Динамичните пакети на eSky правят организирането на пътуване или почивка бързо, лесно и изгодно

Доньо Марков – управляващ директор на "eSky България"

Доньо Марков – управляващ директор на "eSky България"
Доньо Марков – управляващ директор на "eSky България"
Доньо Марков – управляващ директор на "eSky България"
Доньо Марков – управляващ директор на "eSky България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Експертите на еSky разработват и се занимават с продажбата на динамични пакети наред с другата им дейност. Какви са причините за това решение?

Нека първо кажем, че eSky.bg е онлайн платформа за организиране на пътувания, където клиентът може да организира цялото си пътуване от А до Я, резервирайки самолетни билети, настаняване, туристически застраховки, наем на автомобил и изживявания, което ни прави уникален one-stop shop в сферата на туризма. Компанията е създадена като онлайн туристическа агенция в Полша, а през 2008 г. открихме първия си клон извън страната и той беше именно в България. Добре обученият персонал заедно с добрите условия на работа, както и персонализираната услуга, която предлагаме, ни правят най-голямата и най-силна онлайн туристическа компания в Централна и Източна Европа. В eSky Group работят близо 1000 души, които полагат изключителни усилия за това продуктът, който предлагаме, непрекъснато да се подобрява и развива, както и обслужването на клиентите ни да е на най-високо ниво. Пазарите, на които оперираме, са 50, а желанието ни е да предложим на клиентите си бързина, удобство и приятен интерфейс, който да позволява лесен достъп, дори и от телефона. Тук е важно да отбележа, че според проучване, което проведохме с GFK тази година, марката eSky има най-висока разпознаваемост именно в България (цели 81%), спрямо другите пазари в Централна и Източна Европа.

Въпреки че основният ни продукт са самолетните билети, сега активно се фокусираме и популяризираме уникален продукт, наречен динамични пакети, за City break и почивки. Комбинираме полети и хотел в една резервация, за да не се губят часове в досадно търсене и сглобяване на пътуването. Закупуването на пакет е винаги по-изгодно, отколкото закупуването на полет и настаняване поотделно, а това пести не само пари, а и време. Освен това потребителите имат свобода на избор на час на заминаване на полета и на авиокомпания, съобразена с нуждите им. Пакетите от полет и хотел на eSky.bg предлагат както възможност за избор на фиксирани дати от клиента, така и опцията за гъвкави дати. По този начин клиентът може да избере определен период, в който иска да пътува, като пред него ще се визуализират най-добрите оферти за пакети за този период .

Каква е разликата между традиционния туроператор и това, което предлага еSky?

- Основната разлика е, че от дигитална туристическа агенция се превръщаме в оркестратор на пътувания, който предлага много повече гъвкавост и възможности. Например традиционните туроператори се фокусират върху не толкова голям брой дестинации, за които имат договорени условия за ползване на конкретни хотели и договорка за превоз с конкретна чартърна авиокомпания или автобусна фирма. Това, което ние се опитваме да направим, е да използваме обширния си инвентар от полети и места за настаняване, за да позволим на клиентите да персонализират всичко спрямо нуждите и желанията им. Основното предимство в нашата работа са гъвкавостта и наборът от безброй опции за избор на място за настаняване.

Разкажете повече за гамата от хотели, с които работите?

- eSky предлага широка гама от високо оценени хотели, като на този етап местата за настаняване достигат почти един милион, а планът ни е да увеличим тази бройка с още поне 300 хил. до края на тази година. Пакетите предлагат хотели и други места за настаняване, част от които няма да намерите никъде другаде.

Освен хотелско настаняване и полет при нас потребителите могат да се възползват от други услуги като активности, изживявания, наем на автомобил, билети за събития, спортни, културни мероприятия в цяла Европа и света.

Какво е пазарното предимство на вашия нов продукт - city break пакети и пакетите за почивки?

