Телевизиите поискаха политическата реклама да не се брои за търговска

СЕМ и АБРО искат тълкувание от комисията по правни въпроси в парламента

СЕМ и частните електронни медии са на различни позиции за политическата реклама
СЕМ и частните електронни медии са на различни позиции за политическата реклама
СЕМ и частните електронни медии са на различни позиции за политическата реклама    ©  Надежда Чипева
СЕМ и частните електронни медии са на различни позиции за политическата реклама    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Трябва ли предизборните материали да се приемат за търговска реклама или не - това е основният спор между Съвета за електронни медии (СЕМ)  и Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО), която обединява търговските електронни медии. На специалното заседание по казуса в СЕМ участваха и представители на БНТ и БНР. 

Странното е, че едва шест дни след официалния старт на предизборната кампания двете организации СЕМ и АБРО се срещнаха, за да изяснят този въпрос.

Проблемът е в това, че според Закона за телевизия и радио (ЗРТ) електронните медии имат ограничение за излъчване на реклами - в рамките на един час не повече от 12 минути. Ако предизборните клипове се броят за търговска реклама, то това означава, че телевизиите трябва да я ограничат. Позицията на АБРО е, че тъй като в ЗРТ или в друг нормативен акт не са предвидени специални разпоредби за предизборната агитация тя не подлежи на ограниченията, валидни за рекламата.

Позицията на СЕМ е точно обратната: тъкмо защото не са предвидени специални разпоредби и политическата реклама попада под дефиницията за търговско съобщение в ЗРТ (чл. 73, ал. 1; чл. 74, ал. 1), за нея важат всички общи изисквания за рекламата, съдържащи се там, включително и предвидените в закона (чл. 89) времеви ограничения.

Медийният регулатор направи уточнения, необходими за разграничаването на политическата реклама от другите форми на предизборна агитация. Под политическа реклама следва да се разбират рекламни спотове/клипове, създадени специално за целите на предизборната кампания:

- Ясно обозначение, отделящо ги от другото програмно съдържание;

- Предупредителен надпис за инкриминирането на купуването и продаването на гласове;

- Директно рекламно предизборно послание (вкл. негативно) – призив за (нe)гласуване/слоган

- Номер на бюлетина/име на кандидати.

Представителите на АБРО, направиха предложение да се потърси тълкувателно мнение от Комисията по правни въпроси към Народното събрание. Предстои да бъде изпратено запитване до председателя на Комисията по правни въпроси от който се очаква да направи тълкувание - Що е политическа реклама.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    opinionated avatar :-P
    opinionated
    • - 4
    • + 3

    дори и да стигне до конституционния съд, решението ще е ясно: политиците не добавят никаква стойност, не може да се начислява ДДС, следователно рекламата им не е търговска дейност :)

    Нередност?
  • 2
    markov6509 avatar :-|
    markov6509
    • + 11

    А санкции за фалшива реклама?

    Нередност?
  • 3
    _az_ avatar :-|
    _az_
    • + 18

    До коментар [#2] от "markov6509":

    Това е интересен казус. Ако агитацията е търговска реклама, то мога ли аз да се оплача на КЗП за подвеждаща реклама? Затова, че се , рекламира продукт, за който се твърди, че прави неща, каквито той никога не прави?

    Нередност?
  • 4
    kukuband avatar :-|
    kukuband
    • - 1
    • + 2

    ..."политическата реклама попада под дефиницията за търговско съобщение в ЗРТ (чл. 73, ал. 1; чл. 74, ал. 1), за нея важат всички общи изисквания за рекламата, съдържащи се там, включително и предвидените в закона (чл. 89) времеви ограничения"...това е истината..."Това е интересен казус. Ако агитацията е търговска реклама, то мога ли аз да се оплача на КЗП за подвеждаща реклама? Затова, че се , рекламира продукт, за който се твърди, че прави неща, каквито той никога не прави?"...много интересен казус...


    Докладване на модератор

    Нередност?
  • 5
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • + 6

    Нека политиците да си плащат за рекламата. То така и така ще говорят глупости, нека поне да е по-кратко.

    Нередност?
  • 6
    e_mil avatar :-P
    tamada
    • + 1

    "Странното е, че едва шест дни след официалния старт... двете организации... се срещнаха..."

    Напротив. Странното е, че АБРО не са го направили преди кампанията. Резултатът за тях не може да е само мнение от СЕМ - изключението ще трябва да се спомене и в закона. А сега, докато търсят тълкувателни решения, провеждат дебати и организират лобизъм... изборите ще минат. Следващите са чак след 2 години. :)

    Нередност?
  • 7
    mto avatar :-?
    mto
    • + 8

    А телевизиите взимат ли пари за излъчването им? Ако да - това е търговска дейност. Ако смятат, че не е такава - да го правят безплатно.

    Нередност?
  • 8
    mahito avatar :-P
    mahito
    • + 4

    Напьлно сьм сьгласна с мто, а телевизиите за 30 секунди телевизионно време взимат 5000 лева, то хем искат повече реклами, хем еди какво си и накрая нямаме пари за хубави филми, затова гледаите филми от 1980 за 10 пьт или Иван и Андреи (които навремето в сбльськ имаха прозрения, но сега...) :Д.

    Нередност?
Нов коментар