🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Изисквания при придобиване на платежни институции и дружества за електронни пари

Условията предстоят да се променят през 2018 г. поради влизането в сила на нова евродиректива

   ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Режимът по придобиване на собственост в тези дружества ще се детайлизира, като сe посочат и ясни правила, и последици при неспазването му.

До началото на 2018 г. държавите, членки на ЕС, следва да са въвели във вътрешното си законодателство изискванията на Директива (ЕС) 2015/2366 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2015 г. за платежните услуги във вътрешния пазар, позната на участниците на пазара на платежни услуги и като PSD2. Наред с останалите нововъведения директивата налага и по-строг контрол по отношение на лицата, които могат да бъдат собственици в лицензираните дружества.

Към момента лицензираните платежни институции от българския регулатор - Българска народна банка (БНБ) - са 11. Лицензираните в други държави членки платежни институции, които имат право да извършват дейност на българския пазар по силата на паспортизация (признаване на получения лиценз в друга държава членка), са 334, от които 2471 са от Обединеното кралство. Лицензираните от БНБ дружества за електронни пари са 3; а тези от други държави членки с право да извършват дейност у нас са 113, от които 82 са от Великобритания2.

В светлината на BREXIT и несигурното бъдеще за паспортизацията или сравними правила по отношение на компаниите от Обединеното кралство за дейността им в ЕС3, България може да се окаже добра дестинация за "влизане" на такива компании на пазара на платежни услуги в ЕС. Затова изискванията към бъдещи собственици, които биха искали да придобият вече лицензирани компании, както и при лицензиране на нови такива, имат голямо значение.

Настоящият режим на придобиване

В действащата уредба уведомяването към БНБ за придобиване на пряко или косвено квалифицирано участие в лицензираното дружество се извършва в срок до 7 дни от промяната и се прилагат съответните документи, изисквани за новите собственици, съгласно Наредба 164. В друга разпоредба се посочва, че при прехвърляне на акции/дялове в капитала на платежната институция документите се представят преди извършване на прехвърлянето. Без претенция за изчерпателност, защото понятието "квалифицирано дялово участие" е многоаспектно и следва да се тълкува и преценява за всеки конкретен казус, това е участие, което представлява 10% или повече от капитала или от правата на глас, или което осигурява възможност за упражняване на значително влияние върху управлението на лицензираното дружество.

Общите критерии, които потенциалните нови собственици трябва да покрият по Наредба 16, са: чисто съдебно минало; да не са били в управителните органи на компания, обявена в несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори; да не са лишени от право да заемат материалноотговорна длъжност; да не са включени в списъците по законите за мерките срещу изпиране на пари и финансиране на тероризма; данни за професионален опит, финансово състояние и платени данъци; да не дават основание за съмнение относно тяхната добра репутация.

Следователно в момента контролът върху промяната в собствеността на лицензираните платежни институции и дружества за електронни пари не е предмет на изрично одобрение на регулатора, а има характер по-скоро на последващ такъв с не съвсем ясно посочени последици.

Режимът по новата Директива PSD2

С въвеждането на новата директива и приемането на очаквания нов закон за платежните институции и платежните системи режимът по придобиване на собственост в лицензираните платежни институции и дружества за електронни пари ще се детайлизира, като сe посочaт и ясни правила, и последици при неспазването му.

Директивата директно забранява без предварително одобрение от регулатора, в случая БНБ:

- да бъде придобивано пряко или косвено квалифицирано участие в лицензираните дружества, или - ако придобиваното участие достига или надхвърля праговете от 20, 30 или 50% от акциите/дружествените дялове или права на глас по акциите/дружествените дялове, или

- когато лицензираното дружество става дъщерно дружество. Следователно за целите на законно придобиване на участието потенциалните нови собственици, ще трябва да преминат през процедура по одобрение от БНБ, завършваща със съответния административен акт. Вероятно и логично би било актът за одобрение да бъде един от приложимите документи в Търговския регистър при заявяване на промяна в собствеността на лицензираните дружества.

Текстът (най-общо формулиран), на който трябва да отговорят потенциалните нови собственици, освен гореизброените критерии по настоящия режим вероятно ще включва също и преценка за финансова стабилност на потенциалните нови собственици с оглед на дейностите, които лицензираното дружество извършва.

Последиците за лицата, които не са спазили определения ред за придобиване на участие в лицензираните дружества, вероятно ще бъдат скрепени с най-тежката санкция – нищожност. Директивата предвижда и санкции от рода на спиране на упражняване на правото на глас и други подобни. Предстои да видим какъв подход ще приеме българският законодател по въпроса. С цел избягване на злоупотреби и в светлината на дигитализацията би било удачно системата на Търговския регистър да бъде свързана със системата на регулатора по начин, позволяващ последният да получава информация в реално време за подадени заявления по партидата на лицензиант. Така регулаторът би бил в позиция да реагира своевременно, като наложи подходящи принудителни административни мерки или поиска спиране на вписване в случай на съмнения за злоупотреби.

Статията не представлява правно становище или съвет, свързан с конкретна ситуация или субект. Поради ограничения й обхват същата не претендира за изчерпателност по темата. За повече информация по засегнатите по-горе въпроси можете да се обърнете към автора на e-mail: bliznakova@tmlawoffice.bg или на www.tmlawoffice.bg1 След влизане в сила на Brexit тези 247 институции автоматично ще отпаднат от списъка - освен ако не предприемат действия по смяна на държавата, чийто лиценз ползват.2 Данните са взети от сайта на БНБ. Аналогични промени ще настъпят и тук след Brexit.3 През април Таавет Хинрикус, изпълнителен директор на TransferWise, заяви: "Несигурността означава, че може би следващият нов финтек не следва да бъде изграден от Лондон в наши дни, докато всичко не се изясни... във връзка с достъпа до квалифицирана работна ръка и прочее...". Новият офис за Европа на Transferwise следва да бъде факт до края на 2019 г. Източник – Reuters http://www.reuters.com/article/fintech-transferwise-brexit-idUSL8N1HK3NA id="sdfootnote4">

4 Наредба 16 от 16.07.2009 г. за лицензиране на платежните институции, дружествата за електронни пари и операторите на платежни системи.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..

    Ройтерс са информационна агенция като БТА,
    В никакъв случай не са официален източник на, нито на достоверна информация.
    Една жена каза...няма тежест както публикация от сайта на ЕЦБ например. And who to hell is Таавет Хинрикус?..
    Да си орбележим и адвокатско дружество "Точева и Мандажиева" като почитатели на попфолка..

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал