Как мениджърите внедряват AI в компаниите си

Индексът на The Economist на ранните потребители изследва как корпоративна Америка използва изкуствения интелект

Три четвърти от очакваната стойност, създадена от генеративния AI, ще идва от четири бизнес функции – научноизследователска и развойна дейност, софтуерно инженерство, маркетинг и обслужване на клиенти.
Три четвърти от очакваната стойност, създадена от генеративния AI, ще идва от четири бизнес функции – научноизследователска и развойна дейност, софтуерно инженерство, маркетинг и обслужване на клиенти.
Три четвърти от очакваната стойност, създадена от генеративния AI, ще идва от четири бизнес функции – научноизследователска и развойна дейност, софтуерно инженерство, маркетинг и обслужване на клиенти.    ©  Shutterstock
Три четвърти от очакваната стойност, създадена от генеративния AI, ще идва от четири бизнес функции – научноизследователска и развойна дейност, софтуерно инженерство, маркетинг и обслужване на клиенти.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Технологичните акции преживяват добра година. Въпреки скорошните колебания котировките на книжата на Голямата петорка - Alphabet, Amazon, Apple, Meta и Microsoft - са скочили с 60% от януари насам. Цената на акциите на един голям производител на чипове - Nvidia, се утрои, а на друг - AMD, се увеличи почти двойно. Съотношението на цената към печалбата (което измерва колко според пазарите струва една компания спрямо нейните печалби) са десет пъти по-високи от тези на средната фирма в S&P 500.

Основната причина за този скок е обещаващият изкуствен интелект (AI). След стартирането през ноември на ChatGPT, управляван от AI чатбот, инвеститорите стават все по-развълнувани от новата вълна технологии, които могат да създават подобно на човешкото съдържание - от поеми и видеоматериали до редове код. Този "генеративен AI" разчита на големи езикови модели, които са "обучавани" върху значителни части от интернет. Мнозина смятат, че технологията може да преобрази цели индустрии и да окаже толкова голямо влияние върху бизнеса и обществото, колкото смартфоните или облачното изчисление. Фирмите, които могат да се възползват от технологията по най-добрия начин, ще могат да увеличат маржовете на печалба и да спечелят пазарен дял.

Показност

Корпоративните шефове вкупом се стремят да покажат как внедряват AI. На 4 април Джейми Даймън, изпълнителен директор на JPMorgan Chase, заяви, че банката му има 600 инженери по машинно самообучение и е внедрила AI в над 300 различни вътрешни приложения. Дейвид Рикс, шефът на Eli Lilly, заяви, че фармацевтичният гигант работи по над 100 проекта, използващи изкуствен интелект.

Анализите на конкретни случаи разкриват само част от картината. За да получим по-широка представа за това кои компании и индустрии приемат AI, The Economist проучи данните за всички фирми в S&P 500. Разгледахме пет показателя: дял на издадените патенти, в който се споменава AI; дейност на рисковия капитал, насочена към AI компании; придобивания на AI фирми; обяви за работа, в които се споменава AI; и споменаване на технологията в отчетите за приходите. Тъй като други видове AI могат да донесат ползи за бизнеса, анализът обхваща активността за всички видове изкуствен интелект, не само генеративната вълна. Резултатите показват, че дори извън технологичните компании интересът към AI е широко разпространен и расте бързо. Освен това вече се очертават ясни лидери и изоставащи.

Нарастващ интерес

Да започнем с нарастващия интерес. AI експертизата вече се разпространява. Около две трети от фирмите в света са публикували обява за работа, споменаваща умения за работа с AI, през последните три години, казват от изследователската компанията PredictLeads. От тези, които са го направили, днес 5.3% от обявените от тях свободни работни места споменават AI спрямо средно 2.5% за последните три години. В някои индустрии увеличението е по-драстично. При фирмите за търговия на дребно този дял е скочил от 3% на 11%, докато сред производителите на чипове е нараснал от 9% на 19%.

Броят на патентите, свързани с изкуствен интелект, също бележи ръст между 2020 г. и 2022 г. според данни, предоставени от Амит Серу от Станфордския университет. Друга анализаторска компания - PitchBook, заключава, че през 2023 г. около 25% от рисковите сделки от S&P 500 ще включват AI стартъпи в сравнение с 19% през 2021 г. GlobalData установява, че от 2021 г. насам около половината от разгледаните фирми са говорили за AI в отчетите си, а през първото тримесечие на тази година броят на случаите, в които се споменават AI в отчетите на корпоративна Америка, се е увеличил повече от два пъти в сравнение с предходното тримесечие. Приблизително половината от тях са получили патент, свързан с технологията, между 2020 г. и 2022 г.

Употребата на генеративен AI може в крайна сметка да стане дори по-разпространена от другите видове AI. Това се дължи на факта, че той е добър в много задачи, които са от съществено значение за управлението на една фирма. Доклад на консултантската компания McKinsey твърди, че три четвърти от очакваната стойност, създадена от генеративния AI, ще идва от четири бизнес функции - научноизследователска и развойна дейност, софтуерно инженерство, маркетинг и обслужване на клиенти.

В известна степен всички тези дейности са в основата на повечето големи предприятия. Освен това всяка голяма компания с вътрешни бази данни, използвани за ръководство на служителите, би могла да намери приложение на чатбот, управляван от AI. Банката Morgan Stanley прави AI асистент, който ще помага на нейните мениджъри по управление на активи да намират и обобщават отговори от огромна вътрешна база данни. Компанията за петролни услуги SLB е създала подобен асистент, който да помага на инженерите по обслужване.

Най-ентусиазирани

Докато внедряването на AI се случва сред много фирми, някои са по-ентусиазирани от други. Класирането на всички компании по всеки показател и вземането на средна стойност създава проста оценителна система. Тези на върха, изглежда, печелят инвеститори. От началото на годината медианната цена на акциите на водещите 100 компании се е увеличила с 11%, докато при квинтила с най-ниска оценка тя изобщо не се е променила.

Водещите места без изненада са заети от Силициевата долина. В S&P 500 влизат 82 технологични фирми, като почти 50 от тях са в топ 100. Nvidia е компанията с най-висок резултат. Според данни на PredictLeaks през последните три години една трета от обявите ѝ за работа споменават AI. През последните три години компанията е споменала AI в своите отчети почти от 200 пъти, повече от всяка друга компания.

Другите технологични компании с висок рейтинг включват гигантите в облачните изчисления - Amazon (34-и), Microsoft (12-и) и Alphabet (3-и). Те продават достъп до редица AI инструменти - от услуги, помагащи обучението на сложни модели, до софтуер, позволяващ използването на AI, без да се налага писането на код.

Освен технологичните два типа компании, изглежда, приемат най-бързо AI. Едната е индустриите с голям обем данни като застрахователни фирми, фирми за финансови услуги и доставчици на здравни услуги. Те отговарят за около една четвърт от нашите топ 100. Обикновено тези фирми имат много структурирани бази данни, като например кредитни книги или пациентски досиета, което улеснява използването на AI, отбелязва Али Годси от компанията за бази данни Databricks. Около една десета от настоящите обяви за работа на JPMorgan Chase споменават AI. Наскоро компанията подаде заявка за патент за IndexGPT, чатбот с изкуствен интелект, даващ инвестиционни съвети.

Фирми в областта на здравеопазването като Gilead Science и Moderna използват AI за откриването на нови лекарства. Други като Abbot Laboratories и Align Technology изграждат медицински устройства, използващи AI. Американската Агенция за контрол на храните и лекарствата на САЩ е одобрила 96 подобни машини миналата година спрямо 26 през 2017 г.

Втора група са индустриите, които вече са повлияни от технологиите, включително автомобилостроенето, телекомуникациите, медиите и търговията. Тринадесет компании от тези индустрии попадат в топ 100, включително Ford, GM и Tesla. Възходът на електромобилите и перспективата пред самоуправляващите се коли насърчи производители да инвестират в технологии. През март Ford създаде Latitude AI, дъщерно дружество за автономни автомобили, което един ден може да се конкурира с Cruise на GM. През април Илън Мъск заяви пред анализатори, че Tesla купува специализирани AI чипове и е "много фокусирана" върху подобряване на AI възможностите си.

Търговските компании използват изкуствен интелект, за да подкрепят основния си бизнес. Спортният гигант Nike подаде заявка за патент през 2021 г. за система, която може да генерира триизмерни компютърни модели на маратонки. Кристиан Клайнерман от доставчика на бази данни Snowflake отбелязва, че търговските фирми също се възползват от ръста на електронната търговия, събирайки повече данни за клиентите. Това позволява по-точно таргетиране на маркетинговите кампании. Някои от тях може да предприемат още стъпки към персонализиране. През 2021 г. Procter & Gamble подаде заявка за патент за базирана на AI система, анализираща състоянието на кожата и косата на потребителите въз основа на снимки и препоръчваща продукти за тяхното лечение.

Източник на разнообразие в използването на AI в различните отрасли може да се дължи на вида на извършваната дейност. Доклад, ръководен от Андреа Айфелд от Калифорнийския университет, разглежда доколко фирмите са изложени на AI. Изследователите оценяват кои задачи се изпълняват в дадена компания и колко добре ChatGPT може да ги изпълнява. Най-добре представените са технологичните компании до голяма степен защото AI чатботовете са добри в писането на код. Най-слабо представените индустрии обикновено разчитат на ръчен труд, като например селското стопанство и строителството.

Също така има ясни лидери и изоставащи вътре в отделните индустрии. Около 70 компании в S&P 500 не показват признаци на фокусиране върху AI по нито един от нашите показатели. Това включва компании в зависими от AI браншове като застрахователи и фирми за здравеопазване. Един от разграничителните фактори в рамките на отраслите може да са инвестициите. За водещите 100 компании от нашата класация медианният дял на разходите за научноизследователска и развойна дейност като дял от приходите е 11%. За тези в най-ниската стотица той е нула.

Влад Лукич от консултантската фирма BCG отбелязва, че има много разлики дори в рамките на компаниите. Той си спомня, че е посетил две подразделения на една и съща средно голяма мултинационална компания. Едното е нямало опит в работата с AI. Другото е било напреднало; то е използвало пилотна версия на технологията на OpenAI в продължение на две години.

Употребата на AI от много нетехнологични компании става все по-усъвършенствана. Данните на Серу показват, че около 80 подобни компании имат патенти, свързани с AI, цитирани от друг патент, което предполага, че те имат някаква технологична стойност. Около 45 нетехнологични компании в S&P 500 наскоро са пуснали реклами, споменаващи обучението на модели, включително Boeing, United Health и State Street. Това предполага, че те може би създават собствени модели, а не използват готови технологии от компании като OpenAI. Предимството на този подход е, че той може да доведе до по-точни модели, което дава по-голямо предимство пред конкурентите.

Рискове

Преминаването към вътрешно обучение обаче подсказва за един от рисковете - сигурност. През май Samsung откри, че служители са качили поверителен код в ChatGPT. Опасенията са, че тази информация може да се съхранява на външни сървъри на компаниите, управляващи модела, като Microsoft и Alphabet. Сега се съобщава, че Samsung обучава собствени модели. Тя също така се присъедини към нарастващия списък с компании, забранили или ограничили употребата на ChatGPT, като Apple и JPMorgan Chase.

Съществуват и други рискове. Създателите на модели, включително OpenAI, биват съдени за нарушаване на законите за авторско право заради използването на интернет за обучението на моделите. Някои големи корпорации смятат, че могат да бъдат подведени под отговорност, ако използват технологията на OpenAI. Освен това моделите са склонни да си измислят информация. В един инцидент адвокат от Ню Йорк използвал ChatGPT, за да напише иск. Чатботът е включил измислена съдебна практика и съдът е наложил глоба на адвоката.

Но всичко това трябва да се сравни с потенциалните ползи, които могат да бъдат огромни. Технологичните вълни често преобръщат индустриите с главата надолу. Докато генеративният AI се разпространява в икономиката, не е трудно да си представим, че той ще направи същото. Лукич казва, че най-големият риск за компаниите може да бъде "изоставането". Съдейки по надпреварата в корпоративна Америка за всичко, свързано с AI, много шефове и инвеститори биха се съгласили.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар