Благодарение на Costa Coffee и Caffè Vergnano ние утвърдихме разпознаваемо кафе портфолио

Иво Димитров - директор "Бизнес развитие - кафе и алкохолни напитки" в "Кока-Кола ХБК България"

Иво Димитров е директор "Бизнес развитие - кафе и алкохолни напитки" в "Кока-Кола ХБК България"
Иво Димитров е директор "Бизнес развитие - кафе и алкохолни напитки" в "Кока-Кола ХБК България"
Иво Димитров е директор "Бизнес развитие - кафе и алкохолни напитки" в "Кока-Кола ХБК България"
Иво Димитров е директор "Бизнес развитие - кафе и алкохолни напитки" в "Кока-Кола ХБК България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Иво Димитров е директор "Бизнес развитие - кафе и алкохолни напитки" в "Кока-Кола ХБК България". Стартира кариерата си в компанията през 2005 г. в ролята на търговски представител, като през изминалите осемнадесет години успява да натрупа солиден бизнес и лидерски опит, преминавайки през различни позиции в областта на продажби, маркетинг и модерна търговия. Притежава бакалавърска и магистърска степен по "Маркетинг" съответно от Бургаския свободен университет и Стопанската академия в Свищов.

Под шапката на "Кока-Кола" седят два кафе бранда - Costa Coffee и Caffè Vergnano. Как са търговско позиционирани?

Двете марки са страхотни като качество, вкусови характеристики и консуматорски фокус. Caffè Vergnano е една от най-старите и популярни италиански компании с доказани традиции в производството на кафе и се управлява от семейство Верняно вече 4 поколения. Създадена през 1882 г., тя дължи успеха си на съхранените вече близо век и половина ценности, но и отдава голямо значение на креативността, иновациите и безкомпромисния стремеж към премиум качество. Мечтата за кафе компания се родила с отварянето на малък универсален магазин в Киери - живописно градче в подножието на Торинските хълмове. Магазинчето се управлявало от Доменико Верняно и положило основите на успешната компания, която впоследствие неговите внуци и правнуци продължават да усъвършенстват и развиват.

Историята на Costa Coffee е не по-малко любопитна и започва през 1971 г., когато братята италианци Серджо и Бруно Коста пристигат в Англия. В търсене на качествено кафе те се вдъхновяват да пренесат еспресо културата в сърцето на Лондон и отварят малка кафе пекарна на Fenchurch Street. "Ние в Costa Coffee винаги сме вярвали, че се нуждаеш от страст, за да създадеш съвършенство", неведнъж са споделяли братята Коста. В стремежа си към съвършенство те правят 112 "слепи теста" с различни комбинации кафе, преди да открият перфектния баланс на вкус и аромат в техния авторски Costa Signature Blend. И до днес по-малко от 5% от кафеените зърна в света са достатъчно добри за Costa Coffee.

Благодарение на двата бранда ние утвърдихме разпознаваемо кафе портфолио, което отговаря на все по-високите и разнообразни потребителски предпочитания и което тепърва ще обогатяваме и развиваме.

В портфолиото на Costa виждаме няколко авторски бленда, но тeзи, които правят по-силно впечатление, са The Bright Blend и The Colombian Roast. Повлияни ли са от така наречена трета кафе вълна?

- Може да се каже, че това е плавен преход към "третата вълна", в чиято основа са кафета със специални качества, превъзхождащи ординарните кафета на пазара. The Bright Blend и The Colombian Roast се отличават от останалите разпространени блендове с много комплексни вкусови качества - сладост, киселинност и продължителен послевкус, характерни за специалните арабики.

Към каква публика са насочени?

- Това са блендове, ориентирани към кафе ценителите, които имат повече информация и респективно високи критерии към отглеждането, екстракцията и в резултат - вкусовите качества на кафето. Всъщност за тях кафето е много повече от сутрешна рутина, цвят и аромат, защото се превръща в изживяване.

Каква част от пазара имат, сравнена с другите блендове от портфолиото?

- Все по-често в големите градове се консумират средно изпечени 100% арабика блендове. В по-малките населени места блендовете с робуста и тъмно изпечените кафета са със значително по-висок пазарен дял. Тенденциите са в посока по-висококачествени арабики, мек и комплексен вкус.

Ковид-19 имаше и някои положителни ефекти върху консумацията на кафе. Например пандемията доведе до увеличаване на интереса към приготвяне на кафе в домашни условия. Разкажете за вашето позициониране в този сегмент?

- Този период промени много консуматорски навици в различни категории и кафето е една от силно повлияните. Въпреки че през тази година консумацията извън дома се възстановява, приготвянето на висококачествено кафе вкъщи продължава да е по-силно от преди. Costa Coffee е с висока популярност сред българския консуматор с над 60% познаваемост, като това е най-високият показател в сравнение със страните от региона. Възприятието за марката е, че това е модерно кафе, предпочитано от младите хора, предлагащо високо качество, богат и мек вкус. Поради характеристиките му то е изключително подходящо за приготвяне в домашни условия в различни формати и системи - кафе роботи за кафе на зърна, еспресо машини за мляно кафе, както и разнообразие от капсулни предложения. Много консуматори предпочитат кафе напитката си под формата на капучино, лате и други млечни предложения. В тази връзка през 2021 г. "Кока-Кола ХБК" постави началото на партньорството си и с Caffé Vergnano, като България бе първият пазар в групата, който започна да предлага популярната италианска марка. Caffé Vergnano и Costa Coffee имат страхотни характеристики, които правят както чистата им консумация, така и комбинацията им с мляко истинско удоволствие за небцето.

Радвам се и че със завръщането на хората в офисите след края на пандемията успяхме да предложим редица оригинални решения за бизнеса чрез широка гама авторски блендове и професионално оборудване, които осигуряват най-високо качество на клиентите ни, съобразено с техните нужди.

В "Кока-Кола ХБК България" имате бариста академия, която се ръководи от един от най-уважаваните баристи, Кирил Кирилов. Разкажете повече за обученията, които провеждате?

- В кафе академията ни се обучават хора с различно ниво и опит - кафе любители, професионални баристи и кафе експерти. При нас обучаващите се получават възможност и за сертифициране. Провеждаме също така дегустации и качествен контрол на продуктите, които съставят нашето портфолио. Нашият кафе експерт е с дългогодишен опит в специалните кафе напитки и идеалните вкусови компоненти, които в бъдеще ще намират все по-голямо приложение в миксологията. За последните 12 години той се превърна в посланик не само на нашите марки, но и на кафе културата. Обучаването на баристи е един от ключовите елементи за развитие на кафе индустрията. Когато напитката ни е приготвена от бариста с висока кафе експертност, получаваме възможността да се наслаждаваме все по-често на вкусна и красива чаша кафе - наслада за всички сетива.

Все повече кафе компании участват в социални кампании, с които допринасят за по-устойчиво отглеждане и приготвяне на кафе. Разкажете за вашите активности с брадовете Costa и Vergnano?

И двете марки доказват, че приготвянето на страхотно кафе всъщност може да доведе до положителна промяна. Costa Foundation е създадена през 2007 г. с визията да подпомогне изкореняването на бедността в районите, отглеждащи кафе. Финансират се повече от 100 нови училища, създадени са над 1000 работни места, над 800 класни стаи в 10 държави, даващи на над 100 000 души достъп до безопасно и качествено образование.

Costa Coffee е и първата марка кафе, която превръща своите заведения в Обединеното кралство в пунктове за рециклиране на чаши. До 2030 г. 100% от чашите за кафе, продавани в заведения с Costa Coffee, ще се рециклират и изхвърлят по отговорен начин.

Устойчивото развитие и социалната отговорност са в основата и на Caffè Vergnano: от съвместимите и компостируеми капсули до процесите за рециклиране и намаляване на отпадъците с цел опазване на околната среда. Проектът на бранда Women in Coffee е създаден през 2018 г. в подкрепа на малкия бизнес на жени, производители на кафе, и миналата година бе представен и в България. Благотворителната организация застава зад проекти, свързани с борбата срещу насилието над жени, обучението и развитието на деца и десетки други.