Устойчивостта е отговорност и двигател за растеж

Жаклин Цочева, директор "Корпоративни комуникации, регулаторни въпроси и устойчиво развитие" в "Кока-Кола ХБК България"

Жаклин Цочева, директор "Корпоративни комуникации, регулаторни въпроси и устойчиво развитие" в "Кока-Кола ХБК България"
Жаклин Цочева, директор "Корпоративни комуникации, регулаторни въпроси и устойчиво развитие" в "Кока-Кола ХБК България"
Жаклин Цочева, директор "Корпоративни комуникации, регулаторни въпроси и устойчиво развитие" в "Кока-Кола ХБК България"
Жаклин Цочева, директор "Корпоративни комуникации, регулаторни въпроси и устойчиво развитие" в "Кока-Кола ХБК България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Жаклин Цочева се присъединява към екипа на "Кока-Кола ХБК България" през 2018 г. и има повече от 18 години опит в областта на корпоративните комуникации, правителствените връзки и комуникациите с институции и медии, корпоративната социална отговорност и изграждането на работодателска марка в международни компании и организации в редица сектори - медии, образование, бързооборотни стоки, правозащитни организации, и редица пазари - на Балканите и в Европа.

Интересите ѝ са съсредоточени в създаването и управлението на партньорства с правителствени и неправителствени организации, бизнеси, медии, институции и лидери на мнение, както и в съвременните тенденции за застъпничество и промяна на нагласи, устойчивото развитие, разнообразието, равнопоставеността и приобщаването на работното място, създаването на общности.

Г-жо Цочева, за пореден път "Кока-Кола ХБК" бе утвърдена като най-устойчивата компания за напитки в света от Глобалния годишник на S&P за устойчиво развитие за 2024, като бе призната и за най-устойчивата компания за напитки в света според Индексите за устойчивост на "Дау Джоунс" (DJSI) за 2023 г. Какво означават за вас тези постижения?

Признанията от Глобалния годишник на S&P и Индексите за устойчивост на "Дау Джоунс" са особено ценни за всички нас в "Кока-Кола ХБК". За поредна година те доказват, че действията ни, посветени на устойчивото развитие и отговорното бизнес управление, са успешни и се оценяват на световно ниво. Глобалните резултати на компанията ни я позиционират в топ 1% измежду 9400 компании в 62 индустрии. Всяко постижение отразява нашата ангажираност към постигане на високи стандарти в областта на опазването на околната среда, инвестирането в младите хора и устойчивото икономическо развитие. За нас това означава, че правим последователни стъпки в правилната посока и продължаваме да налагаме стандарти по отношение на устойчивостта и социалната отговорност. Това е и поредният стимул да продължим да инвестираме в иновации и да надграждаме нашите дългогодишни практики, като се стремим да постигаме все по-високи резултати в бъдеще. Да, пътят не е равен, нито лек, но знам, че трудностите ще продължат да предизвикват най-доброто у нас. Защото зад всеки от успехите ни стои един обединен, отдаден и доказано ефективен екип, който чувства и приема целите и ценностите на компанията ни като свои.

Как компанията интегрира понятието за устойчиво развитие в своята корпоративна култура и как стимулирате участието и ангажираността на служителите в тази посока?

Устойчивото развитие е дълбоко внедрено в културата и процесите ни. В това, което сме. А ние дълбоко вярваме, че лидерството не се познава по думите, а по примера и делата. Развиването на отговорен и устойчив бизнес е ключово не само за нашата компания, но и за цялото общество. В тази връзка интегрираме понятието за устойчиво развитие в различни аспекти на нашата дейност и то остава закодирано както във вътрешните структури и процеси на компанията, така и във всички дейности, допринасящи за общото ни по-добро утре.

Активно насърчаваме колегите да участват и инициират различни активности, които ни свързват. Постигаме това чрез редица обучения, образователни програми и интерактивни сесии, които развиват осъзнатостта за значението на устойчивите практики в бизнеса. Екипът ни е поощряван да споделя тези ценности и да ги прилага в ежедневието си. Да предава доброто напред. А това създава една ангажирана общност, която споделя общата ни цел за позитивна промяна.

