🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

България е жизненоважна територия в нашето портфолио. Ние сме тук, за да останем

Андреас Триантопулос - изпълнителен директор на "ЕКО България"

Андреас Триантопулос - изпълнителен директор на "ЕКО България"
Андреас Триантопулос - изпълнителен директор на "ЕКО България"
Андреас Триантопулос - изпълнителен директор на "ЕКО България"
Андреас Триантопулос - изпълнителен директор на "ЕКО България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Компаниите

"ЕKO България" ЕАД стъпва на българския пазар през 2002 г. Компанията е част от HELLENiQ ENERGY Group - една от водещите енергийни групи в Югоизточна Европа. Успешното развитие на "ЕKO България" е резултат от следване на основната й мисия - да предлага разнообразие от продукти с гарантирано качество и възможно най-доброто обслужване. Фирмата разполага с непрекъснато разширяваща се мрежа от 97 бензиностанции към момента, опериращи под търговската марка ЕKO на територията на Република България, където повече от 1000 души обслужват клиентите. От 2002 г. досега "ЕKO България" е инвестирала над 200 милиона лева в българската икономика.

HELLENiQ ENERGY е една от водещите енергийни групи в Югоизточна Европа с дейности, обхващащи цялата енергийна верига, и с присъствие в шест държави. Основните дейности на групата включват рафиниране, доставка и търговия с петролни и нефтохимически продукти, маркетинг на горива както в Гърция, така и в международен план, възобновяеми енергийни източници, производство и търговия с електроенергия, както и доставка, дистрибуция и търговия с природен газ. Групата бързо се трансформира на базата на своя нов стратегически бизнес план за устойчив растеж, наречен "Визия 2025".

Как върви програмата за покритие на България с бензиностанции на "ЕKО България". Колко са обектите в момента и предстои ли откриване на нови?

През януари открихме нашата 97-ма бензиностанция близо до границата Кулата - Промахон в партньорство с McDonald's. Бензиностанцията има стратегическа позиция и ще обслужва много хора, които пътуват до Гърция. През първото тримесечие на 2024 г. ще открием още три нови обекта. Нашият бърз растеж ще продължи както през тази, така и през следващите години като част от дългосрочния ангажимент на ЕКО към България. Не се колебаем за бъдещето си в страната, защото България е жизненоважна територия в нашето портфолио. Ние сме тук, за да останем. Стремим се да бъдем все по-големи и по-силни, като предоставяме гориво с отлично качество, високо ниво на обслужване и все по-богата гама от продукти и услуги за нашите клиенти.

Какви са инвестициите в България от стъпването на EKО на българския пазар през 2002 година?

За своите 22 години на пазара сме инвестирали над 144 млн. евро. Като част от дългосрочната политика и стратегия за развитие на компанията ние залагаме в модернизацията на обектите и разширяването на мрежата, както и в цялостното подобряване на обслужването и клиентското преживяване. Ключов елемент за постигането на тези цели е новата ни лоялна програма EKO Smile. Тя е голям финансов и технически ресурс, чрез който инвестираме в повече и по-доволни клиенти, които да се възползват от висококачествени продукти и услуги с добавена стойност.

Как оценявате средата за правене на бизнес в България?

България е страна, която има чудесни възможности за бизнес, и хората заслужават високо ниво на обслужване. Ние искаме да инвестираме все повече и да бъдем част от развитието на страната. Разбира се, през последните няколко години имаше много предизвикателства като ковид, политическо напрежение и войната в Украйна. Това, което правим, е да се придържаме към нашата стратегия, да бъдем гъвкави и да реагираме спрямо обстоятелствата. Винаги се стремим нашите клиенти да получават качество при възможно най-добрите условия. Но като най-голямо предизвикателство бих посочил управлението на прехода към чиста енергия и недостигът на работна ръка.

Имате програма за обновяване на вече съществуващите обекти. Кои са ключовите моменти в нея?

Милиони хора използват нашите бензиностанции всяка година и с течение на времето те се амортизират. "EKO България" се ангажира с пълното обновяване на всички бензиностанции през следващите две години - от мебелите и уредите до санитарните помещения. Добрата хигиена и добрата атмосфера са споделена отговорност между нас и обществото. Ние инвестираме в грижата за хората.

Бензиностанциите еволюират от място за зареждане на автомобила в място за социални контакти, пазаруване и т.н. Предлагате ли някакви нови продукти или услуги, които до момента не са били познати? Какво ново могат да очакват вашите клиенти?

Новостите са много, например поетапното разширяване на концепцията за минимаркет чрез гурме корнър за свежа храна, специализирани кътове за домашни любимци, автомати за куриерски услуги и плащане на битови сметки, нова автомивка в партньорство с професионалните уреди Kärcher и разширяване на сътрудничеството с веригите за бързо хранене McDonald's и KFC. Инвестираме също в зарядни станции за електрически автомобили, паркинги, както и в това, без което една добра бензиностанция не може - качествено кафе. Залагаме на все по-висок клас брандове като Lavazza и Costa.

Повече от 20 години сте на българския пазар, за този период еволюираха ли горивата, които предлагате?

Откакто сме на българския пазар, не сме спирали да работим за качеството на предлаганите горива и добавки. Партнираме си със световноизвестни компании, с които работим по подобряване на формулите и рецептите, за да предложим безупречно качество. Преди близо 10 години ЕKO лансира своя уникален продукт Diesel Double Filtered (двойно филтриран дизел). Това е единственото гориво в България, което е усъвършенствано чрез специална технология, заимствана от авиацията. Всеки литър гориво минава през специално изработени за нас двойни филтри, които отнемат водните частици и твърдите отлагания, като по този начин го правят много близко по качество на авиационното. Diesel Double Filtered съдържа и добавки, разработени в сътрудничество с една от най-големите химически компании в света. Те осигуряват максимална ефективност на работата на двигателя, бързо и стабилно ускорение, редуциране на шума и вибрациите, както и нулева загуба на мощност при шофиране. Освен тези разработки внедрихме и вътрешна програма за контрол на качеството и количеството на горивата на нашите обекти - програма "Гаранция ЕКО".

Как контролирате качеството на горивата, които предлагате?

Качеството на горивата е водещ приоритет за всички държави, където оперират HELLENiQ ENERGY и EKO. Това е основната причина за създаването на програма "Гаранция ЕKO", с която истински се гордеем. Щастливи сме, че България е третата държава, в която програмата функционира вече 10 години.

Програма "Гаранция ЕKO" е една от най-добрите системи в Европа за контрол на качеството и количеството на горивата, която надвишава локалните стандарти и изисквания. Гарантираме тристепенна защита, като извършваме проверки на територията на депото за гориво, непосредствено след транспорт, както и проверки без предварително предупреждение на всичките ни обекти. Използваме мобилна лаборатория и независими експерти, които гарантират резултатите в различните етапи по пътя на горивото. Допълнително тестваме колонките и помпите на обектите, защото говорим ли за качество, за нас компромисите са недопустими.

Електрическите автомобили навлизат и в България, макар и не с темпото, типично за по-голямата част на Европа. Как ЕKО отговаря на това предизвикателство?

Настоящият ни план е да изградим EV зарядни станции в 30% от нашите обекти, но този процент може да бъде увеличен в зависимост от търсенето.

Какво наложи промяната в програмата за лоялност и смяната на картите с мобилно приложение?

Изискванията и очакванията на днешния потребител се промениха много. Компаниите, които искат да задържат клиентите си и да изградят здрава връзка с тях, трябва да работят в посока дигитализация на услугите, персонализация на офертите и качествена двустранна комуникация. Водени от желанието да надградим връзката с потребителите и да осигурим повече услуги, инвестирахме в разработването на нова, по-пълноценна и по-модерна програма - EKO Smile. Разбираме, че хората имат различни навици, затова тя е достъпна както дигитално, така и чрез физическа карта и уеб портал. Към днешна дата обаче мобилното приложение е предпочитано от над 70% от клиентите ни.

Какво повече дава ЕКО Smile от картата ЕKО Ekonomy, която се ползваше доскоро?

EKO Smile има множество предимства, като сред основните е мобилното приложение ЕKO Smile App. Инвестираме в новите технологии с цел да сме по-близо до потребителите, да отговаряме адекватно на нуждите им и да им предложим нови възможности. Това, което направихме като бизнес модел, е да запазим досегашните отстъпки за горива, като към тях добавихме възможността за бонус точки. Те се начисляват както към всеки литър гориво, така и върху всеки лев, похарчен за покупки в наш обект. Регистрираните клиенти се възползват и от специални предложения, подаръци и отстъпки от водещи брандове, с които работим съвместно. За да усмихнем допълнително нашите клиенти, направихме така, че бонус точките да се споделят и между приятели, регистрирани в приложението.

