Парапетът на успеха: "Барос вижън", която не се уморява от растежа

Една от главните цели за компанията през тази година е развитието на пазари като Франция

За Джамал Алиман, създател и управител на компанията, растежът няма граници
За Джамал Алиман, създател и управител на компанията, растежът няма граници
За Джамал Алиман, създател и управител на компанията, растежът няма граници    ©  Димитър Марков
За Джамал Алиман, създател и управител на компанията, растежът няма граници    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Скоро ще бъде открита най-голямата инвестиция на "Барос вижън" - фабрика за стъкло.
  • Част от бъдещите планове е изграждането на фабрика за алуминиеви елементи.
  • От компанията предвиждат нов растеж през тази година, който отново ще е трицифрен.

#11 в сектор "Метали"

Визитка:
Име: "Барос вижън"
Сектор: Метали, строителство
Създадена: 2011 г.
Собственик: Джамал Алиман

Драстичните и резки скокове в приходите на един бизнес са рядкост. По-рядко е обаче, когато това явление се случи в две поредни години след повече от десетилетие на плавен и скромен растеж. Това съумява да постигне базираният край Пловдив производител на стъклени парапети "Барос вижън".

Компанията отбелязва годишен растеж с по около 1 млн. лв. в периода 2017 - 2020 г., като в неговия край тя разполага с рекордните за нея дотогава приходи 4.95 млн. лв. През 2021 г. идва първият рязък скок в приходите за "Барос вижън" със 166%, достигайки 13.2 млн. лв. Само по себе си това постижение би било впечатляващо, но то се повтаря и през следващата година, когато ръстът е почти същият в процентно отношение със 156% и приходи 33.9 млн. лв. Плановете на собственика и управител на компанията Джамал Алиман сочат, че това не е просто случайност, а тенденция за бъдещето на компанията с планове за повече от същото през тази година.

От монтаж до фирма

Същинското начало на "Барос вижън" идва в турбулентни времена на финансова криза и риск, особено за строителната индустрия, през 2009 г. В този период нейният бъдещ основател и едноличен собственик Джамал Алиман започва своята кариера в монтирането на парапети заедно със свой съименник.

"Работихме заедно и в края на 2010 г., началото на 2011 г. той ми каза, че ще заминава за Англия. Опитах се да го разубедя, като му казвах, че току-що сме преминали трудната част и тепърва предстои развитието, но той твърдо реши да замине. Само две седмици след това телефонът ми не спираше да звъни. Започнаха да ни търсят от обект на обект и нашата най-силна реклама беше от уста на уста - бяха доволни и ни препоръчваха", коментира за "Капитал" Джамал Алиман, собственик на "Барос вижън".

Така през 2011 г. Алиман основава своята компания, а екипът и броят проекти се разраства малко по малко. Проблемите с местни доставки пък водят до решението да започнат да се внасят материали от чужбина. Първият склад, който компанията наема, е с размер 32 кв.м. Нещата обаче вървят добре и през следващата година се наема нов, който е в пъти по-голям - 150 кв.м. "Сложихме три стелажа и не можехме да запълним и един от тях. След шест месеца обаче това започна да се променя, което ни доведе до нуждата само след година да вземем съседното помещение, което беше двойно по-голямо", коментира Алиман.

Пробив на пазара

Първото повратно решение за бъдещето на компанията е взето през 2013 г., когато започват да се внасят стъклени парапети, които впоследствие се превръщат в основния продукт на "Барос вижън". Първоначално търсенето за него не е чак толкова високо, тъй като според Алиман тогава е бил все още иновативен и на него се е гледало като луксозен в сферата на строителството и архитектурата. Продуктите се внасят от фирма доставчик от Турция, с която "Барос вижън" сключва споразумение за разпространение, но начинанието не е без своите неочаквани обрати. В процеса на работа се разбира, че техният партньор използва направените от тях оферти, за да направят техни такива за дадени обекти.

