🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българският стартъп FoodObox за храни с изтичащ срок привлича 300 хил. евро

Половината от средствата са от фонда Innovation Capital, на който предстоят още 80 сделки с млади компании до края на 2023 г.

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Фондът Innovation Capital, който работи чрез съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие пред Фонда на фондовете, вложи 150 хил. евро в българския стартъп за продажба на храни, чийто срок на годност наближава, FoodObox. Това е втората компания, целяща да намали разхищението на храни, в която Innovation инвестира, като по-рано тази година вложи 50 хил. евро в сайта Foody.to.

Според Димитър Костов от Innovation Capital решението фондът да инвестира в два сходни бизнес модела се дължи на това, че пазарът за продажба на храни с изтичащ срок на годност все още е много млад и има място за тях: "В един неразвит пазар се изисква повече от един участник за създаване на осведоменост сред потребителите", казва той. Чрез инвестициите Innovation Capital влиза и в двата бизнеса, защото вижда огромен потенциал в развитието на сегмента, както и на тях самите. Двете компании пък си разделят задачата да информират публиката и да популяризират сегмента, смята той.

FoodObox (през софийското дружество "Фуудобокс 2021") получава общо 150 хил. в два отделни рунда от Innovation Capital срещу 14.2% дялово участие в компанията, като привлича още 160 хил. евро от 9 бизнес ангели. Освен външните инвестиции, в компанията е вложен близо 100 хил. евро личен капитал, казва Джейн Димитрова, един от съоснователите на FoodObox. Средства от трите рунда ще се вложат в усилия за установяване на лидерска позиция в България, добавя тя. Това включва удвояване на обектите партньори от 400 до 1000 в рамките на следващите 9 месеца, разрастване на екипа, и инвестиции в IT и маркетинг.

Кутия изненада

Макар и с обща цел, а именно намаляване на разхищението на храни в ресторантьорския бранш, FoodObox работи на различен принцип от пазарния си конкурент Foody.to. В основата на FoodObox е идеята за кутия изненада. "Обикновено за едно заведение е непредвидимо какво ще остане в излишък, преди да свърши работният ден. Затова даваме свободата на бизнесите да сглобят кутия с изненади от непродадените артикули, които все още са напълно годни", обяснява Димитрова. Потребителите виждат на картата в приложението на FoodObox местата, които предлагат кутии в момента, запазват избраната кутия и могат да я вземат на място от обекта по време на часовия диапазон за вземане, който обикновено е в края на работния ден.

Задължително условие за всички 400 обекта, с които работи приложението, е те да предлагат минимум 40% отстъпка от първоначалната цена на продуктите. "По този начин отсяваме бизнесите, които се включват само за рекламата пред нашите за момента 30 хил. потребители. Така партньорите ни са само обекти, които наистина имат излишък и търсят канал за реализация на непродадената храна, не искат просто да се качат на тренда."

Към момента услугата се предлага в София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Велико Търново и други по-малки градове. FoodObox взимат комисиона от всяка вече завършена продажба, но не уточняват размера й.

Джейн Димитрова и нейният съдружник Велин Керков искат FoodObox да стане пазарен лидер не само в България, а и в цяла Източна Европа. Следващият пазар е Румъния, като започват от Букурещ. За тази стъпка ще е необходимо допълнително инвестиране, като вече са в процес на преговори с 2 фонда. "Смятаме, че ангелската инвестиция добавя голяма стойност, затова търсим топли контакти и с предприемаческата екосистема в Румъния, за да изградим местен екип", казва Димитрова.

Активен инвестиционен период заInnovation

Фондът Innovation Capital е в процес на селекция и одобрение на още близо 40 сделки, като други 10 са почти завършени. "В момента сме в период на активна инвестиционна дейност, като до края на 2023 г. имаме още 80 сделки за сключване", казва Костов. Фондът сътрудничи с българските университети в активно търсене на подходящи млади предприемачи, добавя той, като не е насочен към стартъпи в определен сектор.

"В момента сме на път да затворим сделки с млади компании в сектора за грижа за домашни любимци, който расте все повече. Има две такива компании, едната от които предлага хранителни добавки за кучета, а другата храни за папагали. Скоро ще обявим сделките с кохортата си от последната ни акселераторска програма, която набираше стартъпи в е-комерс бранша", казва още Костов.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ......... avatar :-|
    .........
    • + 1

    Това е по-интересна идея от еквивалентното Foody.to поради компонента с изненадата, поне от моя гледна точка.

    Но и от гледна точка на реализация - Foody.to има няколко вериги с множество повтарящи се обекти, Foodobox има много по-голямо покритие, включително и по градове. Апликацията не е лоша, има някои малки технически въпроси свързани с дизайна и интуитивността, но е видно, че за за сходен период от време(София Ту Гоу на сестра Деница Просто Киро Симеонова е от началото на 2021, докато презентираното е отпочнато по-скоро във второто полугодие) Фуудобокс многократно превъзхожда първото:

    1. Наличен АПП, макар и все още бъгав.
    2. Адски много обекти, сравнено с другата платформа.
    3. По-широк спектър - както и статията споменава, имат и разни хипстърски храни за домашни любимци и търсят разширяване на гамата.
    4. Платформата на Foody.to като разработа е горе-долу като речите на сестра Симеонова в парламента - много празнословене, малко съдържание. В крайна сметка въпросът е как да направиш това като успешен бизнес модел, валидирайки тезата, че чрез методите на пазарната икономика могат да се постигат социални цели. В този смисъл акцентът винаги е в това да направиш(особено на неразработен пазар като този) широка екосистема от партньори, интуитивно и приятно за употреба приложение, което да привлича съответната аудитория, с което да се тества възможността за самостоятелност на бизнес-модела. Във Фуудобокс са доста обиколки напред пред Foody.to. Всъщност последното повече ми прилича на социален стартъп създаден с целта фаундърите да могат да разказват, че са създали социален стартъп на някоя кръгла маса на градския умнокрасивитет в Муув.бг или друго подобно учреждение. Макар и да е много вероятно и Фуудобокс фаундарите да попадат в същата социална група, просто изглежда, че хорицата си вършат работата с повече хъс и устрем, но и са водени от елементарна бизнес логика на процесите.

    След някоя и друга година ще видим дали е ще е възможен екзит от която и да е от тези, времето ще покаже.

    Нередност?
Нов коментар