Не мога да не споделя и колко щастлива се чувствам от това, че доброволчеството е неизменна част от културата на компанията ни. За да стимулираме все по-активното участие на колегите в разнообразни инициативи, осигуряваме възможност за един допълнителен ден платен отпуск, който да се използва за доброволчество по тяхно желание. Така освен зад общите ни каузи екипът ни стои и зад редица индивидуални такива. Най-честите сред тях са свързани с помощ и дейности в различни институции, домове за деца и хора в неравностойно положение. Искрено се радвам, че все повече колеги откликват на тази възможност, за да могат и все повече каузи да получат необходимата подкрепа.

В продължение на дълги години "Кока-Кола ХБК България" поддържа и надгражда програми като "Моят зелен град" и #YouthEmpowered. Какво влияние оказват те на обществото и средата, в която живеем?

Вярвам, че тези програми, както и редица други, надграждани от компанията през годините, успяват да окажат значително влияние върху обществото и околната среда, допринасяйки за множество положителни промени.

Инициативата "Моят зелен град" се провежда в подкрепа на глобалните ни ангажименти до 2030 г. да постигнем еквивалента на 100% събиране и рециклиране на всяка продадена от компанията бутилка или кен, както и до 2040 г. да се превърнем в изцяло въглеродно неутрална компания. През изминалата година с нашите над 1000 доброволци от цялата страна събрахме разделно 3.5 тона отпадъци, които бяха предадени за рециклиране. Проведохме и две залесителни акции, съответно с широколистни и иглолистни видове в Пловдив и София. Като част от предишните издания на кампанията екипът ни успя да озелени, почисти и облагороди редица местности, горски пространства и паркове в страната. Това е инициатива, която устойчиво надграждаме вече 17 години и планираме да поддържаме и развиваме и занапред, тъй като ясно виждаме положителното ѝ отражение върху природата и промяната на нагласите и отношението на хората към опазването ѝ.

В същото време програмата #YouthEmpowered, в която през последните 7 години над 460 експерти се включиха с голямо желание, насърчава младите хора в страната да развиват своите умения и потенциал, осигурявайки им ценни знания и досег с реалния бизнес. Благодарение на инициативата към момента 25 000 младежи от различни области на България са получили полезни уроци и съвети, за да навлязат по-лесно на пазара на труда след завършване на образованието си. Програмата не само подпомага индивидуалното развитие, но и създава мрежа от млади таланти, които могат да допринасят за подобряване на обществото и решаване на социални предизвикателства. Ето защо благодаря от сърце на всички колеги, които с ентусиазъм споделят знанията и опита си със следващите поколения, както и на всички партньори в лицето на редица университети, училища и неправителствени организации, с които заедно допринасяме за по-успешната кариерна реализация на младите хора в страната.

Как се справяте с баланса между устойчивостта и бизнес целите, така че и двата аспекта да се развиват успешно?

Категорични сме, че устойчивостта и успешното бизнес развитие не само могат да вървят ръка за ръка, но и са взаимно свързани. Именно затова интегрираме устойчивите практики във всички аспекти на нашите дейности.

Гледаме на устойчивостта не просто като на отговорност - тя е мощен двигател за растеж и за осъществяване на положителни промени в местните общности и отвъд тях. А когато става въпрос за търсенето и откриването на устойчиви решения, смятам, че иновациите са ключът. Постоянно измерваме и отчитаме напредъка по отношение на устойчивите си цели и целият ни екип се стреми да освободи "кислород" за нови и нови подобрения. Този подход ни позволява да адаптираме нашите стратегии в движение, за да постигнем оптимален баланс между устойчивост и постигането на бизнес целите ни.

Нека дам и конкретен пример с проект, благодарение на който хиляди енергийно ефективни хладилни витрини от най-ново поколение вече ни помагат да спестяваме 4300 тона въглеродни емисии годишно в България. За да добиете представа за нивото на енергийна ефективност на тези витрини, всяка от тях събира 259 бутилки Coca-Cola 500 ml и консумира едва 1.82 kWh на ден... това е по-малко енергия, отколкото е необходима на една 100W крушка, за да свети денонощно.

