Как изглежда самолетът на бъдещето и какво е авиационен софтуер

Живко Апостолов, Software Engineering Manager в Woodward Bulgaria

Живко Апостолов, Software Engineering Manager в Woodward Bulgaria
Живко Апостолов, Software Engineering Manager в Woodward Bulgaria
Живко Апостолов, Software Engineering Manager в Woodward Bulgaria
Живко Апостолов, Software Engineering Manager в Woodward Bulgaria
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Първият самолет, с който са се превозвали пътници, е бил бипланът Delag, който започва да извършва редовни полети между Дюселдорф и Кил на 16 ноември 1919 година. Той е бил проектиран да побере до четирима пътници и достига скорост от 130 км/ч. Днес има много видове самолети, които се използват за превозване на пътници, включително леки самолети, турбовитлови самолети, реактивни самолети и големи пътнически самолети, които могат да пренесат от няколко до над 800 пътници на борда. За безопасността и надеждността на полетите огромна роля има авиационният софтуер - специализиран софтуер, който управлява различните системи на самолетите, например системи за комуникация, навигация, управление на двигатели и други. Какво представлява кариерата в областта на авиационния софтуер и какви са най-големите предизвикателства, с които се сблъскват софтуерните инженери, разказва Живко Апостолов, Software Engineering Manager в Woodward Bulgaria.

Какво ви вдъхнови за кариера в областта на авиационния софтуер?

Винаги съм се интересувал живо от авиация и от софтуерно инженерство, така че кариерата в областта на авиационния софтуер се получи като естествена пресечна точка на интересите ми. Разработването на софтуер за летателни апарати носи множество предизвикателства, но също така и усещане за удовлетворение, защото става въпрос за разработване на софтуер, който осигурява безопасността и надеждността на системите на самолетите. Това за мен не е просто работа, а страст, която изпълва сърцето и ума ми. Създаването на критичен за безопасността софтуер не е само процес на сериозни тестове и сертифициране, а начин на живот, това е парадигма, която определя живота ми.

Кои са някои от най-големите предизвикателства, с които се сблъсквате при разработване на авиационен софтуер?

Едно от най-големите предизвикателства е да се осигури безопасността и надеждността на софтуера, защото всяка грешка или бъг потенциално могат да имат катастрофални последици. За това се изисква задълбочено разбиране за комплексните системи и регулациите в областта на авиацията, както и строги процеси на тестване и сертифициране. Друго предизвикателство е да си в крачка с бързо напредващите технологии и променящите се стандарти в индустрията, за което е необходимо непрестанно учене и адаптиране. В допълнение, сътрудничеството с разнородни екипи инженери и заинтересовани лица в различни организации може да носи предизвикателства от гледна точка на комуникацията и координацията.

Как осигурявате съответствие с регулаторните изисквания и стандартите в индустрията на авиационния софтуер, който разработвате?

Следваме строг процес на разработване, който включва строг процес на дизайн и обширно тестване и верифициране, документиране и спазване на приложимите регулации и стандарти в индустрията. Работим в тясна връзка с регулаторните органи и организациите в сектора, за да сме сигурни, че нашият софтуер отговаря на техните изисквания, като също така преминаваме през регулярни проверки и оценки, за да поддържаме сертификацията си. Винаги имаме актуална информация за новостите и добрите практики в индустрията благодарение на непрестанно обучение и сътрудничество с други експерти в областта.

Как според вас изглежда бъдещето на авиационния софтуер?

За бъдещето на авиационния софтуер са характерни нарастваща автоматизация при вземане на решения и интеграция с нови технологии като изкуствения интелект и интернет на нещата. Ще имаме все по-сложни системи, които могат да се адаптират към променящи се условия в реално време, и все по-голяма свързаност между отделните части на авиационната екосистема. Също така ще продължи да се поставя акцент върху безопасността и сигурността, както и върху необходимостта да се намери баланс между иновациите и регулаторното съответствие. Като цяло бъдещето на авиационния софтуер е вълнуващо и изпълнено с възможности.

Как ще изглежда самолетът на бъдещето?

Самолетът на бъдещето ще бъде летателен апарат от следващо поколение, който е високоефективен, екологичен и свързан. Той ще бъде проектиран така, че да отговори на нарастващото търсене в областта на пътуването по въздух, като в същото време се намали влиянието върху околната среда. Самолетът на бъдещето ще бъде много по-ефективен с подобрения по отношение на потреблението на гориво и емисиите при дълги полети, както и благодарение на потенциала на технологиите от следващо поколение като електрическо задвижване и водородни клетки, които да се прилагат при летателните апарати на по-къси разстояния.

В допълнение към усъвършенстваната система на задвижване самолетът на бъдещето ще бъде оборудван с подобрена авиоелектроника и софтуерни системи, които ще позволяват безпилотен полет и събиране и анализ на данни в реално време. Това ще подобри безопасността, ще намали разходите и ще оптимизира дейностите при полети.

Самолетът на бъдещето ще бъде проектиран така, че да е по-удобен и приятен за пътниците. На борда ще се използват напреднали технологии като системи за намаляване на шума и биометрични сензори, което ще направи полетите по-приятни за пътниците и ще увеличи комфорта при дълги полети.

Като цяло самолетът на бъдещето ще бъде много напреднал като технологии и ще надскочи границите на възможното от гледна точка на безопасност, ефективност и устойчивост. Нашият екип е амбициран да играе решаваща роля при разработването на софтуерни системи, които ще превърнат тази визия в реалност.

Как според вас ще еволюира ролята на водородното гориво в авиацията?

Свидетели сме, че технологията на водородното гориво определя голяма част от иновациите в авиационната индустрия, защото предлага по-устойчива и по-екологична алтернативна на традиционните изкопаеми горива. В момента нашият екип работи по създаването на софтуер за летателни апарати, при които се използва водородно гориво, за което е необходим различен подход при изграждането на софтуера в сравнение със самолетите с традиционни горива.

Едно от основните предимства на водородното гориво е потенциалът му да намали до нула въглеродните емисии в авиацията, което е изключително важна тема в индустрията. Технологиите с водородно гориво предлагат и други предимства като намаляване на шума и подобряване на консумацията на гориво, които биха довели до намаляване на оперативните разходи на авиокомпаниите.

Смятаме, че с напредъка на технологиите на водородното гориво ролята ни като софтуерни инженери ще стане още по-важна. Ще трябва да създадем софтуер, който може да отговори на уникалните изисквания на системите за водородно гориво, като например управление на потока на водород към двигателите, като в същото време осигурява безопасна и сигурна работа на системите. Ние сме наистина развълнувани, защото сме на предните линии на тези новости.

Какъв подход има вашият екип към това да предвиди бъдещите потребности и изискванията на авиационните технологии, особено при непрестанните промени в индустрията?

В нашия екип действаме проактивно по отношение на предвиждането на бъдещите потребности и изисквания на авиационните технологии. Информираме се за най-новите тенденции в индустрията, за технологичните разработки и за регулациите, като също така работим в тясна връзка с текущи и потенциални клиенти, за да разберем техните потребности и да предвидим бъдещите тенденции.

Екипът ни участва в специализирани конференции и събития, които ни дават ценна информация за най-новите тенденции и развития в областта. Също така провеждаме изследователски дейности тук, в София, за да сме една крачка напред и да идентифицираме нови технологии, които биха могли да окажат влияние върху авиационната индустрия.