- City break е термин, който ние въведохме първи в България. У нас често използваме израза "дълъг уикенд", но ние решихме да не наричаме краткия градски отдих "уикенд почивка", защото искаме да дадем свобода на потребителя да избира кога иска да пътува. Нашите city break пакети за кратки пътувания може да се отнасят и за почивка в делничните дни, тъй като наред с хоум офиса през последните години се появи и едно ново понятие - workation (комбинация между думите work и vacation), при което хората работят, но успоредно с това посещават и опознават нови места. Важно е да се спомене, че вече не разглеждаме тези кратки city break пътувания само през призмата на евтините полети. Разбира се, това все още е фактор, който според скорошно проучване съвместно с GfK над 60% от анкетираните българи вземат предвид, когато организират сами по-кратки пътувания в чужбина. Въпреки това атрактивните дестинации за пътуване (41% от отговорите), възможността за гъвкави дати (58%) и стандартът на настаняване (21%) също са важни за пътуващите. Виждаме, че всички тези нужди на пътешествениците всъщност се задоволяват от city break пакетите. Освен това все повече хора се насочват към самостоятелно организираното пътуване не само за кратките, но и за по-дългите си почивки. Причината е, че те виждат шанс да спестят значителна сума пари, особено в период на двуцифрена инфлация. Именно тук се появяват нашите пакети за почивки, които предлагат на клиентите широк спектър от дестинации с гъвкавост по отношение на това колко време искат да прекарат по време на почивката си, кога искат да летят, къде искат да спят и какво искат да правят.

Искаме да дадем свобода на клиентите си, когато избират своята оферта, за разлика от туроператорите, чиито предложения винаги са базови и потребителят избира от кратък списък с дестинации. Така не клиентът се съобразява с офертите на туроператора, а ние като агенция се съобразяваме с желанията на клиента.

Каква е посоката, в която ще се развива eSky в технологично отношение?

- Благодарение на технологичните ни предимства, усъвършенствания анализ на данни, както и вградени AI решения ние ще подобряваме персонализацията на своите оферти под формата на пакети. Посоката е да продължим да надграждаме и обогатяваме услугите, а именно резервация на всеки елемент от пътуването само с няколко клика. Това е огромен плюс при използването на онлайн платформа за организиране на пътувания, каквато е eSky.bg. Не знам дали това, което се случи през 2020 година, не се оказа най-големият катализатор в нашата индустрия. През затворените месеци, когато хората не пътуваха и не се знаеше какво ще се случи, много туристически организации се фокусираха в разработването на автоматизации за удобство на клиентите. Ние не правим изключение и продължаваме да развиваме предлагането на услугите. Миналата година беше рекордна за eSky Group като продажби, а очакванията са, че 2023 година дори ще е още по-добра. Стойността на продажбите на eSky Group за 2022 г., изразена в TTV (Total Transaction Value - Обща стойност на транзакциите), се увеличи със 78% в сравнение с 2021 г. и възлиза на 632 млн. евро. Този резултат също е с 11% по-добър от 2019 г. - финансово най-добрият период за компанията преди пандемията.

Или обобщено казано, основната посока, в която eSky Group ще върви през следващите години, е да се превърнем в top of mind платформа за пътувания не само в България, но и в Централна и Източна Европа. Целта ни е да сме тези, които вдъхновяват потребителите за пътешествия, като в същото време им предлагаме най-добрата персонализирана оферта за тях, когато те я търсят. С гордост можем да кажем, че сме на прав път да заемем тази позиция на всички пазари в Централна и Източна Европа след няколко години.

Това ли е начинът, по който се промени пазарът в последните години?

- Да, клиентите започнаха да търсят услуга "всичко в едно". Живеейки в свят, изпълнен с технологични решения, дигитализация и изкуствен интелект, бизнесите, които искат да просперират, са тези, които не изостават в нито един аспект. Изключение не прави и туризмът като индустрия. Потребителите търсят бързи и удобни решения, които да задоволяват техните нужди. Що се отнася до пътуването, ние предлагаме точно това - платформа, в която лесно можете да запазите полет+хотел в пакет, но и да си резервирате всеки друг елемент от вашето пътуване точно по ваш вкус и на изгодна цена. А нашият основен фокус е именно непрекъснатото подобряване на нашите услуги.