"Когато разбрах какво става, прекратихме взаимоотношения с тях и реших да наема конструктор, с който работихме усърдно около шест месеца, след което изкарахме първите четири серии профили на "Барос вижън" и вече имахме първите собствени системи за стъклени парапети. С помощта на европроект закупих и четири машини - една вертикална фреза с три струга. Наехме хора, които да обработват профила, за да е готов за разпространение. Така започна пътят ни в стъклените парапети и с всяка обратна връзка, която получавахме, директно отстранявахме дефектите. Тези, които изискваха време, се отстраняваха в по-дълъг период, но намирахме и моментни решения", коментира Алиман.

Само две години по-късно според него стъклените парапети започват да навлизат в строителството на местно ниво като желан елемент. В този момент идват и първите болки на растежа - износа за европейския пазар. През 2015 г. компанията започва да прави първите си опити да навлезе в териториите извън Балканите, но за период около три години това е с минимални успехи.

"Има много предизвикателства, когато като малка компания се опитваш да пробиеш на чужд пазар. Първото от тях е възприятието, което има на тези пазари за български продукт. Една от честите грешки, която според мен се прави в тази ситуация, е да се пробие с цена - ако някой дойде и ми каже, че ми дава най-добрата цена, аз с тях няма да работя. Цената не е най-важната. Често пъти един продукт, който е с поне 10% по-евтин първоначално, впоследствие излиза в пъти по-скъп на крайния клиент", коментира Алиман.

Заключението, до което стига екипът на "Барос вижън", е нуждата от промяна в стратегията за външните пазари. Започва да се обръща по-детайлно внимание на изискванията на клиенти от пазарите в чужбина и стандартите, към които те са свикнали и изискват за продуктите, които използват. В основни външни пазари се превръщат Румъния, Сърбия, Малта и Италия, но присъствие има и в почти всички пазари в Европа.

Ковид и повратен момент

Турбулентният период на ковид пандемията и кризата с доставките оставя трайни белези върху базираната между Пловдив и Асеновград компания. Неочаквано сроковете за доставки скачат четирикратно и превръщат планирането на инвентара в непредсказуема задача. Решението, което взимат от компанията, е да заредят най-продаваните им артикули.

"Имахме големи предизвикателства с алуминия и стъклото. Компенсирахме с огромни количества на склад. Държахме около 50 - 60 хил. метра продукция, което ако го разгърнем, е разстоянието от тук до Карлово - имахме три склада пълни, отвън даже държахме стока. Клиентите знаеха какъв е проблемът и те питат какво имаш и ти го продаваш. Пазарното търсене не се определяше от това от какво има нужда, а от това какво има на склад. Имахме авансирани проекти за след две години - нямаше реално повече търсене, просто всички от паника се презапасяваха. Това бе едно от най-фрапантните неща, които съм наблюдавал", коментира Алиман.

Според собственика на "Барос вижън" това е и период, в който са се разкрили действителните добри партньори за неговата компания. "Тези, които се възползваха много от ситуацията, направиха много печалба в този кратък период, но впоследствие бяха наказани от клиента, защото такова поведение не се забравя. Да, в момента няма стока, но не е лоялно ти да даваш цена каквато ти хрумне. Имахме доставчици, които бяха лоялни и продължаваме да правим бизнес с тях, но имахме и такива, които се възползваха и спряхме да работим с тях. Не може ние да наказваме клиента, в крайна сметка той може да накаже нас", коментира Алиман.

Но не всичко е негативно. В същия период се заражда възможността за развитие на "Барос вижън" в сферата на доставка за индустриални профили и алуминиеви профили, които според Алиман са и ключови за първия драстичен финансов растеж - 166% през 2021 г. Другият артикул, с който започва активно да търгува компанията, е стъкло, което допринася за растежа през 2022 г. Около ковид пандемията и кризата с доставките се заражда и идеята на Алиман да изгради собствена фабрика за стъкло - най-голямата инвестиция на компанията досега.

Стъклена фабрика

Първата стъпка в изграждането на фабрика за закалени ламинирани стъкла е избирането на правилните машини - процес, който отнема около година и половина. Строежът на фабриката, която е разположена върху площ 2350 кв.м директно до централния офис на компанията, започва през миналата година и основните дейности са вече завършени. В момента тя работи на минимални обороти за изпълнение на някои поръчки, чрез които се изчиства и самият процес на работа за момента на официалното ѝ отваряне около май т.г.

