🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Радиопазарът в България продължава да се свива

Инвестициите в радиореклама са все по-малка част от общия рекламен микс

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Аудиоформатът претърпява своя ренесанс през последните години, но в променен формат. Все по-популярните и у нас подкасти се превърнаха в новия облик на медийния канал, давайки на слушателите допълнителната стойност да потребяват информацията в удобни за тях време и платформа. Последните две години конвенционалните радиостанции приеха част от предимствата покрай възкресението на аудиото, но не достатъчно, за да върнат блясъка на първата електронна медиа.

По-адаптиращите се радиостанции у нас вече продуцират свои подкасти както в аудио-, така и във видеоформат. Големите в бранша усилено работят върху онлайн присъствието си - поддържат свои страници в социалните мрежи и инвестират в дигитална реклама. Дигиталната трансформация привлича и рекламодателите и по-напредничавите радиостанции се радват традиционнo на по-големи инвестиции.

В началото на пандемията през 2020 г. потреблението на медийно аудиосъдържание достигна рекордни нива и рекламодателите видяха отново потенциал във формата, но този случай по-скоро разглеждаме изолирано от тенденциите на пазара. Още следващата година радиопотреблението намалява със 7%, което е нормализиране спрямо данните за 2019 г.

Макар през 2022 г. нетните инвестиции в радиореклама да се увеличават до 20.9 млн. лв. (10.6 млн. евро) спрямо 20.3 млн. лв. (10.2 млн. евро) година по-рано, по прогнозни данни на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) радиото продължава да намалява дела си в медийния микс на рекламодателите. Тази година те насочват към канала 4% от общия си комуникационен бюджет.

На първо място по привлечени рекламни бюджети отново застава "Дарик радио" с общо 3.4 млн. евро за 2021 г. По данни на Nielsen Admosphere Bulgaria година по-рано медиата е привлякла 2.3% по-малко инвестиции. На второ място в класацията се нарежда "Радио Energy", което измества подгласника от миналата година "Радио 1", които тази година се нареждат трети. Инвестициите в двете медии са сравнително близки, но възлизат на повече от по милион евро по-малко от тези на "Дарик". Мониторингът отчита сумите по официалните тарифи на медиите, без отстъпки, които в някои случаи могат да достигнат и 80%. Затова постъпленията в действителност са по-ниски.

От началото на годината до август брутните инвестиции в радиореклама са намалели средномесечно с 2.3% спрямо предходната година, възлизайки на 14.2 млн. евро. Веднага след челната тройка по брутни рекламни постъпления за първите осем месеца на 2022 г. се нареждат музикалните радиа от различни медийни групи - радио "Витоша", следвано от "БГ радио" и "Веселина".

По данни на ГАРБ, предоставени от Argent, до юли 2022 г. радиостанцията с най-висок рейтинг традиционно е "Веселина", следвана от "Хоризонт" на БНР. Програмите на националното радио обаче са във втората половина на класацията по брутни инвестиции въпреки високата слушаемост и националното покритие. До края на август "Хоризонт", финансирана основно от държавния бюджет, е привлякла инвестиции близо 106 хил. евро, което e близо 17 пъти по-малко от инвестициите в "Дарик радио". На програма "Христо Ботев" Nielsen отчита едва 3 хил. евро инвестиции през тази година.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 3

    Няма как радиопазарът в България да не се свива, след като това което се предлага на радиослушателите е с изключително ниско качество. Гласовете които звучат в нашия радиоефир са на цървули, които сякаш съвсем случайно са попаднали в студиото от улицата. Да, такъв е мат'ряла който остана, но и тези от които зависи управлението на станциите не могат да измислят нищо по-различно, което да предложат на слушателите. Всички станции звучат еднакво и пускат еднаква музика, а повечето от тях вече представляват само един компютър, който пуска песни. Дори и такива станции, които се представят за "информационни" (като NovaNews, Фокус, bTV Radio, BGonAir, К2) са всъщност обикновени музикални станции с еднаква музика и новини, които по нищо не се различават една от друга. Който е слушал информационна станция на Запад знае, че това е радио
    в news&talk формат, по което върви само говор 24/7, без никаква музика. Единствените станции, които имат стабилна аудитория са чалга станциите, които от години възпитават преклонение в народо-населението към сръбската и гръцката чалга, въпреки че дълбоко се съмнявам че по радиостанциите в Сърбия и Гърция звучи българска музика (въпреки че точно там има заграбени български територии и българско население и точно там трябва да звучат български песни, а не ние да слушаме техните). Така че докато няма кой да предложи нещо оригинално и различно, собствениците на радиостанции в България не бива да се чудят защо приходите им намаляват.

    Нередност?
  • 2
    cccd avatar :-|
    cccd
    • + 1

    До коментар [#1] от "Любопитната Съседка":

    Ако по радиостанция в Гърция или Сърбия прозвучи българска песен, най-вероятно това радио ще бъде затворено с полиция, запалено от слушателите и с автоматично отнет лиценз.

    Нередност?
Нов коментар