United Group спира "Монитор" и "Политика" година след като ги купи

Съдържанието им ще се пренасочи към останалите печатни издания в портфолиото на "Нова броудкастинг груп"

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Статията е обновена с отговорите на "Нова броудкастинг груп" на 22 март в 10:28 часа.

Малко повече от година след като собственикът на "Нова броудкастинг груп" и БТК United Group придоби всички печатни издания на санкционирания за корупция по американския закон "Магнитски" депутат от ДПС Делян Пеевски, групата взе решение да прекрати издаването на две от тях. Вестниците "Монитор" и "Политика" спират да излизат, а съдържанието им ще се пренасочи към останалите издания в групата - "Телеграф", "Мач Телеграф" и онлайн платформата им. В прессъобщение, изпратено от "Нова броудкастинг груп" (НБГ), като причини за прекратяване на дейността се посочват "бързата дигитализация на медийния пазар, икономическите последици от пандемията и извънредната международна ситуация, довела до нарушаване на доставките на печатарска хартия".

Вестникарска история

След като през 2020 г. комуникационният конгломерат United Group стъпи на българския пазар, придобивайки БТК, групата прояви интерес и към редица медийни активи. В сделка за над 300 млн. евро групата придоби "Нова броудкастинг груп", като по същото време обяви, че има бизнес интерес и към издателския бизнес на депутата от ДПС Делян Пеевски. Така в началото на 2021 г. беше одобрена сделката за изданията "Телеграф", "Монитор", "Политика", "Меридиан мач" и 50% от акциите на "Борба", като стойността й не беше оповестена.

Три месеца преди сделката на United Group за "Нова", българската медийна група придоби и други медийни активи, свързвани с Пеевски - "Канал 3", още две телевизии и четири радиостанции. Така в крайна сметка почти всички медии, за които се смяташе, че са контролирани от депутата, се озоваха в международната група.

От бизнес гледна точка в купуването на тези активи няма особено голям смисъл - техните тиражи и приходи намаляват стабилно през годините, те изоставаха сериозно от дигитализацията на целия пазар, а марките им бяха компрометирани от дългите години публикуване на манипулации и лъжи с цел дискредитация на противниците на ГЕРБ и Делян Пеевски. "Истината е, че ние гледаме на вестниците като на възможност за локално съдържание, включително и в случая на "Телеграф". "Телеграф" беше липсващата част от пъзела да притежаваме 360-градусов медиен бизнес в България, а освен това за всички е ясно, че това е много силен бранд", каза след сделката в интервю за "Капитал" Никос Статопулос, управляващ партньор в BC Partners, мажоритарен акционер в United Group.

Истинската причина вероятно е по-различна от това и се крие в предишната структура на собствеността на "Нова броудкастинг груп". United Group купиха медийната компания от дружество, притежавано от братята Кирил и Георги Домусчиеви. Те от своя страна придобиха "Нова" от шведската MTG, като още при сключването на сделката източници, близки до нея, твърдяха, че скрито участие в нея има и Делян Пеевски. Според публична информация тогава част от сделката (100 млн. евро от общо 185 млн.) беше финансирана от банков консорциум. За останалата част се предполагаше, че са собствени средства на Кирил и Георги Домусчиеви и вероятно скрито участие от Пеевски.

Година и половина по-късно двамата братя продадоха "Нова" за близо 300 млн. евро на United Group. Броени дни след това последва купуването на вестниците от Пеевски. Едно от предположенията е, че през сделката за вестниците се плаща скритият дял на депутата от ДПС в "Нова", а заедно с това се купува и благоразположението на властта. КЗК одобряваше без никакви възражение и в кратки срокове най-голямата концентрация на медийна собственост в историята на този български пазар.

Продажбата на вестникарските активи от Пеевски изглеждаше предварително планирана. Още през пролетта на 2019 г. той започна да подготвя прехвърлянето на вестниците си и създаде дружеството "Вестник Телеграф", към което прехвърли търговските марки на изданията, собственост на фирмата му "Телеграф медиа". Промяната вероятно беше наложена и от факта, че срещу дружеството тогава имаше десетки висящи дела за обида и клевета, заведени от пострадали от публикации в изданията на Пеевски.

Малко след придобиването на печатните издания от United Group те бяха прехвърлени към дружеството "Нет инфо", част от "Нова броудкастинг груп". В интервю пред "Капитал" от пролетта на 2021 г. тогавашният директор на медийната група Николай Андреев каза, че целта им ще бъде дигиталната трансформация на вестниците.

Ново бъдеще за изданията

Сега именно дигитализацията на медийния пазар е сред причините, които НБГ посочва за спиране на вестниците "Монитор" и "Политика" и прехвърлянето на съдържанието им към останалите две ежедневни издания - "Телеграф" и "Мач Телеграф". "Вярваме, че сме избрали точния момент за тази стъпка. Тя ще ни даде възможност да инвестираме още по-мащабно във вестниците "Телеграф" и "Мач Телеграф". И двата вестника са с водещи и стабилни позиции на българския пазар и ние ще продължим да разширяваме тяхното влияние. Това включва и онлайн пространството след успешната им дигитална трансформация от екипа на 'Нет Инфо", казва в прессъобщението Дирк Геркенс, който в края на миналата година зае позицията главен изпълнителен директор на НБГ и е директор "Програмиране, продукция и рекламни продажби" на United Media.

В отговор на запитване от "Капитал" от НБГ коментират, че обемът на печатните издания на "Телеграф" и "Мач Телеграф" се запазва, като ще бъде вложен допълнителен ресурс за приложенията към тях. "Усилията ще бъдат фокусирани върху подобряването на журналистическите материали, повече аналитично съдържание и собствени разработки. Бъдещото развитие на двата вестника включва и разширяването на тяхната аудитория в онлайн пространството", казват още от българската медийна група.

Преструктуриране има и в управлението на вестниците. На позицията главен редактор на "Телеграф" е назначена Виктория Пенкова, която досега беше заместник главен редактор. Изданията имат и нов търговски директор в лицето на Ралица Тошкова. "Промените ще ни позволят също така да подсилим водещите ни издания с част от журналистическите екипи на "Монитор" и "Политика", казва още Емил Спахийски, директор "Съдържание и бизнес развитие" на "Вестник Телеграф", който беше назначен на длъжността през октомври 2021 г., а преди това дълго време работи в изданията "Сега" и "Труд". От НБГ коментират пред "Капитал", че част от журналистите от двата вестника ще се присъединят към екипите на другите издания. "За съжаление е неизбежно да се разделим с редица наши служители", казват още те.

Дейността на всички печатни изданията е обединена в дружеството "Телеграф медиа", което за 2020 г. отчита приходи в размер на 11.2 млн. лв. и печалба от близо 3.8 млн. лв., или двойно по-малко в сравнение с финансовите резултати година по-рано.