🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Колко чисто е във вашата община

Община Велико Търново и "Еко Партнърс България" стартираха пилотен проект за управление на битовите отпадъци в Дебелец

Основната цел на проекта е насърчаване на разделно събиране и управление на всички потоци битови отпадъци – процес, който става задължителен за всички общини от 2025 г. Това обявиха на пресконференция зам.-кметът Снежана Данева-Иванова, Зорница Кънчева от отдел "Околна среда" и представители на "Еко Партнърс България"
Основната цел на проекта е насърчаване на разделно събиране и управление на всички потоци битови отпадъци – процес, който става задължителен за всички общини от 2025 г. Това обявиха на пресконференция зам.-кметът Снежана Данева-Иванова, Зорница Кънчева от отдел "Околна среда" и представители на "Еко Партнърс България"
Основната цел на проекта е насърчаване на разделно събиране и управление на всички потоци битови отпадъци – процес, който става задължителен за всички общини от 2025 г. Това обявиха на пресконференция зам.-кметът Снежана Данева-Иванова, Зорница Кънчева от отдел "Околна среда" и представители на "Еко Партнърс България"
Основната цел на проекта е насърчаване на разделно събиране и управление на всички потоци битови отпадъци – процес, който става задължителен за всички общини от 2025 г. Това обявиха на пресконференция зам.-кметът Снежана Данева-Иванова, Зорница Кънчева от отдел "Околна среда" и представители на "Еко Партнърс България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Само след някакви си 15 месеца - в началото на 2025 година, гражданите и бизнесът в България вече ще са задължени да заплащат таксите си за изхвърлени отпадъци според тяхното количество. Пред общините стои сериозното предизвикателство да се подготвят за предстоящите промени и постигането на целите, произтичащи от действащото национално и европейско екологично законодателство.

В основата на решенията на тези проблеми е разработването на нова информационна система (софтуерна платформа), която има за цел цялостно дигитално управление за всяка дейност, свързана с отпадъците. Тя ще подпомогне до голяма степен усилията на общините и дори може да послужи като методически инструмент за изчисляване размера на таксата за битови отпадъци. Добрата новина ли? Такава софтуерна платформа всъщност вече съществува в България!

Платформата без аналог на българския пазар

Създадена специално за българската компания "Еко Партнърс", тази единствена по рода си самостоятелно финансирана инвестиция в организацията по оползотворяване стартира като пилотен проект в град Дебелец. Внедряването на платформата ще бъде от полза на първо място на общините в цялостния процес на управление на отпадъците и като крайна цел ще доведе до повишаване на количествата разделно събрани отпадъци, ще осигури подобряването и оптимизацията и на системите за разделно събиране на отпадъци, като се интегрират в една обща система за управление на всички отпадъчни потоци за общините. Именно това е постигнато от "Еко Партнърс", които оползотворяват процеса и следователно трябва да приемем тяхната роля на партньор на държавата и бизнеса. Не е необходимо да споменаваме допълнително, че такава система няма аналог на българския пазар.

Създаването на този изключително интересен проект води началото си от идеята за революционизиране на начините, по които се управляват събирането и утилизирането на отпадъците. Факт, който всички ние регистрираме всеки ден с очите си дори много години след въвеждането на разделното събиране в цветни контейнери - остарял и недобре работещ самостоятелно метод. Именно заради това новите системи трябва да се развиват и дигитализират, което "Еко Партнърс" прави целенасочено и последователно с различни инвестиции в нови решения и дигитализация.

Какво прави тази платформа толкова интересна

Като всяка съвременна система за оптимизация на различни процеси, разработената за "Еко Партнърс" платформа обхваща няколко оперативни модула с различни функционални характеристики. Най-важната и ключова от тях е, разбира се, планирането и управлението на самата система за отпадъци. Първата стъпка в този иначе сложен процес е събирането на информация и съставянето на прогнози за количествата и състава на генерираните битови отпадъци във всяка община, разделени на различни категории (фракции) и зони за планиране.