Сътрудничим си ежедневно с нашите доставчици и партньори, за да гарантираме, че цялата верига на доставки спазва високи стандарти за устойчивост. Този подход помага да се намалят отрицателните ефекти върху околната среда и обществото. Така например започнахме поетапно да подменяме нашия автопарк, преминавайки към хибридни автомобили, и спестихме още 78 тона CO2 емисии само за изминалата година.

Разбира се, ще продължаваме да разговаряме открито и да подпомагаме общността и заинтересованите страни на нашия бизнес. Наясно сме с техните нужди и се стремим в наше лице да имат не само лоялен партньор, но и добър пример.

Заводите на компанията в Костинброд и Банкя вече използват 100% зелена енергия. Каква е ролята на зелената енергия в бизнес модела на "Кока-Кола ХБК България" и какви са целите ви в областта на намаляването на емисиите в бъдеще?

Усилията ни по отношение на устойчивостта са може би най-видими именно в производството - чрез пълното преминаване към зелена енергия и в двата ни завода от миналата година, непрекъснатото намаляване на употребата на вода и редуцирането на въглеродните емисии, които се отделят.

През 2023 г. инвестирахме над 17 млн. лева в производствените ни центрове в Костинброд и Банкя, като нашият основен фокус бе именно подобряването на енергийната ни ефективност, оптимизирането на ресурсите и намаляването на въглеродния отпечатък. Щастливи сме, че резултатите не закъсняват. В България вече намалихме преките си въглеродни емисии с 30%, като изпълнихме предсрочно целта, която си бяхме поставили до 2025 г. Групата от 29 държави на "Кока-Кола ХБК" също намали емисиите от дейността си с 30% още през 2022 г. спрямо 2010 г., докато за съжаление за същия период светът е увеличил своите емисии с 12.4% (според Global Carbon Project).

Опазването на водните ресурси също е от голямо значение за нас, особено след като България вече е част от списъка на водно рисковите зони. Като част от Alliance for Water Stewardship ние реализираме множество подобрения с цел по-осъзнато потребление на водата в цялата ни верига на доставки. Първите ни постижения в тази връзка също са факт - отчитаме рекордно понижение от 16% на потреблението на вода в заводите ни в Костинброд и Банкя. Освен това сме намалили потреблението на вода за литър произведена напитка с цели 43% за последните 13 години.

Добрата новина е, че през 2024 г. ни предстоят още по-значителни инвестиции в областта на устойчивото развитие.

Каква е позицията на "Кока-Кола ХБК България" относно депозитната система и внедряването й в България? Как компанията поддържа устойчивост в контекста на управлението на опаковките и отпадъците?

"Кока-Кола ХБК България" е най-големият производител на безалкохолни напитки в страната и като такъв имаме голяма отговорност пред обществото. В началото на 2023 г. поехме предизвикателството да въведем прикрепените към бутилките капачки за цялото ни безалкохолно портфолио, преди те да станат задължителни за всички производители на напитки в Европейския съюз през юли тази година. Защо? Защото вярваме, че събирането на бутилката заедно с капачката и рециклирането на цялата опаковка допринася за по-малко отпадъци в природата и - простичко казано - за нашето по-добро и по-чисто бъдеще. Точно такова искам да оставя на дъщеря си и на всички след нея.

В тази връзка бих дала още един пример, тъй като се стремим и към постоянно намаляване на количеството на използваната пластмаса в производството ни. Благодарение на олекотяването на бутилките на нашите продукти само в рамките на година спестихме над 634 тона пластмаса, което се равнява на над 31 млн. бутилки Coca-Cola от 500 ml.

Що се отнася до депозитната система, компанията ни участва в управителния съвет на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България и споделяме общото мнение, че въвеждането на национална депозитна система може значително да надгради вече постигнатото в областта на събирането и оползотворяването на опаковките в страната. Европейските примери показват, че внедряването на системата води до средно 90% събираемост на опаковките. Ето защо работим активно с всички заинтересовани страни за нейното максимално бързо въвеждане в България. Като задължена индустрия смятаме, че управлението на депозитната система трябва да бъде поверено на централна организация без право на печалба, в която производителите на напитки имат първостепенна роля. Само така може да се гарантира прилагането на модела "от бутилка в бутилка", да се следват интересите на потребителите и, разбира се, най-важното - да постигнем опазването на околната среда.