Какво показват наблюденията ви? Има ли миграция на всички ползватели на предишната програма за лоялност към новата?

Имахме много амбициозна цел - да прехвърлим 100% от нашите картодържатели към новата програма в рамките на три месеца. След края на този период данните ни показват, че сме постигнали напълно този резултат и всички наши лоялни клиенти вече използват ЕKO Smile.

Инициативата "Обади се, като стигнеш" има над 10-годишна история, но в днешно време телефонът далеч не е единственото средство за комуникация. Предвиждате ли някакъв ъпгрейд в програмата?

Не е единственото, но все още е основното. Това, което последно направихме, е да разработим специална колекция от безплатни Viber стикери заедно с художника Венцислав Йосифов-Jermain. Вярваме, че изкуството и новите технологии създават езика на младите и могат да предават важните послания. Нашата цел е да развием културата за движение по пътищата, така че всяко следващо поколение да бъде по-отговорно и по-внимателно. Тази година предвиждаме да надградим инициативата заедно с нашия дългогодишен посланик, мотошампиона Мартин Чой. Съвсем скоро ще обявим какво предстои.

Как върви програмата ви за подпомагане на моторните спортове?

Преди няколко дни подписахме партньорство с Мартин Чой за четиринадесета поредна година. Мартин е наш бранд амбасадор от 2010 г. Заедно печелим титли и заедно развиваме много значими за обществото проекти, каквото е "ЕKO мотоучилище". Това е кауза за всеки от нас и влагаме много ресурси в организацията, защото през годините кампанията доказа колко е важна, особено за младите хора. Инициативата има две цели - от една страна, развитието на моторните спортове, но от друга - пътната безопасност. Мотоучилищата с Мартин Чой се радват на голяма популярност, съвсем скоро в социалните мрежи ще обявим кандидатстването за тазгодишното издание. Освен на младежи и почитатели планираме да обърнем специално внимание и на жените мотористи.

От самото й създаване "ЕKО България" развива инициативи за корпоративна социална отговорност. Кой са актуалните, в които участвате?

Вярваме, че правейки добро, ние ставаме по-добри - и като личности, и като професионалисти. През последните четири години надградихме отношенията си със защитените домове в гр. Правец и с. Видраре и това доведе до решението да ги осиновим. Отвъд помощта за материалната база влагаме много лично време и емоции, като често ги посещаваме, общуваме и прекарваме празниците заедно. Създадохме ценна и близка връзка, защото имаме взаимна нужда от споделеност. Мисля, че тъкмо това ни прави пълноценни хора.

Говорейки за споделеността, тази година професионалисти от нашия екип участваха в инициативата Mentor the young, чиято цел е обучение на младежи до 25-годишна възраст. Вярваме в потенциала и енергията на младите хора, затова те са винаги добре дошли в нашата компания. Знаем, че имаме не само какво да дадем, но и какво да научим. Израстването е процес на взаимна връзка, която води до резултат и за двете страни.

Ако трябва да препоръчате бензиностанциите на ЕKО в България на ваш познат, какви основни бонуси бихте изтъкнали?

Доверието е в основата на дългосрочните взаимоотношения. Отстоявайки тази отговорност, бих му казал: "Можеш да вярваш на EKO. Там получаваш отлично качество гориво и количеството, за което плащаш. Освен това винаги си в сигурни ръце, защото когато става дума за безопасност, EKO не минава по прекия път и не прави отстъпки. Компанията прилага стандартите за безопасност на групата, които далеч надхвърлят българските и европейските норми. И не на последно място - там получаваш високо ниво на обслужване, а усмивката е гарантирана."

Казвам това, защото да поддържаме клиентите щастливи и доволни е от първостепенно значение за нас. Затова се стремим да отговорим на всички техни нужди - от условията в обектите до постоянно разрастващата се гама от стоки и услуги. Не на последно място, ние сме компания, която отстоява своите принципи, и работим съгласно строг етичен кодекс. Това ни прави напълно прозрачни, дори когато става въпрос за недостатъци или грешки, които неизбежно се случват. Желанието да бъдем по-добри ни прави отворени към обратната връзка и реакция във всеки момент.