Белгийската ABEE заяви милиардна инвестиция в гигафабрика в България

Проектът на младата компания за 1.1 млрд. евро включва завод за батерии в Стара Загора, рециклираща мощност в Бургас и R&D център в Пловдив

Премиерът Николай Денков представи стратегическия проект и основателя на белгийската компания Ношин Омар (вторият отдясно)
Премиерът Николай Денков представи стратегическия проект и основателя на белгийската компания Ношин Омар (вторият отдясно)
Премиерът Николай Денков представи стратегическия проект и основателя на белгийската компания Ношин Омар (вторият отдясно)
Премиерът Николай Денков представи стратегическия проект и основателя на белгийската компания Ношин Омар (вторият отдясно)
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • ABEE предвижда да изгради завод за батерии в Стара Загора, рециклираща фабрика в Бургас и R&D център в Пловдив.
  • Цялата инвестиция ще е в размер на 1.1 млрд. евро, правителството ще осигури максималната възможна държавна помощ.
  • Проектът ще се изпълнява на етапи и трябва да приключи в рамките на 3 до 5 години.

Над 2 млрд. лв. Това е сумата, която белгийската Avesta Battery & Energy Engineering (ABEE) предвижда да вложи в мащабен проект за производство на батерии за електромобили в България. Намеренията на компанията са да изгради гигафабрика, рециклираща мощност и R&D център в три локации - съответно Стара Загора, Бургас и Пловдив, затваряйки по този начин кръга.

Ако плановете се осъществят, което се очаква да стане в следващите 3 до 5 години, това ще бъде най-голямата еднократна индустриална инвестиция в страната. Затова и правителството се ангажира да предостави максималната допустима държавна помощ за проекта, който беше определен като стратегически. Единствената несигурност е, че той не идва от топ световен производител в сектора, а от млада белгийска компания, която съвсем наскоро направи сходна гигантска заявка и в Румъния.

От наука до продукт

"Инвестиционното намерение", както премиерът Николай Денков неколкократно подчерта при представянето на проекта пред журналисти, е за производство на ново поколение твърдофазни литиево-йонни батерии за автомобилната индустрия, като общата инвестиция се оценява на 1.1 млрд. евро. Технологията е на белгийската компания, но допълнителни разработки се предвижда да бъдат правени в изследователска и развойна база в Пловдив. Това ще бъде и първият етап от проекта в България. Очаква се строителството на R&D центъра да започне до септември 2024 г.

Следващата стъпка ще е изграждане на фабрика за рециклиране в Бургас с капацитет за преработка на 50 хил. тона стари батерии годишно. От тях компанията ще извлича метали, които ще влага в производството си. Денков подчерта, че белгийската технология не използва токсични материали, каквито има в другите типове батерии (никел, кобалт, олово), а освен това включва по-евтини материали, което ги прави приложими в най-различни електромобили.

Кога ще започне изпълнението на проекта в Бургас зависи от това колко време ще отнемат процедурите. "Според нашите финансови и бизнес планове сме заложили 12 месеца за получаване на разрешителни, след което веднага започваме, предполагам, в края на 2024 или началото на 2025 г.", каза основателят на ABEE Ношин Омар за "Капитал". Плановете са в Бургас да бъдат открити около 300 работни места от общо над 1000 в страната.

Най-много хора, очаквано, ще бъдат необходими в завода за батерии в Стара Загора. Третият етап на проекта ще погълне и основната част от инвестицията. По думите на Омар това ще бъде една от най-големите гигафабрики в Европа. "На първи етап планираме да произвеждаме 10 GWh батерии годишно на основата на твърдофазната технология. На по-късен етап капацитетът ще достигне 20 GWh", каза той. Предвижда се също фабриката да се захранва основно от възобновяеми източници.

Кой е инвеститорът

Белгийската ABEE е създадена е през 2019 г. от Ношин Омар - инженер по образование, с докторска степен в областта на системите за съхранение на енергия, учен с богата изследователска дейност и бивш университетски преподавател. Компанията е специализирана в разработката на батерийни и енергийни технологии за автомобилната индустрия и други приложения.

Няма данни за оборота й през 2022 г., но справка в международните регистри показва, че чистата й печалба е около 2 млн. евро. Активите й нарастват, като надвишават 25 млн. евро към края на миналата година. В компанията работят около 20 души, така че засега фокусът, изглежда, е върху разработките, докато производството е по-скоро бутиково - според информация на сайта й годишно се изработват 10 хил. бройки.

Експанзията на компанията обаче вероятно предстои. През май ABEE обяви, че е подписала ключово споразумение за изграждането на завод за системи за управление на батерии (BMS) в Северна Македония, където инвестицията ще бъде от порядъка на 40 млн. евро.

В края на юли пък стана ясно, че до 2026 г. компанията планира да построи завод за литиево-йонни батерии за автомобили в Галац (Румъния) с капацитет 22 GWh и 8000 служители. Инвестицията е 1.4 млрд. евро, но средствата няма да бъдат вложени директно от компанията - проектът ще бъде финансиран от инвестиционни банки и държавна помощ от румънското правителство.

Вероятно подобен механизъм се предвижда и за проекта в България. Финансовият министър Асен Василев посочи, че правителството ще отпусне максималната допустима държавна помощ, която трябва да бъде съгласувана и с Европейската комисия. Колко точно ще бъде сумата предстои да се види, но по думите му за въглищен район като Стара Загора максималният размер е 45-47% от капиталовата част на инвестицията. За Бургас помощта ще е между 20 и 40%. Средствата ще бъдат предоставени след приключване на отделните етапи на проекта.

Врата към Източна Европа и нататък

Решението на белгийския инвеститор да избере България за проекта е стратегическо. "Това ни осигурява врата към Източна Европа, но също и към Близкия изток, който е ключов пазар за нас", посочи Омар и добави, че компанията има много клиенти специално в Обединените арабски емирства. За тях също би било добре да получават доставките си от близо.

Най-важната роля, изглежда, е изиграл излазът на страната на море, което дава значителни предимства на ABEE. Затова и Бургас е бил ясно определен като една от локациите още в началото на проучванията. Причината е, че за рециклиращо производство, където обемите са големи, добрата логистика и ниските оперативни разходи са решаващи.

Голяма възможност за компанията открива тенденцията за увеличаване на рециклирането. "На Балканите няма такива съоръжения освен един проект в начален етап в Сърбия. Бургас може да се превърне в център на рециклирането в региона", смята Омар. Това вероятно означава, че на фабриката там ще се разчита да захранва с материали и производството в Румъния, ако и двата проекта се случат.

При всички положения Югоизточна Европа става все по-интересна за инвеститорите в технологии за електромобилност. Наред със страни като Хърватия, Словения и Македония, където вече по такива проекти се работи, този път България също може да спечели.

14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    aha avatar :-|
    aha
    • - 1
    • + 6

    Avesta Battery & Energy Engineering (ABEE) Diegem, Flemish Region имат между 11 и 50 служители според Линкедин...Остава важният въпрос от къде ще намерят милярди за да инвестират в България.

    Нередност?
  • 3
    314 avatar :-|
    314
    • - 7
    • + 7

    Интресно как академик по химия се връзва на фантазиите на някакви шарлатани. В Европа никой няма нормална технология за производство на литиево-йонни батерии, още по-малко пък за сухи. Огромни компании като Самсунг, LG, Panasonic се отказаха от производството на такива батерии, защото не издържат на конкуренцията на китайските производители. Какво остава за фирма с 20 човека.
    И това правителство се занимава само с глупости.

    Нередност?
  • 4
    birdman avatar :-|
    birdman
    • - 3
    • + 6

    Завода им защо не се намира точно до завода ан Е-го в Баховица... хем ще им доставят и батерийките . Не зная дали има нормален човек , който да вярва на тази "ивнестиция".

    Нередност?
  • 5
    woh30700054 avatar :-|
    woh30700054
    • - 6
    • + 7

    Поредното безумие от създателите на Джемкорп и Кирчовите електромобили.
    Капиталци, хубаво сте дали публичните факти за тази смешна компания, но трябва да сте по-критични.
    Потресен съм как уж професор, финансов министър са ахнали от вероятно грозно скалъпена презентация от тия белгийски мошеници, та чак и пресконференция дават...
    Очевидно битката е за тези 50% държавни гаранции и схемаджиите от пишман промяната са се наточили.
    Дано поне да се намери разум в ДБ и да спрат тази нагла схема.

    Нередност?
  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 7

    "Проектът в Галац ще бъде финансиран от инвестиционни банки и държавна помощ от румънското правителство. Вероятно подобен механизъм се предвижда и за проекта в България."

    С една дума, от белгиеца - схемата (в негативния аспект на думата), а от българите - "чуждата инвестиция".

    Имайте предвид, че е достатъчно този Остап Бендер да прибере по 10% комисионна от строителите и доставчиците на оборудване, за да си стегне багажа и да не му трябва нищо повече. Жалкото е, че минаха 30 години от началото на прехода и някои спомени избледняха. Кой се сеща за приватизираните заводи "срещу 1 лев и поемане на задълженията", които бяха нарязани моментално на купчини скрап метал и продадени в пунктовете за скрап, а Агенцията по приватизация години наред съдеше фирми-кухарки за неизпълнени ангажименти. Кремиковци и БГА Балкан спомняте ли си ги? Ще е жалко, ако точно на нас ни извъртят втори път същия номер. Тогава цели райони останаха без препитание и се обезлюдиха. Сега пари има, но бъде ли профукано бъдещето на миньорите по същия начин, ще има обесени по телеграфните стълбове.

    Нередност?
  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 6

    До коментар [#6] от "cinik":

    Не, не тарикати от близо и далеч (Прамод Митал) ще ни "извъртят втори път същия номер". Един и същи номер ни спретват БГ политиците от различни поколения и сглобки, които ни алабалосват, заради един и същ стимул - комисионната.

    Преди години с изумление научих от репортаж в новините по бТв, че до оградата на планинската ми къща щял да се строи язовир! Естествено от голям европейски инвеститор...
    Разбира се, че се потресох, защото и през пролетта помпапа в рекичката едва смогва да ми полее ливдата. Колко века ще пълни язовир? А и там е висока планина - какво ще напоява?
    Оказа се класическа измама - някой "инвеститор клас А" забърса някакви стотина К брюкселски € за предварително проучване на премиум "инвестиция за милиони". И духна. Язовир няма.

    Явно един такъв е обгрижван от лаборанта. А газетата кади тамян на мошеници.
    Сглобкаджиите ни създадоха реноме на шарани.

    Нередност?
  • 9
    uxv41590638 avatar :-P
    Малинчо Паков
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#3] от "314":

    Ами това е в унисон с възможностите на елементарен глупак!

    Нередност?
  • 10
    amerikanbastard avatar :-P
    amerikanbastard
    • + 1

    Бългериъ из уъндър ланд (България е страна на чудесата)!

    Нередност?
Нов коментар