🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Иновативното съдържание помага на учителите да намерят път към учениците

Владимир Колев, управител на издателство "Клет България"

Владимир Колев, управител на издателство "Клет България"
Владимир Колев, управител на издателство "Клет България"
Владимир Колев, управител на издателство "Клет България"
Владимир Колев, управител на издателство "Клет България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На 22 април за поредна година конференцията "Ден на Кеймбридж" събра в София редица световноизвестни експерти и над 400 преподаватели по английски език и директори на образователни институции от цялата страна.

За отзвука от събитието, лекциите от световноизвестни лектори, награждаването на победителите в тазгодишното национално състезание по английски език Kangaroo Global Linguistics и усилията и инвестицията на "Клет България" в чуждоезиковите учебници разказва Владимир Колев, управител на издателство "Клет България" - организатор на събитието, в качеството му на изключителен представител на "Кеймбридж Юнивърсити Прес" за България.

Разкажете ни как протече тазгодишното издание на конференцията "Ден на Кеймбридж"?

Седемнадесетият пореден "Ден на Кеймбридж" премина като истински празник. Празник на английския език, на учителите, които го преподават, и на учениците, които чрез успехите си в най-голямото международно състезание Kangaroo Global Linguistics доказват изключително високото ниво на обучение по английски език в България.

Конференцията е повод да наградим тези ученици и техните учители - да огласим постиженията им от тази висока трибуна, защото те го заслужават. А това превръща самото събитие в още по-голям празник.

Вече 17 години поред събитието привлича редица известни лектори. Как успявате да ги привлечете?

"Клет България" е представител на "Кеймбридж Юнивърсити Прес" от 18 години. Нашето сътрудничество е буквално и преносно пълнолетно и в него двете страни, напълно осъзнато, дават най-доброто от себе си за постигане на общите ни цели. "Кеймбридж Юнивърсити Прес" е най-старото и едно от най-престижните издателства в света, а "Клет" е водещ образователен издател в България. Нашите съвместни усилия направиха Кеймбридж една от най-разпознаваемите и предпочитани марки учебни материали по английски език в страната. Партньорите ни от Кеймбридж високо оценяват това и ни съдействат, за да можем ежегодно да осигуряваме интересни и много добри специалисти за лектори пред българската публика.

Как се печели доверието на брандове като Cambridge и Oxford, на които също сте представители за страната?

Рецептата е изключително семпла като формулировка и същевременно трудна за реализиране - професионализъм, проактивност, последователност, високи стандарти, работа в полза на учителите. Българският пазар е малък и е много лесно да изпадне от фокуса на големите международни издатели. Тук идва нашата задача - да им покажем потенциала на българските учители и ученици и да ги накараме да обърнат внимание и на този иначе неголям и труден пазар.

Вие организирате състезанието KGL. Защо сте избрали това състезание и как се представят българските ученици?

Българските ученици са изключително добре подготвени и много обичат да се състезават и да доказват знанията си. Още от първите ни години, в качеството ни на представител на Кеймбридж, ние решихме да организираме формат, в който да предизвикаме учениците, обучаващи се по системите на Кеймбридж, да премерят знанията си и да получат признание за тях. Така неформално стартирахме състезанието по английски език на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България, което много бързо набра популярност и се превърна в най-голямото училищно състезание по английски. От 5 години включихме нашето състезание в международната система на Kangaroo Global Linguistic, с което, от една страна, осигурихме изпитни материали и проверка от авторитетен международен борд, а от друга - дадохме възможност на нашите ученици да мерят сили и знания с учениците от целия свят. Изключително горд съм, че те не само участват в международния кръг на KGL, а на три пъти вече печелят приза Global Winner, т.е. те стават №1 в света, в различни нива и години, а Асоциацията на Кеймбридж училищата е отличена като водещ партньор на KGL.

Образователната система търпи критики за това, че не отговаря на променящите се потребности на учениците. Как виждате вие тази промяна?

Имал съм повод да заявя, че образователните системи, малко или много, са консервативни навсякъде по света и такива трябва да бъдат. Това е обективно исторически наложено и обусловено. От друга страна, не можем да си затваряме очите за това, че децата ни са коренно различни от нас, дори и от предходното им поколение. В този смисъл учителите са изправени пред огромно предизвикателство - от една страна, да спазват учебните програми, които са създавани в едно по-друго време, а от друга страна, да намират начин да привличат и задържат вниманието на учениците и да им осигуряват знания. Това е огромно предизвикателство за тях. Тук е и нашата задача като водещо образователно издателство, да намерим начин да бъдем от помощ на учителите в това. Ние сме гъвкави и правим всичко възможно да им съдействаме и чрез съдържанието, което създаваме, да им предоставим иновативни начини да ангажират учениците и да добавят реална стойност в процеса им на обучение.

Във все по-свързан свят като днешния учителите имат достъп до ресурси от цял свят. Каква е ролята на локално издателство, не става ли излишен подобен агент?

Факт е, че учителите днес имат достъп до огромна информация и стига да искат, те могат да ползват ресурси от целия свят, от най-различни източници. В същото време те стават все по-заети и имат нужда от партньор тук, който да ги разбира, да познава техните конкретни нужди и да откликва на тях, за да им предоставя материалите, които им трябват в ежедневната им работа. И в тази роля ние ставаме дори още по-необходими от преди. В този смисъл нямам никакво притеснение за нашата роля. Добрият партньор и приятел на учителите и образователните институции става все по-търсен и нужен. Асоциацията на Кеймбридж училищата в България, от която ние сме част, е още един пример на успешно партньорство на издателство с образователната система.

Успяват ли според вас български издатели да догонят съвременните тенденции?

Смятам, че да. В някакъв смисъл ние се явяваме посредници между огромния информационен поток, който залива учители и ученици, и това, което те са длъжни и трябва да обхванат в учебния процес. Ние правим всичко възможно, за да улесним и подпомагаме този процес чрез допълнителни дигитални материали по темите от учебните програми, чрез интерактивни упражнения, добавена виртуална реалност, 3D модели и видеа и всички останали инструменти на модерния свят, които правят знанието по-интересно и вълнуващо.

Какъв е основният фокус на издателство ви през 2023 година? Какво ви предстои?

В последните си дни предишното, 48-мо Народно събрание прие решение, с което ще се осигурят безплатни учебници и за учениците от 8-ми до 12-ти клас. Това е огромна стъпка в полза разширяване достъпа до качествено образование на всички ученици и ние искрено я приветстваме. Сега предстои процес по промяна на учебниците за тези класове, така че да съответстват на изискванията на МОН, за да могат да бъдат използвани в продължение на 3 години. Това е голямо предизвикателство за нас, по което вече работим. В същото време продължаваме изключително интензивния процес по развитие на дигитално съдържание и обогатяване на електронните ни ресурси за всички класове. STEM програмата също е сериозно предизвикателство пред учителите, което превръща темата и в наш приоритет - за да отговорим отново максимално адекватно на техните нужди.