Следващата стъпка включва изготвянето на технически алтернативи за разделно събиране, транспортиране, съхранение, сортиране, предварително третиране, оползотворяване и обезвреждане на отпадъците. Веднага след това следва и самият избор на най-подходящата система за събиране, сортиране, компостиране, третиране, рециклиране, оползотворяване и в крайна сметка - обезвреждането им. Разглеждат се различни опции за всяка стъпка и се оценяват разходите за тяхното изпълнение. Допълнително се вземат предвид спецификите на региона, законовите изисквания и целите за рециклиране (например нормативните изисквания за минимални количества рециклирани отпадъци).

В основата на цялата платформа стоят самите софтуерни приложения. Те позволяват използването на различни модели за измерване на обема (количеството) на събраните битови отпадъци и свързването на данните към дадено домакинство, сграда или контейнер за отпадъци. Ключова функция е генерирането на прогнози за количествата на отпадъците, които се очаква да се образуват, тяхната категоризация по видове, определяне на нужните за събирането им съдове, както и определянето на специализирани автомобили за транспорт до мястото за обработка. Може дори да бъдат изчислявани параметри, като достигнато ниво на рециклиране, населението, което системите за събиране обслужват, доколко те се събират разделно, отиват ли в правилните отпадъчни потоци и т.н.

Все пак става дума за пари. Много пари

Ще се съгласите, че през последните години таксите за най-различни обществени услуги растат плавно и доста сигурно. Да ги намалим в някаква степен обаче не е никак лесна (и евтина) задача. Новата платформа може да окаже значителна помощ и в този аспект. Изчисляването на таксата за битови отпадъци и детайлната оценка на разходите ще се извършва от общината. Благодарение на това ще стане възможно бюджетирането на всички бъдещи разходи (и приходи) за всеки от елементите на системата, както и определянето на размера на таксата в зависимост от избрания метод за начисляване и в зависимост от категорията потребители. Удобно, нали?

Когато става дума за пари обаче, непременно възниква и темата за контрола и отчетността. Всички дейности по управление на отпадъците ще могат да се мониторират и проследяват, да се изготвят отчети за количествата образувани, събрани, третирани, рециклирани, оползотворени и обезвредени отпадъци. Ще могат дори да се отчитат предоставените услуги от външни изпълнители. И всичко това ще става в онлайн персонализирана платформа. Взаимодействието с населението на съответната община ще засилва ролята на гражданите и ще насърчава участието им в дейностите по събиране на отпадъци и поддържането на чистотата на съответното населено място. Чрез платформата ще могат да бъдат прилагани ефективно всякакви разяснителни, насърчителни и информационни кампании. Това ще подпомогне предоставянето на по-качествени услуги за населението (с чувствително повишаване нивото на удовлетвореност), съпроводено с цялостно подобряване на чистотата на околната градска среда.

Красиво, модерно и съвременно

Като всяка добре проектирана софтуерна система, разработена за "Еко Партнърс", и тази включва добро оптимизиране на маршрутите и работните графици, ефективно управление на активите, клиентите, служителите и операциите плюс проследяване на всички процеси в реално време и възможности за бърза реакция. Предоставен е лесен и бърз достъп до данни за клиентите, обработване на входящите заявки и осигуряване на цялостен контрол и отчитане на дейностите.

Софтуерната платформа включва няколко различни екрана, които обхващат всички аспекти на управлението на отпадъците, включително събирането и транспортирането, поддържането на чистотата на обществени места, претоварването на отпадъците на т.нар. претоварни станции, обезвреждането на отпадъци и др. Това позволява на местните власти да оптимизират процесите и да използват ресурсите по-ефективно с цел подобряване на обслужването на населението и оптимизиране на разходите.

Уникалната платформа дава и информация за съответните нормативни актове и стратегически документи, свързани с управлението на отпадъците, за да се осигури съответствие с текущите правила и регулации. Така ще може да сте сигурни, че следвате стриктно препоръките в действащите нормативни актове от българското и европейското законодателство по отношение на управление на отпадъците. И да сте много по-подготвени за наближаващата 2025 година с всичките нови видове задължения, които тя ще донесе.