"Макдоналдс" е перфектната първа работа за млади хора и идеално място за кариера

Калин Гайдаджиев - ръководител на отдел "Човешки ресурси и обучение" в "Макдоналдс България"

Калин Гайдаджиев - ръководител на отдел "Човешки ресурси и обучение" в "Макдоналдс България"
Калин Гайдаджиев - ръководител на отдел "Човешки ресурси и обучение" в "Макдоналдс България"
Калин Гайдаджиев - ръководител на отдел "Човешки ресурси и обучение" в "Макдоналдс България"    ©  Теди Грозданов
Калин Гайдаджиев - ръководител на отдел "Човешки ресурси и обучение" в "Макдоналдс България"    ©  Теди Грозданов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Калин Гайдаджиев е завършил средното си образование в Националната търговска гимназия в Пловдив със специалност "Митническа и данъчна администрация", а висшето си - в Стопанската академия "Димитър А. Ценов" в Свищов по специалност "Корпоративни финанси". По време на образованието си в Свищов започва работа в "Макдоналдс" като ресторантски работник. Минава през позиция административен асистент и мениджър. От 2014 г. работи в отдел "Човешки ресурси и обучение" на компанията, а от 2018 г. ръководи отдела.

Г-н Гайдаджиев, "Макдоналдс" години наред е сред компаниите, удостоявани с приза "Най-добър работодател". Как се печели това отличие? Какви са основните принципи и стандарти на управление на човешките ресурси, които ви водят до него?

За да бъдеш успешен работодател и да печелиш такива отличия, е необходимо да поставяш хората на първо място. Тези награди са екипни и те не са благодарение на един човек, a благодарение на всички служители на "Макдоналдс" в България. Всяко нещо, което правим, винаги е с мисъл за хората и дали ще се улесни тяхната работа. Като място, където поставяме хората на първо място, всичко започва със създаването на приятна среда и завладяващо изживяване на служителите. Приоритизирането на хората и създаването на положителни преживявания за тях укрепва репутацията ни като работодател, което ни помога да намерим правилните хора. Работата в "Макдоналдс" има огромни предимства и предлага реални възможности за професионално и лично израстване. Стремим се да бъдем най-добрата верига за бързо обслужване в света и знаем, че това е възможно, когато се грижим добре за нашите служители. Искаме да се чувстват значими, ценени и горди от своя труд. Вярваме в равните шансове за развитие и през 2021 г. Националният алианс за социална отговорност отличи "Макдоналдс" в България със специална награда за работодател, осигуряващ работа на хора със специални нужди.

Какво означава да работиш в "Макдоналдс"? Колко души са заети сега в компанията и какви са основите качества, които те трябва да притежават?

- Първият ресторант на "Макдоналдс" в България е открит в Пловдив през 1994 г. Към настоящия момент компанията осигурява работа и дава възможност за развитие на около 1000 млади българи в градовете София, Пловдив, Пазарджик, Варна, Бургас, Перник, Плевен, Ямбол, Велико Търново и Стара Загора, които обслужват повече от 5 милиона клиенти годишно. Работата в "Макдоналдс" е много динамична, изпълнена с ежедневни предизвикатества. Качеството, което е необходимо да притежава един човек, е просто да има желание за работа и да се учи. Всичко останало може да бъде научено и съобразено със спецификата на работата ни. "Макдоналдс" е корпорация, която има стандарти и обучителни материали за всяка фирмена дейност - от това как да правиш "Биг Мак" до това как да почистваш дадено оборудване. Затова единственото необходимо качество си остава желанието за работа и учене.

Какъв е процесът на подбор на вашите служители? Как преценявате, че те са подходящи за работа в компанията, след като повечето от тях са млади хора, които явно нямат особен предишен опит и умения?

- В свят на огромна конкуренция използваме всякакви канали за наемане - на място в ресторант, сайта на "Макдоналдс", сайтове за работа, Агенция по заетостта - в частност Бюра по труда по градовете, вътрешно наемане, при което нашите служители водят своите приятели, външна реклама, билбордове, ТВ реклама, Instagram, Facebook. Стремим се да обхванем всички възможни канали, като най-много залагаме на дигиталните, защото хората прекарват доста време, сърфирайки из интернет пространството. По този начин всеки може да попълни автобиография със своите данни, която директно пристига при отдел "Човешки ресурси". Разглеждаме всяко CV максимално бързо, оценяваме го и изпращаме към съответния ресторант, който ще бъде най-удобен на кандидатствалия. Управителят на ресторанта се свързва с кандидата и си уговарят интервю на място. По време на интервюто имаме въпросник и на негова база преценяваме дали кандидатът е подходящ или не. Много е важно, виждайки човека, да си го представим в униформа на "Макдонладс", обслужващ нашите гости. Гостоприемството е важно за нас и това е едно от качествата, които търсим в кандидатите. Предишен опит не е нужен, защото, както споменах, всичко може да бъде научено, стига човек да има желание да се обучава и да се развива.

Голяма ли е конкуренцията за работно място в "Макдоналдс"? Кои позиции са най-привлекателни и търсени от кандидатите? Какво им предлагате с по-необичайни позиции, като "Лидер гостоприемство" например?

- Много зависи от кандидата. Има такива, които не биха желали да работят с клиенти, а да бъдат повече в кухня, други, които по-скоро биха предпочели да обслужват клиентите. "Лидер гостоприемство" е най-новата ни позиция. Тази позиция заменя, така да се каже, позицията "хостеса" в нашите ресторанти. Това е човек, който посреща гостите в ресторанта, помага им да маркират поръчките си на екраните, обяснява им всички актуални промоции и т.н. На пръв поглед звучи лесно, но това са хора, които са лицето на "Макдоналдс". Те са първият човек, когото клиентът вижда. Така че е много важно какво впечатление ще остави у госта и как ще се отнесе към него. Естествено, за да имаме отлични резултати, хвърляме големи усилия в тяхното обучение, за да може гостите ни да бъдат удовлетворени на 100%, да се връщат отново и отново и брандът да затвърждава лидерската си позията на пазара.

Какви форми на фирмено обучение прилага компанията? Кои са специфичните подходи на "Макдоналдс" за повишаване на квалификацията, чрез които надграждате уменията, опита, професионалните качества на своите кадри?

- Образованието, съчетано с работа, винаги е било една нелека задача за хората. Но тя винаги е била постижима на правилното място каквото е "Макдоналдс", защото дава възможност за гъвкаво работно време и работа за всеки - от ученик до пенсионер, без ограничение във възрастта. Компанията е отворена за работа към всички, дори и към хора със специални нужди, както и към онези, които не са определили към каква кариера да се насочат. Завършвайки училище, младите хора трудно избират какъв професионален път да поемат. Всички обаче искат да бъдат на първо място самостоятелни. "Макдоналдс" е точното място, което дава възможност на студентите да бъдат независими, без това да поставя образованието им на заден план. Тайната на успешното съчетаване на двете дейности се крие в гъвкавото работно време и почивните дни през седмицата. Наред с това обаче работата развива личностни умения, насърчава инициативността, екипната работа и създаването на трудови навици.

Световноизвестната верига за бързо обслужване е перфектната първа работа за млади хора, но не по-малко и идеално място за развитие на кариера. "Макдоналдс" дава равен старт на всеки, а развитието зависи от вложените усилия, умения, възможности и желание за кариерно развитие.

Всеки клиент е виждал как служителите в ресторантите на веригата са като един отбор. За да има успех и да научи служителите си на добро отношение към клиентите, "Макдоналдс" се стреми да създава лидери, които да движат процеса напред. Стъпка по стъпка, с всяка една малка, изпълнена добре професионална задача, единствено на база на уменията на всеки служител. Това е пътят към кариерното развитие в "Макдоналдс".

Освен гъвкаво работно време работата в компанията на един от най-проспериращите ресторанти в света със сигурност има какво да даде на младите хора, готови да се развиват, да растат и да се усъвършенстват постоянно в ресторантьорския бранш, за да бъдат сред най-добрите в това, което "Макдоналдс" прави. Успехът обаче е личностна черта, показва го и статистиката - 95% от мениджърите в ресторантите са започнали от най-ниското стъпало като ресторантски служители.

Информацията за предстоящите обучения на "Макдоналдс" в България се изпраща по вътрешна електронна поща на управителите на ресторанти и мениджърите под формата на "Годишен календар за обучение" в навечерието на всяка календарна година. Този годишен календар е поставен на видно място в ресторанта и така всички заинтересовани лица са информирани за предстоящите обучения.

Постоянни са действията ни за увеличаване на мотивацията на всички мениджъри и служители, които работят в компанията, чрез повишаване на общото професионално ниво и опит, за да се създадат възможности за лично и професионално развитие. "Макдоналдс" в България получи акредитация по международния стандарт за организационно съвършенство Investors in People през април 2015 г. Придобиването на стандарта ни помогна да диагностицираме организацията, за да открием силните си страни и възможностите за подобрение, да открием възможностите за увеличаване на капацитета ни относно сила и конкурентоспособност на пазара, управление на таланти, задържане на хора, развитие на лидери. Работата в тази посока не приключи с получаване на акредитацията, а е постоянен процес, който ни позволява непрекъснато усъвършенстване.

Имат ли младите служители възможности за кариерно развитие в международна компания като "Макдоналдс"? С каква професионална перспектива можете да мотивирате и да задържите обучените вече от вас хора?

- Както споменах, "Макдонладс" дава шанс на всеки в неговото кариерно развитие. Независимо от пол, раса, възраст, години, цвят на кожата или сексуална ориентация. Всеки един човек може да се развие в нашата компания. Даваме шанс на всеки, стига да покаже желание за развитие. Бизнесът на "Макдоналдс" в България постоянно расте и се развива, поради което са и необходими нови ръководни кадри, тъй че развитието и обучението са на първо място за нас. Така хората се чувстват ценни и оценени. Днес може да си ресторантски работник и за година да стигнеш до заместник-управител, а дори и управител на обект. Всичко зависи от човека и това колко бързо учи, от желанието му за развитие и постигане на нови върхове и позиции. Ние насърчаваме всеки служител, когато видим потенциал в него, и му даваме шанса да се развие. Слоганът на най-новата ни кампания е "Работа за всеки", т.е. от млад на възраст или млад по душа, още учещ или готов да научиш нови неща, млада майка или майка на млада майка. А също може да си при нас за лятото или за години наред, шумен или тих, отборен играч или лидер.

Европейската комисия обяви 2023 г. за "Европейска година на уменията", акцентирайки на дигиталните и "зелените" умения. Какво означава това за вас? Кои умения смятате, че ще са сред най-необходимите, които трябва да притежават служителите в следващите години?

- Едни от най-важните умения, които вярваме, че всеки служител на "Макдоналдс" трябва да притежава, са желание за растеж и развитие. Именно чрез тях ние бихме могли да гарантираме, че ще привлечем и развием конкурентоспособни кадри. Ние непрестанно насърчаваме служителите си да преминават обучения, с които да придобият нови умения и да открият нови възможности, а точно това стои в основата на "Европейска година на уменията". Като осъществим добра връзка между корпорацията и работещите, ние гарантираме, че ще предоставим най-добрите и най-подходящите възможности за служителите си. За да могат те да бъдат амбицирани да продължат развитието си по желан за тях кариерен път.

В каква степен навлизането на технологиите, дори развитието на изкуствения интелект променя бъдещите изисквания и работа на персонала? Готова ли е "Макдоналдс" да отговори на тези предизвикателства?

- Все по-усилено и при нас навлизат технологиите в обслужването на нашите клиенти. Концепцията Experience of the Future, или "Преживяване от бъдещето", е ключова част от плана за развитие на "Макдоналдс" в световен мащаб, в който основни приоритети са ежедневното подобрение на преживяването на гостите ни и създаването на една по-уединена среда. Като част от нашата концепция "Направено за теб" вече не приготвяме бургерите и другите продукти предварително, преди поръчката - вместо това храната се приготвя специално за вас, едва след като поръчате. По този начин осигуряваме на нашите гости още по-прясно приготвена храна. Освен на касата, по обичайния начин, сега поръчките могат да бъдат извършвани и на дигитални екрани за самообслужване. Избирате любимата си храна, плащате с банкова карта и проследявате номера на поръчката си на екрана. Когато номерът ви се появи, вземате поръчката си от посоченото място за получаване. Ако желаете да поръчате на дигиталния екран за самообслужване, но нямате или не желаете да използвате банкова карта, можете да заплатите поръчката си в брой на касата.