Таня Стоименова, "Балдаран Спринг" АД: През 2023 очакваме да продадем 60 милиона бутилки изворна и трапезна вода

Отбелязваме 54% ръст на продажбите само за първите три месеца на годината, казва изпълнителният директор на компанията и член на борда на директорите

Таня Стоименова - изпълнителен директор на "Балдаран Спринг" АД
Таня Стоименова - изпълнителен директор на "Балдаран Спринг" АД
Таня Стоименова - изпълнителен директор на "Балдаран Спринг" АД
Таня Стоименова - изпълнителен директор на "Балдаран Спринг" АД
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Таня Стоименова е изпълнителен директор на "Балдаран Спринг" АД от 2019 г., както и член на борда на директорите. Тя се присъединява към компанията през април 2014 г. на позицията финансов директор, като нейното участие е ключово в развитието на компанията през последните 9 години.

Преди да се присъедини към екипа на изворна вода "Балдаран", Таня Стоименова завършва своето образование в Англия - притежава магистърска степен по икономика от Imperial College Business School и е работила в Лондонското сити за компанията на Майкъл Блумбърг - Bloomberg. Тя е различното лице на бизнеса в България - млада, образована и мотивирана да превърне водата от извор Балдаран в най-продаваната на нашия пазар. Една от основните ѝ задачи след завръщането ѝ от Англия е да направи компанията устойчива на един силно конкурентен пазар, а бранда "Балдаран" - все по-популярен и обичан.

Компанията

Основната дейност на "Балдаран Спринг" АД е бутилиране и търговия на изворна и трапезна вода. Изворна вода "Балдаран" носи името на един от най-високите извори в Родопите - извор Балдаран.

"Балдаран Спринг" АД е създадена през 2013 г. от Васил Стоименов, който има дългогодишен успешен опит в създаването и развитието на компании в сектора. Участието му като изпълнителен директор и основен акционер в "Девин" АД до 2006 г., където пряко ръководи оперативната дейност на компанията, му дава голям опит и познания, които, съчетани с предприемаческия му дух и икономическо образование, го превръщат в лидер в тази област. През 2005 г. начело на "Девин" АД, Васил Стоименов пуска първата бутилирана изворна вода на пазара от извор Балдаран - "Девин" (розов етикет).

Стоименов активно участва в обществените процеси, изграждащи правните регулации в страната - председател e на УС на Съюза на безалкохолната промишленост в България, където "Балдаран Спринг" АД е сред учредителите.

През 2022 г. "Балдаран Спринг" АД инсталира и пусна в експлоатация последно поколение бутилираща линия "Krones". В момента дружеството разполага с три напълно автоматизирани линии за производство на бутилирана вода в завода си в гр. Девин от водещи европейски производители. Процесът по изграждане и разширяване на складовото пространство не е приключил и ръководството планира да увеличи максимално капацитета за съхранение на 5000 палета готова продукция, следвайки естествената необходимост от разширение съгласно търговските потребности на компанията. Теренът, върху който е изграден заводът - 46 183 кв.м, е напълно достатъчен, за да покрие нуждите на предприятието, които с времето нарастват.

През май 2023 г. компанията ще присъедини и своя фотоволтаичен парк в гр. Девин от 2.2 MW. Важен момент е, че новата централа ще работи изцяло на пазарен принцип и не разчита на никаква държавна подкрепа. С тази инвестиция "Балдаран Спринг" АД ще бъде бутилиращата компания за вода с най-голям фотоволтаичен парк в сектора в България.

За 2023 г. дружеството прогнозира 17 млн. лв. приходи от продажби на вода, което е сериозен ръст - 46% спрямо продажбите за 2022 г.

С какви производствени резултати изпращате отиващата си 2022 г.? Колко бутилки с "Родопите във всяка глътка", какъвто е вашият слоган, стигнаха до потребителите? Кои от целите си успяхте да постигнете?

