🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българско-американската Edamam, която работи с Nestle, Amazon и Мicrosoft

Компанията за анализ на хранителна информация с оценка 10 млн. долара предоставя данните си на над 100 международни клиента

Edamam разработва бази данни за хранителна информация
Edamam разработва бази данни за хранителна информация
Edamam разработва бази данни за хранителна информация    ©  Едамам
Edamam разработва бази данни за хранителна информация    ©  Едамам
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Какво прави един предприемач след успешен екзит? В случая на Виктор Пенев, съосновател и бивш изпълнителен директор на медийната компания "Нет Инфо.БГ", недълго след продажбата се появява идеята да се впусне в нов проект, този път воден от негово дългогодишно хоби - храната.

От страст в успешен бизнес

Пенев създава Edamam през 2011 г. в Ню Йорк. Компанията таргетира американския пазар, но софтуерът й се създава от екип програмисти в България. В продължение на няколко години идеята е Edamam да служи като търсачка за рецепти. B2C бизнес моделът обаче не сработва, затова се взема решението да се премине към B2B модел. Оттогава Edamam функционира като DaaS (Data-as-a-service) компания и предлага анализ на хранителна информация в реално време за други бизнеси.

Спрямо новия си бизнес план Edamam предоставя на клиентите си API бази данни за хранителна информация и измерва хранителната стойност, съставки, въглероден отпечатък и възпалителния индекс на даден продукт или рецепта. А освен анализ на над 5 млн. рецепти за около 100 клиента, сред които Amazon, Nestle, New York Times, Microsoft и Food Network, Edamam предоставя и услуга за персонализирани препоръки и изготвяне режим на хранене за клиенти от здравната индустрия, чиито пациенти имат специфични диетични нужди.

Достъп до данните се предлага на абонаментен принцип за по-големи клиенти (годишен или месечен). За други има опцията за таксуване спрямо обема на данни, които са използвали в рамките на един месец. Повечето бизнеси, с които работи Edamam, са базирани в САЩ, а в Европа има клиенти от Германия и Франция. Експанзия планира в Азия и Сингапур в близкото бъдеще.

Компания в САЩ с работници от София

В Edamam работят 17 души, като техническият отдел е изцяло базиран в България. Компанията не работи с местни клиенти заради размера на пазара, но е регистрирана като "Едамам", дъщерно дружество, собственост на компанията майка в САЩ, която пък за 2022 г. по думи на Пенев отчита приходи в размер на 1 млн. долара и среден годишен ръст 30%.

Без инвестиционни рундове

Досега в Edamam са вложени около 2.5 млн. долара, казва Пенев. Любопитното е, че той не залага на традиционни рундове за набиране на средства от фондове за дялов капитал. "Мой личен приоритет е всички инвеститори да имат равни права", обяснява решението си той. Изключение правят българските фондове Innovation Capital и NEVEQ, които, казва Пенев, са съгласни с условията на компанията и имат дял в нея.

Капитал в Edamam вкарват близо 50 инвеститори, 15 от които са от България. През 2022 г. българският клуб за ангел инвеститори CEO Angels влива 205 хил. eвро в нея, като от 2017 г. насам общата сума от клуба е 350 хил. евро. Сред участниците в инвестицията са Георги Брашнаров (член на борда на директорите на CEO Angels), Мартин Марков (съосновател на технологичната компания Appolica) и Здравко Марков (партньор в Lemark Invest).

Пенев прогнозира в рамките на следващите 2-3 години Edamam да направи свое IPO или да бъде закупена от по-голям играч в САЩ, но не отрича и възможността да продължи да развива бизнеса, смеейки се, че планове за надграждането му има за "още поне 50 години".

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар