🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Според Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов измерителят за ефективност на рекламата са бизнес резултатите на клиента
Според Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов измерителят за ефективност на рекламата са бизнес резултатите на клиента
Според Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов измерителят за ефективност на рекламата са бизнес резултатите на клиента    ©  Надежда Чипева
Според Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов измерителят за ефективност на рекламата са бизнес резултатите на клиента    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Рекламната агенция Saatchi&Saatchi Sofia, част от комуникационната група "Publicis Groupe България", спечели отличието "Най-ефективна агенция на годината" в 12-ото издание на конкурса "Effie България", организиран от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Той цели да отличи кампаниите през годината, които са успели да постигнат значителни резултати за бизнеса на рекламодателите. Тази година Saatchi & Saatchi Sofia спечели общо четири награди, от които една златна, две сребърни и една бронзова за кампании на Easy Credit, Chivas Regal Bulgaria, Nova Brasilia и Lidl.

Това е второ голямо отличие за агенцията, след като през 2016 г. също спечели приза на "Effie България". Година по-късно, през 2017 г., Saatchi & Saatchi Sofia беше отличена и за "Агенция на годината" в другия голям рекламен конкурс в България - ФАРА, който оценява творческото изпълнение на кампаниите. От агенцията разказват, че наградите за ефективност обаче са особено важни за тях, защото оценяват директното отражение на работата им върху бизнеса на клиентите.

Въпреки добрите резултати 2018 г. беше трудна за Saatchi&Saatchi Sofia. До средата на годината агенциите от групата нямаха право да участват в рекламни конкурси и фестивали, като забраната беше наложена на глобално ниво от международната Publicis Groupe. Същата година за кратък период от време от агенцията си тръгнаха ключови за бизнеса хора. Дойдоха обаче и нови. В края на 2018 г. Николай Караджов зае позицията управител на агенцията, а главен творчески директор стана Петър Кесерджиев. По думите на Караджов именно екипът на Saatchi&Saatchi Sofia е успял да съхрани и надгради агенцията в тази трудна за бизнеса година. В резултат на това тази година Saatchi&Saatchi Sofia спечели златна награда на международния рекламен фестивал Golden Drum, постижение, което се случва едва за втори път на българска агенция. Николай Караджов заедно с творческия директор Радомир Иванов и client service директора Светослава Диновска разказват пред "Капитал" за новите успехи на агенцията, какви са идеите зад кампаниите, спечелили награди на "Effie България" 2019 г., и в каква посока се развива рекламният сектор.

Тази година спечелихте златна награда за кампания на Easy Credit в категория "Услуги", която беше и една от най-оспорваните. Какви са предизвикателствата в работата за компания за бързи кредити?

Светослава Диновска: Работата за бързи кредити беше много предизвикателна за нас, до известна степен заради противоречивата слава на компаниите в този сегмент, но в процеса на работата по изграждане на стратегията успяхме да променим нашето виждане за категорията.

Радомир Иванов: Тъй като бързите кредити са по-скоро конкуренти помежду си, криейтив агенцията може да допусне грешка, ако се опита да сравни компания за бързи кредити с банка. За кампанията на Easy Credit прочетохме много добре условието на задачата ни. В проучванията, представени в брифа на клиента, всъщност присъстваше решението.

Светослава Диновска: В Saatchi&Saatchi много сериозно подхождаме към данните, защото понякога клиентът държи отговора в ръцете си, но не може да го види. Вярваме, че една добра рекламна кампания тръгва винаги от хората, а не от марката. Важно е да разберем как може да ги докоснем, какво мислят те, какво ги вълнува и така да намерим пресечната точка с марката, за да бъдем запомнени, приети и това да се отрази пряко върху резултатите на клиента.

Какви резултати постигнахте с кампанията на Easy Credit?

Светослава Диновска: Имахме за цел да повишим с двуцифрен процент вземането на кредити и успяхме. Всъщност първият ни въпрос на ниво дебриф беше откъде ще вземат този процент, при положение че са лидер на пазара. Тогава те по-скоро се насочиха към конкуренцията, но преглеждайки данните, забелязахме, че доста голяма част от хората вземат пари назаем от приятели и роднини.

Радомир Иванов: В комуникацията се опитваме да кажем важни неща за хората на хората, а не да възхваляваме бранда. Във всяка от кампаниите, които разработваме, както и при наградените в "Effie България", има инсайт, който е насочен към хората, не към клиента.

Това отново показва, че добрият бриф е много важен за работата по кампанията.

Интервюто взе Сирма Пенкова