- Бутилираната вода е една от най-бързо растящите категории на пазара на безалкохолни напитки, а нашите наблюдения и анализи показват, че изворната вода е все по-предпочитана като вид вода от потребителя. За нас 2022 беше много успешна година, тъй като успяхме да завършим своята инвестиционна програма, а именно инсталирането на последно поколение поточна линия за бутилиране на изворна и трапезна вода от водещ германски производител в бранша. За 2022 г. компанията ни реализира продажби на близо 39 млн. бутилки вода - изворна и трапезна, като през тази година очакваме бройката да нарасне до 60 милиона.

След успешното инсталиране на линията нашият годишен технически капацитет на завода в гр. Девин достига до 150 млн. литра. Компанията разполага и с 2 разрешителни за водоползване от извор Балдаран с общ годишен обем 265 млн. литра.

Как се развива пазарът на бутилирана вода в България и какво място заема "Балдаран Спринг" АД на него? Какви са целите ви за международните пазари - увеличава ли се интересът за износ на продуктите с марката на "Балдаран"?

- Бутилираната вода е една от бързо растящите индустрии в света. През 2021 г. на глобално ниво продажбите на бутилирана вода са достигнали 350 милиарда литра, като се очаква да се увеличат значително през тази година. Още през 2016 г. продажбите на бутилирана вода за първи път надминаха тези на останалите бутилирани напитки и оттогава задържат тази преднина. Пазарът на бутилирана вода и в България следва тази световна тенденция. Интересът към този бизнес не стихва и продължават да се появяват нови бутилиращи дружества, но липсата на маркетингова стратегия и достатъчно познания в областта бързо ги изхвърлят от този пазар.

Ето защо е изключително важна комуникационната, и в това число маркетинговата, стратегия на всеки бранд. При налагането на изворна вода "Балдаран" на българския пазар успяхме да реализираме успешна маркетинг кампания съвсем в началото на нашия път с Григор Димитров, чрез която показахме на потребителите, че тази вода е за хора, които са осъзнали необходимостта да живеят здравословно и да бъдат лидери всеки в своята област. През годините сме подкрепяли и други спортове, като бяхме спонсор и на Националната волейболна лига.

Числата за 2022 г. в обем нареждат "Балдаран Спринг" АД на 4-то място с бутилирани над 40 млн. литра изворна вода по предварителни данни на Global Data. Като добавим и трапезната вода, бройката нараства до 50 млн. литра. Нашата цел е да бутилираме нашата изворна вода така както природата я е създала, без каквато и да е външна намеса, и да бъдем близко до потребителите ни във всеки момент на тяхното ежедневие.

Износът на бутилирана вода е сложен поради високите нива на транспортните разходи, което затруднява и оскъпява процеса. Независимо от този факт нашата компания има партньори и изнася за Германия, Мароко, Белгия, Малта, Румъния, Гърция, Кипър, Южна Корея. Все още износът представлява малък дял на продажбите в компанията, но има голям потенциал за развитие в едни по-спокойни и предвидими времена. Още повече предвид природните качества на водата от извор Балдаран, съчетани с конкурентна цена, вярваме, че е въпрос на време да постигнем добри резултати и в тази посока. Малко компании имат привилегията да осигуряват напълно натурални природни продукти от екологично чист район с магична природа, каквито са Родопите.

Основният модел, чрез който български производители на различни стоки изнасят в европейската търговска мрежа, е чрез бутилиране за собствените марки на веригите, които вече са познати на другите пазари. По този начин отбрани и доказали се български производители получават възможност и достъп до добре разработен пазар, без да се налага да инвестират в допълнителни маркетингови разходи за популяризиране на марката. Това е още една добра възможност за развитие на износа на компанията предвид добрите дългогодишни изградени търговски взаимоотношения на "Балдаран Спринг" АД с ключови вериги в страната.

Какво е да си избран доставчик за бутилиране на частните марки на редица търговски вериги в България?

