🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Двуцифрен ръст на рекламните инвестиции в България през 2021 г., но за кратко

Пазарът достигна 520 млн. лв., но влиза в трудни условия на работа при висока инфлация, война и вероятно нова ковид вълна

Бързото раздвижване на бизнесите в комбинация със засилването на електронната търговия доведоха до двуцифрения ръст на пазара през 2021 г.
Бързото раздвижване на бизнесите в комбинация със засилването на електронната търговия доведоха до двуцифрения ръст на пазара през 2021 г.
Бързото раздвижване на бизнесите в комбинация със засилването на електронната търговия доведоха до двуцифрения ръст на пазара през 2021 г.    ©  Shutterstock
Бързото раздвижване на бизнесите в комбинация със засилването на електронната търговия доведоха до двуцифрения ръст на пазара през 2021 г.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • За 2021 г. рекламният пазар достига нетен обем от 520 млн. лв., или 14.2% повече спрямо година по-рано.
  • Традиционно повече от половината вложения, или 280 млн. лв., са насочени към телевизия.
  • Отчетен е ръст в цените на рекламата във всички канали освен в кинореклама и преса.

Една година беше необходима на рекламния пазар в България, за да възвърне ръста си. След като пандемията забави вложенията в реклама през 2020 г., данните на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) показват възстановяване на сектора. За 2021 г. той достига нетен обем 520 млн. лв., което представлява ръст 14.2% спрямо година по-рано.

Пазарът обаче изглежда, че е в състояние на затишие пред буря. Прогнозите на асоциацията са, че сложните икономическа и геополитическа обстановки тази година ще се отразят на общите рекламни вложения и през 2022 г. ръстът ще се забави, което ще продължи и следващата година.

Данните са подготвени от Медийната комисия към БАКА и не включват инвестициите в създаването и производството на рекламни формати.

Отминал оптимизъм

Спадът в рекламните инвестиции от 10% до 455 млн. лв. през пандемичната 2020 г. беше под очакванията на бранша, което логично доведе и до по-силна 2021 г. Бързото раздвижване на бизнесите в комбинация със засилването на електронната търговия доведоха до двуцифрения ръст на пазара през 2021 г. до 520 мл. лв.

Традиционно повече от половината вложения, или 280 млн. лв., са насочени към телевизия, която остава най-предпочитаният комуникационен канал в България и през 2021 г., като привлича с 13% повече инвестиции на рекламодателите. За онлайн реклама през изминалата година компаниите са изхарчили 167 млн. лв., или със 17% повече в сравнение с 2020 г. Делът й от медийния микс е малко над 32%.

Останалите 15% от всички рекламни вложения се разпределят между външна реклама, радио-, преса и кинореклама, която е с най-голям ръст от 25% през 2021 г., който се обяснява с малките обеми от едва половин милион лева. Инвестициите във външна реклама също нарастват със значителните 19%, но общата им стойност е 43 млн. лв. Общо 20.3 млн. лв. привлича радиото, а единствено пресата от всички канали отчита спад в привлечените рекламни инвестиции от 11% до 9 млн. лв. за 2021 г.

От БАКА отчитат ръст в цените на рекламата във всички канали освен в кинореклама и преса. Най-голяма е нетната инфлация в дигиталните медии (13%), а в телевизията е 10%. От асоциацията обясняват този ръст с увеличения интерес и ограниченото предлагане в медиите.

Прогнози за рекламното бъдеще

Макар да изглежда, че най-големите сътресения на пандемията са отминали, прогнозите за развитието на рекламния бизнес все пак остават несигурни. Глобалните кризи като високата инфлация и вероятната рецесия, войната в Украйна и евентуални нови ковид вълни се очаква да забавят темпа на ръст в рекламните инвестиции. В комбинация с несигурната политическа обстановка в България, компаниите вероятно ще бъдат предпазливи в инвестициите си. От БАКА прогнозират, че тази година вложенията ще се увеличат с 9.5% до 569 млн. лв.

Делът на инвестициите по медийни канали през 2022 г. се запазва, като телевизията ще привлече най-много от тях - общо 305 млн. лв., или с 9% повече в сравнение с миналата година. От БАКА пишат в доклада, че цените на телевизионните реклами продължават да растат, което се дължи на повече местни продукции, нови филми, сериали и спортно съдържание.

По прогнозни данни вложенията в дигитална реклама през 2022 г. също се увеличават до 187 млн. лв., което представлява ръст 12%. Външната реклама и радиото отчитат лек ръст до съответно 46 млн. лв. и 22 млн. лв., а рекламните инвестиции в преса продължават да намаляват и през 2022 г. до 8.3 млн. лв. Кинорекламата расте с впечатляващите 60%, но все още остава под 1 млн. лв. Най-висока инфлация тази година се прогнозира отново за цените на телевизионна (13%) и дигитална реклама (13%).

Традиционно от БАКА публикуват и прогнозни данни за две години напред, които предвид несигурната обстановка в страната и по света вероятно ще претърпят изменения. Към сегашния момент обаче от асоциацията прогнозират умерен ръст на рекламния пазар от 8% през 2023 г., достигайки 617.2 млн. лв., а година по-късно да се увеличи до 668.8 млн. лв.