"Стъклената фабрика ни позволява да произвеждаме продукт, в който ние да контролираме качеството и по този начин да можем да налагаме нашия стандарт. С наше производство ще можем и да съкратим значително времето, нужно за доставка до нашите клиенти, и да предложим много по-бърза реакция в замяната на артикул. Това означава, че можем да съкратим процесите за нашите клиенти с поне месец - месец и половина, което за тях означава по-бързо възвръщане на инвестицията, защото обектите им ще са готови по-бързо. Фабриката ни позволява и гъвкавост за нови пазари и засилването ни в съществуващи такива", коментира Алиман.

Първоначалният план за фабриката е тя да може да произвежда по 400 кв.м закалени ламинирани стъкла на осем часа, като след две години от компанията предвиждат повишаване на автоматизацията на процеса, с което да се достигне работа в постоянен 24-часов цикъл и производство от 1100 - 1200 кв.м стъкло. Поточната линия се състои от седем различни машини, които включват закаляваща пещ, използваща изкуствен интелект, двойно кантираща линия, линия за ламиниране, автоклав и др. За стъкления материал доставчик е френската Saint Gobain, а за ПВБ и фолио материалите са чрез германската Everlam & Trosifol.

Очакванията са засега фабриката да консумира около 2.5 мВт електроенергия, като от "Барос вижън" ще купуват зелена енергия за производството. Има и планове за изграждане на собствена ВЕИ централа с мощност 400 кВт.

Инвестицията в проекта, включваща и машините и строителните дейности, е в размер 6.5 млн. евро.

Планиран растеж

Бързият растеж може да бъде благословия, но може да бъде и проклятие, а крайният резултат зависи изцяло от това дали една компания е готова да се напасне към променящите се около нея фактори. Такива според Алиман не са подминали неговата компания, но сблъскването им с тях е помогнало за реорганизирането на начина на работа и подобряването на вътрешните процеси. Изходната визия от тях пък е стратегия за бъдещето на компанията, чиято главна цел е превръщането на "Барос вижън" в световно призната марка.

Първите стъпки за постигането на тези амбициозни цели включват съкращаването на времето, нужно за доставка до крайния клиент, подобряване на системите и развиване на решения за регионалните пазари. "Мога да дам пример за специфичните пазари с Норвегия, където при -15 градуса се монтират парапети, гумата се втвърдява и много трудно се слага между стъклото и профила. В момента разработваме една специална гума, която да е по-мека и да може да се монтира при тези температури. Предлагаме нашите продукти в над 30 държави и имаме над 150 сертификата, 8 патента и още 3 входирани патента за регулирани системи. Тоест ние сме иноватори в стъклените парапети", коментира Алиман.

Разработен е и проект за изграждане на фабрика за алуминиеви профили и елементи върху площ 10 хил. кв.м. Територията, върху която ще бъде разположена бъдещата фабрика, е точно в близост до централния офис и фабриката за стъкло. Прогнозната инвестиция за този проект за момента е 20 млн. евро, а нейната реализация зависи от финансовото развитие на компанията, като реалистична цел за нейното откриване е около 2027-2028 г. Нейното изграждане ще затвори целия производствен цикъл на компанията.

"В момента разработваме една нова концепция на продукти, където искаме да спестим изграждането на порт, бетонна шапка и да скъсим периода по изграждането на парапетите и тяхното остъкляване. Като цяло продуктите са разработени, но в момента сме в комуникация с няколко архитекти и експерти, за да изчистим концепцията и да видим какво има нужда от промяна. Но след като е завършено всичко, бихме могли да спестим монтирането на целия профил до дни вместо месеци", коментира Алиман.

От компанията си заложили допълнителна цел за растеж, който макар по-скромен от предходните две години продължава да е амбициозен - 135%, особено имайки предвид притесненията за рецесия в еврозоната. "Потенциалът за растеж пред нас е огромен в момента. Даже да има свиване на сектора в строителството, ние пак сме в позиция да се развием", обобщава бъдещето управителят на "Барос вижън".

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    kuranakyumura avatar :-P
    kuranakyumura

    Капитал, доста разочароващо от ваша страна - да подберете перфектното заглавие за интервю с Лена, а да четем за стъкло.

    Нередност?
Нов коментар