- Това е изключителна чест и голяма отговорност в същото време. Компанията притежава престижния международен стандарт IFS Food 7, като сме една от малкото бутилиращи компании в страната, които притежават този сертификат. IFS Food 7 е гаранция за безопасността, качеството и произхода на продукта на всички нива - от производството до крайния етап на консумация. Сертифицирахме се за първи път през октомври 2020 г. след подписването на договор за частна марка със стратегически партньор, като през миналата година успешно преминахме ресертификация с изключително висок резултат - оценка 96.95%. Сертифицирането по този стандарт е още едно доказателство за нашата мисия и ангажираност към производството на чиста и недокосната от човешка ръка изворна вода от един от най-високите извори в Родопите, като се фокусираме върху постоянство в качеството, изискванията на клиентите и непрекъснатото подобряване на процесите. Стандартът IFS Food 7 съдържа много изисквания, които с всяка следваща година се увеличават и все по-малко предприятия в България могат да ги покрият. Точно по тази причина точно ние сме избрани за дългогодишен партньор за бутилиране на частните марки вода на редица от най-големите търговски вериги в страната. Смело мога да заявя, че ние сме предпочитаният партньор за производството на частни марки както за изворна, така и за трапезна вода заради високото качество на продуктите, подплатено с международни признания, както и гъвкава и динамична структура на управление, която адекватно и навременно отговаря на нуждите на пазара.

Очевидно 2022 г. е била знакова и ключова за компанията ви с успешното изпълнение на инвестиционната ви програма. Как се инвестира в условия на пандемия и война и какъв ефект очаквате от новите инвестиции в предприятието? Какви инвестиции планирате за 2023?

- С екипа обичаме да има динамика в работата и да надграждаме всяка следваща година, още повече че след всеки нов успешно осъществен проект веднага се захващаме за следващия, защото много добре знаем, че конкуренцията "не спи", а и за всички нас "Балдаран" винаги е бил и ще си остане кауза, като устойчивото развитие на бизнеса е основен приоритет. Компанията ни не спря да инвестира и да изпълнява всички договорни ангажименти дори във времена на кризи от всякакъв характер, каквито бяха последните няколко години.

През последната година изпълнихме всички поставени цели, но най-много се гордея с това, че екипът ни стана по-силен и по-добър от всякога. Успяхме да привлечем професионалисти, които споделят същите ценности и дават най-доброто от себе си всеки ден в името на това да предлагаме най-доброто съотношение на цена и качество на пазара на бутилирани води в България. Трябваше не просто да съберем екип за тези 9 години, а да намерим съмишленици, с които споделяме общи ценности. Към днешна дата работим със същия заряд и нестихващ ентусиазъм за каузата "Балдаран", както и в самото начало.

Относно инвестициите - през 2022 г. случи се така, че в една и съща година инвестирахме в нова поточна линия, разширихме складовата си база в Девин и стартирахме изграждането на нашия фотоволтаичен парк. Не искахме да оставяме всички тези проекти във времето, усетихме, че вече е назрял моментът и това е следващата важна стъпка по пътя на нашето развитие.

Новопостроеният ни склад в гр. Девин ще може да събира до 3500 палета, а с инсталирането на новите мощности увеличихме производствения капацитет на дружеството двойно. Ефектът от инвестицията в нова линия се вижда още в първото тримесечие на 2023 г., когато отбелязваме 54% ръст на продажбите спрямо първите три месеца за миналата година, а все още ни очаква летният сезон, който е най-силен в сектора на бутилираните води. Убедени сме, че това ще бъде най-успешната година на дружеството.

През 2023 г. планираме инвестиция в изграждане на система от стелажи за складиране на палети тип Radio Shuttle, закупуване на нови машини за производството и увеличение на капацитета на големите ни разфасовки от 6 до 11 литра. "Балдаран" успешно се класира в проект "Технологична модернизация в предприятието" под №32 с одобрена стойност в размер на 1 395 653 лв. Целта, кандидатствайки за тази програма, е да можем да увеличим допълнително капацитета на големите ни разфасовки, като по този начин ще успеем да оптимизираме себестойността на единица продукт, което ще ни направи още по-гъвкави ценово в дългосрочен план. Проектът ще бъде изпълнен най-късно до 10.04.2024 г.

Как решихте да инвестирате в изграждането на собствен фотоволтаичен парк?

- През декември 2019 г. Европейската комисия анонсира Европейския зелен пакт, в който си постави за цел до 2050 г. да се намалят емисиите на парникови газове до нулеви нетни емисии, като същевременно се осигури справедливо, здравословно и благоденстващо общество за бъдещите поколения. Европа твърдо заяви позицията си да стане първият в света неутрален по отношение на климата континент. Моят баща Васил Стоименов е пионер в тази област в България, тъй като още през 2010 година пусна в експлоатация първите няколко мегавата фотоволтаичен парк в страната. Вдъхновени от неговия опит в сферата, стартирахме инвестицията в края на 2022 г.

Πoтeнциaлът нa фoтoвoлтaичнитe цeнтpaли вeчe e видим и зa вce пo-гoлямa гoлямa чacт oт бългapcĸитe пpeдпpиeмaчи. Зaтoвa e cъвceм очаквано пaзapът нa дeцeнтpaлизиpaни фoтoвoлтaични cиcтeми в Бългapия да ce paзpacтвa стремглаво последната една година. Peзĸият cĸoĸ в цeнaтa нa eлeĸтpoeнepгиятa oт ĸoнвeнциoнaлни изтoчници пpeз изминалата година в peзyлтaт нa нacтoящaтa гeoпoлитичecĸa oбcтaнoвĸa и eфeĸът ѝ въpxy цeнaтa нa гopивaтa и eнepгийнитe pecypcи мoтивиpa гoлямa чacт oт пpeдcтaвитeлитe нa бизнeca дa тъpcят aлтepнaтиви зa eнepгийнитe cи пoтpeбнocти.

Анализирайки тази тенденция, ние изградихме собствен фотоволтаичен парк от 2.2 MW на площадката на завода ни в гр. Девин и към момента сме компанията за бутилирана вода с най-голям соларен парк в България.

Част от екологосъобразната кръгова икономика е и рециклирането на пластмасовите бутилки от напитки. Как решавате този въпрос за вашата продукция?

- Като отговорна компания защитата на околната среда е приоритет за нас. В основата на стратегията на "Балдаран" за разпространение на пластмасови опаковки до 2025 г. стои кръговата икономика. Наша цел е 100% от опаковъчните материали, използвани в производството, да подлежат на рециклиране или многократна употреба. Към момента гордо мога да заявя, че нашата PET бутилка е 100% рециклируема, както и етикетите и капачките, които ползваме в производствения процес. Но тук е важно да се отбележи, че създаването на условия за работеща кръгова икономика е от ключово значение, за да има достатъчно количество за производството на опаковки от рециклиран материал.

Според европейската Директива за опаковките и отпадъците от опаковки от 2018 година най-късно до 2029 година България трябва да събира 90% от пластмасовите PET опаковки за напитки и да влага най-малко 30% рециклиран материал в новите бутилки. Приветстваме две от големите търговски дружества, които през март тази година поставиха инсталации за прием на пластмасови бутилки от вода пред техните филиали, тъй като това е едно добро начало за бъдеща депозитна система в България. С този проект търговските вериги имат важен принос и роля в процеса по събиране на еднократните PET опаковки. Смятам, че ние като производители и граждани трябва също да поемем ангажимент за опазване на климата, като активно участваме в този процес и най-малкото събираме отделно отпадъци. За наша радост все по-често виждаме кошчета за разделно събиране дори в офисите на наши клиенти. Силно вярвам, че зависи от всеки от нас да направим нашия дом - Земята, едно по-добро място, като го запазим.

Осъзнавайки своя ангажимент като производител, точно по тази причина закупихме бутилиращи линии, инвестирайки в олекотения стандарт 29/25 short neck за капачки, който сам по себе си олекотява опаковката. Приемаме много сериозно нашата отговорност към обществото и осъзнаваме ключовата си роля за намаляване замърсяването на околната среда по отношение на устойчиви практики в производството. В своя план за развитие за следващите 3 години сме заложили и закупуване на линия за бутилиране в стъклени разфасовки.

Подобряване на енергийната ефективност е целта на проекта, по който дружеството ви бе одобрено през тази година да получи европейска безвъзмездна финансова помощ. За какво ще използвате финансирането?

- Ще използваме финансирането за закупуването на котел на биомаса с мощност 500 kW за отопление на цеховете в завода ни в гр. Девин. Биомасата е енергийно ефективна - естествено възобновяем енергиен източник и добър начин да намалим въглеродния си отпечатък. Поставили сме си за цел да постигнем въглеродно неутрални опаковки, като освен осъществяването на проекта по енергийна ефективност през лятото на тази година от началото на нашата дейност залагаме на работата с местни доставчици и локални транспортни фирми.

Както вече стана ясно, вашият слоган е "Родопите във всяка глътка". Наистина ли продуктът ви достига до крайния потребител в първоначалния си натурален и чист вид? Какъв е процесът за бутилиране на вода и как гарантирате чистотата на продукта си?

- Нашите линии са автоматизирани и цикълът на производство е напълно затворен. По своя път водата е недокосната от извора до потребителя. "Балдаран Спринг" АД единствено бутилира това, което природата е сътворила. Компанията осигурява вътрешен контрол на качеството 24/7 чрез екипа си по качество, дългогодишни опитни лаборанти на място в завода, както и разполага със съвременно оборудвана лаборатория за контрол. Качеството на продуктите подлежи и на регулярна проверка и анализ и от външни акредитирани лаборатории.

Как оценявате вашето развитие до момента? Какво предвиждат производствената, инвестиционната, търговската ви стратегия за 2023 г.?

- Разглеждайки всички фактори и обстоятелства, убедени сме, че компанията ни води устойчива политика на развитие, като залагаме основно на качествата на продукта и правилната стратегия. Ценовият анализ на предлаганите води в България показва също, че компанията ни е конкурентна и правилно позиционирана, с възможности за устойчиво развитие. Ние имаме едно отличително предимство и това е, че предлагаме най-доброто съотношение на цена - качество.

Следвайки стриктно плана за развитие на компанията, тази година се очертава да бъде най-силната ни до момента откъм резултати, както вече споделих. Очакваме продажби от продукция на вода около 17 млн. лв. и като добавим прихода от продажбата на ток от фотоволтаичната централа, компанията ще удвои приходите си спрямо 2021 г.

От производствена и инвестиционна гледна точка ще инвестираме в нови складови системи, ще закупим нови машини за големите ни разфасовки в производството и ще преминем изцяло на отопление от естествено регенериращ се енергиен източник.

От търговска гледна точка имаме както подписани договори с нови клиенти, така и значително увеличение на обемите към стратегически партньор предвид разширението на нашия производствен капацитет. Важна тенденция в страната е, че потребителите се ориентират все повече към изворните води, като се задава активен процес на промяна на законодателството, която ще даде по-голяма възможност за избор и информираност на потребителя.

Един от основните ни приоритети след изграждането на новите мощности и разширението на складовото стопанство е да инвестираме все повече в развитието на бранда "Балдаран". С всяка изминала година отговорността ни нараства към потребителите заради тяхната лоялност към нашата марка и значително повишеното търсене. Имаме ясна представа, че нито милионите инвестиции, нито международните сертификати, които притежаваме, са достатъчни, за да оправдаят доверието, което потребителите ни гласуват всеки ден. Точно затова всекидневно влагаме всички сили, знания и опит в това да ставаме все по-добри и се стремим да даваме най-доброто от себе си, за да оправдаем доверието на нашите потребители. Знаем, че доверието се гради с постоянство, професионализъм и най-вече откритост. Гордеем се, че един български производител може да се развива и разраства с тези темпове на фона на силно конкурентния сектор, в който оперираме, както и несигурността, която е огромен фактор през последните години. Независимо от всички предизвикателства, доказали сме вече, че можем да устоим на тях и да се адаптираме в различни условия, като сме убедени, че най-доброто за нашия бизнес тепърва предстои.