни гозби с близки и приятели в уюта на дома.


За Just Eat Takeaway.com

Just Eat Takeaway.com (LSE: JET, AMS: TKWY, NASDAQ: GRUB) е един от водещите световни лидери на пазара за дигитална доставка на храна, със седалище в Амстердам. Компанията се фокусира върху свързването на потребители и партньори чрез своите платформи. С 680 000 свързани партньори Just Eat Takeaway.com предлага на потребителите богат избор от храни. Just Eat Takeaway.com оперира в Съединените щати, Обединеното кралство, Германия, Холандия, Канада, Австралия, Австрия, Белгия, България, Дания, Франция, Ирландия, Израел, Италия, Люксембург, Нова Зеландия, Полша, Словакия, Испания и Швейцария.