Частни инвеститори изкупуват американските вестници

Това може да помогне повече, отколкото да вреди

Компаниите за частен капитал не изкупуват вестници произволно, а се насочват към неуспешни редакции с потенциал за промяна
Компаниите за частен капитал не изкупуват вестници произволно, а се насочват към неуспешни редакции с потенциал за промяна
Компаниите за частен капитал не изкупуват вестници произволно, а се насочват към неуспешни редакции с потенциал за промяна    ©  Shutterstock
Компаниите за частен капитал не изкупуват вестници произволно, а се насочват към неуспешни редакции с потенциал за промяна    ©  Shutterstock
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Местните американски вестници от години се борят да останат на повърхността. От 2005 г. около 2200 от тях са били закрити. Фирмите с частен капитал, които често се насочват към бизнесите в затруднено положение, навлязоха в индустрията. Между 2001 и 2019 г. делът на американските вестници, притежавани от групи за частен капитал, се е увеличил от 5% до 23% (виж графиката). Пандемията от COVID-19 предоставя нови възможности за изкупуване на медийни компании в затруднено положение. Това кара много от тези, които четат вестниците или пишат за тях, да се боят, че готовността на изкупуващите барони да съкратят разходите и да търсят нови източници на приходи ще е вредна за редакциите. Нови доказателства сочат, че нещата не са толкова прости.

В нов работен доклад изследователи от Калифорнийския технологичен институт и Университета на Ню Йорк сравняват как вестниците, закупени от фирми за частен капитал, се справят в сравнение с тези, които не са. Някои от откритията, изглежда, потвърждават страховете на тези читатели, които виждат частните инвеститори като безсърдечни капиталисти лешояди, които не се интересуват от демокрацията.

Какво показват анализите

След изкупуването от частните инвеститори например вестниците са съкратили повече репортери и редактори. В извадка на 766 американски издания (които отговарят за около 45% от общия тираж) заплатите са около 7% по-ниски след няколко години при тези с нов частен капитал в сравнение с тези без него. Изследователите също така установяват 16.7% спад в броя на написаните статии след 5 години от закупуването.

И фокусът на материалите се премества от местните към националните новини: делът на статиите на местни политически теми е спаднал с около една десета. Това изглежда притеснително в контекста на проучване, публикувано миналата година от изследователи от Щатския университет в Колорадо, Щатския университет в Луизиана и Тексаския университет A&M, което заключава, че когато читателите се запознават с национални новини, техните възгледи стават по-поляризирани. Слабото местно отразяване също така се свързва с по-малко конкурентни кметски избори, а недостигът на служители в редакциите е свързан с ниска избирателна активност.

Местните новини обаче може да се окажат губеща битка от гледна точка на бизнеса. Отразяването им е скъпо, тъй като изисква журналисти на терен и не може да се разпространяват самостоятелно. Освен това читателите изглеждат все по-безразлични към местните новини - проучване на мозъчния тръст Pew Research Centre открива, че само 14% от респондентите са платили за местни новини през тази година, а вместо това търсят национални онлайн медии.

Позитивните моменти

Става ли въпрос за размера на редакциите, положението можеше да е много по-лошо, ако не беше частният капитал. Проучването също така открива, че вероятността вестниците, които са били закупени, да бъдат закрити, е със 75% по-ниска, отколкото ако не са били. Вероятността всекидневниците да се превърнат в седмичници също е с 60% по-ниска - обичайно понижение за много от страдащите вестници.

Авторите на проучването предупреждават, че те не могат да изчислят общия причинно-следствен ефект върху медиите от изкупуването от частни капитали, а само наблюдавания ефект върху вестниците в тяхната извадка. Фирмите за частен капитал не изкупуват вестници произволно. Те се насочват към неуспешни редакции с потенциал за промяна: вестници с нисък тираж, но високи цени за реклама е по-вероятно да бъдат закупени. Но за изследваните вестници закупуването може да е била това, което им е позволило да оцелеят. Съпровождащото отслабване на редакциите и национализация на новините може да е по-малката от двете злини.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved