🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Остани практичен

Добрите и лошите страни на книгите по мениджмънт по отношение на социалните проблеми

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Съвременните мениджъри често чуват, че трябва да се притесняват за далеч повече неща от счетоводния баланс на компаниите си. Трябва да са наясно с екологичния отпечатък на фирмата, как се държат със служителите и доставчиците си и дали са достатъчно разнообразни по отношение на пол и етнос.

Понякога натискът идва от клиенти, недоволни от позициите на компанията по определен проблем. Понякога самите служители искат фирмата да вземе мерки, както когато Google се отказа от договор с Пентагона. Но в много случаи мениджърите нямат нужда от външен натиск: самите те вярват силно в т. нар. ESG (екологични, социални и управленски) проблеми.

По време на карантината колумнистът Bartleby на The Economist прочете няколко дебели тома от мениджъри, които смятат, че компаниите имат по-широки цели от простата печалба. Книгите са Traiblazer на Марк Бениоф, Green Swans на Джон Елкингтън, Restoring the Soul of Business на Ришад Тобаковала и Share на Крис Йейтс и Линда Дзинфан Кай.

Проблемът е, че мениджърите използват книгите, за да дадат мнението си върху всеки социален проблем в момента. Елкингтън е социален предприемач, съосновател на групи като екологичната SustainAbility. Идеята зад GreenSwans е да се фокусира върху промените в икономиката, които ще доведат до пробив в сферата на околната среда. Неговото съобщение обаче се губи в объркани метафори. В рамките на две страници той пише за "десетократно мислене" и "експоненционална нагласа", както и "какавидната икономика", а светът се е насочил към "един тип исторически U завой", докато е притиснат "в майката на всички ъгли". Как точно ъглите могат да имат майки, авторът не успява да обясни.

В Share Крис Йейтс, главен мениджър обучение и развитие в Microsoft, и Линда Кай, "специалист по дизайн на организациите", попадат в друг капан. Задната корица обещава книга за "нови бизнес модели, базирани на споделяне, реципрочност и кооперация". Вместо това читателите получават разконцентриран микс от биографии и икономическа история.

Читателите ще открият по-полезни уроци от страна на Марк Бениоф, основател на Salesforce. Неговата книга е история за създаването на софтуерен гигант, който дарява 1% от услугите, печалбата и времето на служителите си на неправителствени организации и благотворителни фондации. Според Бениоф "компаниите и техните лидери вече не могат да си затварят очите за проблемите, които вълнуват служителите, клиентите и обществата, където правят бизнес". За да отбележим един конкретен пример, Salesforce се противопостави на проектозакон в Индиана, който щеше да позволи собствениците на бизнеси да дискриминират спрямо LGBT клиенти. След намесата на Бениоф тогавашният губернатор на Индиана Майк Пенс промени закона, за да няма възможност за дискриминация.

Книгата съдържа в себе си ценни съвети за изпълнителни директори, които си мислят, че в компанията им няма предразсъдъци. Бениоф признава, че дълго време смята, че фирмата му плаща еднакво на всички полове и раси. Но вътрешно проучване е показало, че това не е така и са били нужни три етапа на промени, за да се стигне до истинско равенство. Фокусът върху социалните проблеми не спира Salesforce от генерирането на дивиденти за акционерите. Фирмата често е класирана и като едно от най-добрите места за работа.

Вероятно най-добрата книга по темата е тази на Ришад Тобаковала. Причината е, че авторът, старши съветник в Pubilcis Groupe, рекламна фирма, има ясен фокус и знае как точно да наеме и вдъхнови правилните хора в икономиката на знанието. "Служителите, които намират работата си за смислена, са високо продуктивни, гъвкави и отдадени", пише той и добавя, че талантливите са в по-силна позиция за преговори в днешната икономика. Според него компаниите са прекалено вманиачени на тема данни и прекалено малко на тема мотивация на служителите. "Най-добрите бизнеси откриват начин да съчетаят математиката и магията", пише Тобаковала.

Книгата е ясно написана и пълна с умни, практични съвети. Те включват анализирането на всички срещи, така че да се премахнат ненужните от тях, както и даването на възможност на служителите да използват 20% от всеки месец, за да подобрят уменията си.

Както Тобаковала, така и Бениоф показват как компаниите могат да подходят едновременно и към широките си социални цели, и към желанието си за растеж. Според тях тези цели се допълват, а не се взаимоизключват. Двамата показват и ползите от практичните съвети спрямо високопарното философстване върху всеки социален проблем на днешния ден. Тези уроци се отнасят и за мениджърите, които не пишат книги.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар