🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (8 май)

Хазартната реклама в медиите беше забранена; България се изкачва в класацията за медийна свобода; Нови мениджърски попълнения в агенцията DNA и в Ogilvy Sofia

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Хазартната реклама в медиите беше забранена. Защо?

Една седмица беше необходима на ГЕРБ и ДПС да забранят хазартната реклама в медиите, докато преди това години наред си затваряха очите за стотиците милиони, които хазартните оператори похарчиха за популяризирането си на ръба на закона. С абсолютно мнозинство в рамките на извънредно заседание на 30 април депутатите подкрепиха предложенията на ГЕРБ и ДПС, които включват забрана на хазартната реклама в телевизия, радио, печатни и онлайн медии и електронни сайтове. Изключение се прави за излъчването на тиражите на тотото и билбордовете, както и в спортните зали и върху спортна екипировка, непредназначена за малолетни и непълнолетни лица.

Облъчването с реклама доказано носи клиенти на хазартните оператори, а законът досега даваше широко поле за интерпретации и заобикаляне. Затова промени за ограничаването й са необходими. Ключов въпрос обаче е защо те се случиха толкова припряно?

Какви са истинските мотиви на ГЕРБ и ДПС за внасяне на приетата забрана е трудно да се каже, но те лесно може да се видят през ефектите от нея:

  • Промените показват на хазартните оператори кой владее положението в държавата; Борисов и Пеевски могат да дават, но могат и да взимат
  • Промените ще намалят пазарната оценка на "Нова броудкастинг груп", която в момента се намира в процедура на продажба като част от процеса по смяна на собствеността в United Group
  • Забраната ще направи услуга на големите хазартни оператори, като "затваря" пазара - затруднява влизането на нови компании и намалява конкуренцията от страна на по-малките.

Повече за това коя реклама е забранена и коя разрешена може да прочетете тук

Случаят БНТ: как медийният регулатор произведе несменяем директор

През последните години някои директори на БНТ многократно искаха мандатът им да бъде удължен от 3 на 5 години. Народното събрание не даде. Но мнозинството в Съвета за електронни медии (СЕМ) даде, пише за "Дневник" Жана Попова, доцент във факултета по журналистика на СУ "Св. Кл. Охридски".

СЕМ сгреши процедурата за избор на директор и блокира избора, така че Емил Кошлуков властва всъщност почти пет години. Без програма, без идея какво трябва да промени за тези две години, без ясното съзнание за отговорност, ако не бъдат спазвани определени правила.

Има още една причина директорите на БНТ и БНР да имат мандати по 3 години, а не 5. Би трябвало медиите да се развиват много бързо, защото са свързани с технологии, които вече се променят поне на три години. Повече от добре е за всяко общество след три години директорът да има програма, която да е съобразена с този начин на мислене. В момента БНТ прилича на музейна отливка.

Целия анализ на Жана Попова може да прочетете тук

България се изкачва в класацията за медийна свобода, но делата шамари я дърпат надолу

За втора поредна година България се изкачва в класацията на международната организация "Репортери без граници" по свобода на словото и вече заема 59-а позиция (от общо 180 и при 71-ва позиция през 2023 година). Това обаче се дължи основно на факта, че през изминалата година правителството с премиер Николай Денков е показало готовност за реформи, свързани с медийната среда, пише "Дневник".

Въпреки подобряването на резултата България е на едно от последните места в Европейския съюз (23-то от 27 държави), а ситуацията с медиите в страната все още може да се определи като "проблематична". Това се дължи на факта, че в крайна сметка властите не са предприели стъпки за справяне с проблемите, свързани с медиите в страната, както и заради липсата на ефективни мерки срещу т.нар. дела шамари, които целят да заглушат критичните гласове.

Повече за класацията може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Нови мениджъри поемат управлението на агенцията DNA

Творческата агенция DNA, част от комуникационната група adhub (преди това DDB Group), вече е с двама нови мениджъри. Елисавета Търпанова е новият изпълнителен директор на агенцията, а Мина Проданова се присъединява към криейтив отдела като творчески директор. Целта им ще бъде "разрастване на бизнеса, надграждане на дългосрочните партньорства и създаване на добавена стойност в комуникацията с клиентите", пишат от групата до медиите.

Елисавета Търпанова има дългогодишен опит в комуникациите. Кариерата й започва в групата на Interpartners, където започва като акаунт асистент, а през последните години беше неин изпълнителен директор. Сега начело на DNA Търпанова ще отговаря за стратегическото развитие на агенцията, разширяването на мрежата от партньори и управлението на екипа.

Новият творчески директор на DNA Мина Проданова също има дългогодишен опит. Кариерният й път започва в медиите, а след това влиза в света на рекламата, като работи първо в DDB Sofia като копирайтър, а после и в Noble Graphics.

Ogilvy Sofia с нов изпълнителен директор и главен творчески директор

Творческата агенция Ogilvy Sofia, част от портфолиото на комуникационната група "Ogilvy Group България", обяви две нови мениджърски назначения, които целят да трансформират модела на работа на агенцията. Полина Влахова поема ролята на изпълнителен директор, а Мария Милушева е новият главен творчески директор.

Влахова има близо 20 години опит в областта на комуникациите, като кариерата й включва заемането на мениджърски позиции в Procter&Gamble, Pernod Ricard, Philip Morris International и The Absolut Company - Швеция. "Нейната международна експертиза добавя глобална перспектива към бизнес решенията на "Ogilvy Group България", пишат от групата до медиите.

Мария Милушева поема позицията на главен творчески директор в Ogilvy Sofia. Тя също има дългогодишен опит в областта на рекламата, като над 10 години беше творчески директор в Noble Graphics, а през последните шест и партньор в агенцията. От "Ogilvy Group България" допълват, че "назначаването й затвърждава ангажимента на агенцията да разшири творческите си хоризонти и да наложи нови стандарти на работа". Между 2020 и 2023 г. творчески директори на "Ogilvy Group България" бяха Ивелина Гичева-Николова и Иван Хадживеликов.

Главният творчески директор на Publicis Groupe Benelux с лекция на DigitalK

Изкуственият интелект влезе с гръм и трясък в маркетинг индустрията. Промените за бизнеса и за работата на хората се случват толкова бързо, че специалистите от сферата нямат време да ги обсъждат, а направо се впускат в адаптирането им. Затова тази година технологичната конференция Digitalk Conference+AI, организирана от "Капитал" и LAUCHub, обръща внимание на това какви промени носи навлизането на изкуствения интелект за хората от рекламната индустрия. За целта сред лекторите на събитието е главният творчески директор на Publicis Groupe Benelux Едуардо Маркес. Лекцията му на тема A.I.vertising: What changes for humans? ще бъде последвана от провокативни въпроси, които обещаваме да бъдат интересни.

Маркес е сред създателите на кампаниите Moldy Whopper за Burger King, Real Life Series за IKEA, Unfairy Tales на UNICEF и много други. За кампаниите си той е спечелил множество награди (общо 51) от най-големия рекламен фестивал в света Cannes Lions, сред които четири Grand Prix и един Титаниев лъв.

В своята 27-годишна кариера той е работил в агенции като Publicis Groupe, 180LA, Pereira O´Dell, Ogilvy Brazil, DM9DDB и др.

Повече за Digitalk Conference+AI може да видите тук

Срокът за кандидатстване за "ПР Приз" е удължен

Агенции, компании и неправителствени организации все още могат да кандидатстват в конкурса "PR Приз", който цели да отличи най-добрите PR кампании през изминалата година. Крайният срок за попълване на онлайн формата за участие става 10 май (петък), като заявки се приемат в общо 15 категории.

Конкурсът се организира от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО). Проектите ще се оценяват от седемчленно жури, съставено от местни специалисти от комуникационната индустрия. Традиционно процесът по журиране включва и публично представянето на проектите, което ще се състои на 18 и 19 май.

Повече за кандидатстването може да прочетете тук

"Евронюз България" има нов оперативен директор

Валентина Войкова е новият оперативен директор на "Евронюз България" (бившата Телевизия "Европа"), пише "Дневник". Тя има над 20-годишен телевизионен опит, като е работила в "Балкан Българска Телевизия" (купена по-късно от ТВ7), БНТ, БТВ, "Про БГ" и ТВ7 ("Нюз7"), се посочва в прессъобщение до медиите.

В края на миналата година близо 10 журналисти напуснаха телевизията, включително тогавашният главен продуцент Надя Ганчева, главният редактор на телевизията Марина Стоименова и главният редактор на сайта Калина Влайкова.

Неофициално от разговори "Дневник" научи, че причината е назначаването на Ваня Захариева (по онова време с фамилия Бедрова - бел. ред.) за програмен директор.

Повече по темата може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Няколко паралелни реалности: Колко активни са партиите във Facebook преди вота

Няколко дни преди официалното начало на предизборната кампания за извънредните парламентарни избори и вота за Европейския парламент политиците и техните партии вече загряват във Facebook. През инструмента Crowdtangle може да се проследи активността на отделните политически партии и техните лидери, като данните от анализа са предоставени на "Дневник".

Водещи във Facebook са от "Възраждане", които имат най-много постове, които са предизвикали и най-много интеракции. Основна тема от голям интерес сред симпатизантите на партията в платформата е кампанията за отказ от влизане в еврозоната.

На второ място с най-много постове от началото на годината до края на април тази година са БСП. Това обаче не предизвиква толкова много интеракции, а напротив - за над пет хиляди постa има под 1 милион интеракции. По брой постове на трето място са ДПС, които обаче, подобно на БСП, не предизвикват много реакции, следвани от ГЕРБ, отново със значително по-малко интеракции.

Целия анализ може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Медиен бизнес

Израел реши да спре дейността на "Ал Джазира" в страната

Правителството на Израел реши единодушно да прекрати дейността в страната на медийната група "Ал Джазира", базирана в Катар и частично финансирана от властите в емирството. Мотивите са, че тя разпространява невярна информация и антисемитска пропаганда, особено покрай войната на Израел срещу "Хамас" в Газа.

Не се посочва кога конкретно влиза в сила решението. То е предшествано от дебат и решение на парламента, позволяващо временно затваряне в Израел на работата и достъпа до чуждестранни медии, смятани за заплаха за националната сигурност.

Зад кулисите на риалити шоутата

В Германия ги има от 25 години, но в момента телевизионните риалита изживяват истински бум. През последните няколко години пазарът експлодира, а нови риалити шоута никнат като гъби след дъжд, пише в обширна публикация по темата германската обществена телевизия ARD, публикувана в "Дневник".

Повечето такива предавания в Германия се продуцират от базираната в Кьолн частна телевизионна компания RTL. През последните години репертоарът беше значително разширен. Същото важи и за тяхната доходност: по информация на предаването Vollbild на телевизия SWR някои участници в популярни риалити предавания печелят от хонорари от публикации в Instagram вече петцифрени суми на месец.

Разследване на SWR разкрива и някои тъмни страни на бранша. Tе говорят за прекомерна употреба на алкохол и недоспиване, за насилие и секс на снимачната площадка, за манипулации и целенасочен подбор на кандидати, които обещават и скандали в предаванията, пише ARD.

Целия анализ и разследване може да прочетете тук

Свободни позиции:

TymbarkBulgaria обяви вакантна позиция за дигитален маркетинг експерт.