🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Асансьорен фейслифт

Собствениците на сгради с по-стари съоръжения ще трябва да инвестират в безопасността им

Някой от софийските асансьори заслужено могат да се нарекат ветерани. За да продължат да работят обаче, ще им се наложи да влезнат в крак с времето
Някой от софийските асансьори заслужено могат да се нарекат ветерани. За да продължат да работят обаче, ще им се наложи да влезнат в крак с времето
Някой от софийските асансьори заслужено могат да се нарекат ветерани. За да продължат да работят обаче, ще им се наложи да влезнат в крак с времето    ©  Цветелина Белутова
Някой от софийските асансьори заслужено могат да се нарекат ветерани. За да продължат да работят обаче, ще им се наложи да влезнат в крак с времето    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако не сте асансьорен техник, едва ли сте чували какво е твърда отбивачка. Сигурно инженерното описание е доста сложно, но за практически цели е достатъчно да знаете, че това е нещото, което съвсем скоро може да е причината да трамбовате пеша по етажите, ако живеете в по-стара кооперация. След 1 януари 2012 г. собствениците на сгради, в които има асансьори с твърда отбивачка, трябва да изпълнят изискванията на Наредбата за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори и не ги осъвременят. След тази дата самите собственици или фирмите за поддръжка са длъжни да спрат машините, които не покриват изискванията. Ако те не го направят, то това ще стори контролният орган - Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).

Кои обаче са тези съоръжения? Най-общо казано, това са асансьорите с дървени врати, които имат предпазна решетка и подвижен под на кабината и които през годините не са били модернизирани. Целта е те да станат по-безопасни и да отговорят на изискванията на Европейския съюз. Реновирането им ще премахне опасността, която в момента съществува да могат да се отварят врати, докато кабината се движи или докато е на друг етаж.

По данни на ДАМТН, която отговаря за изправността на асансьорите, на територията на цялата страна са останали около 650 такива съоръжения. Концентрацията им е в района на София, където има 500 асансьора, които попадат под изискванията на наредбата и които, за да продължат да работят, ще трябва да станат малко по-съвременни. Те са разположени предимно в централната градска част, в сгради на по пет, шест или максимум седем етажа, строени около 60-те години на миналия век или по-рано.

Въпреки че според Наредбата задължението за мерките за обновяване е вменено на ползвателите или, иначе казано, собствениците на жилища в сгради с такива съоръжения, от ДАМТН са разпратили указания до регионалните си структури, в които е записано, че поддържащите фирми би следвало да уведомят собствениците за "нормативното изискване", свързаните с него срокове и задължения. Това се налага, тъй като гражданите няма как да знаят дали асансьорът, който използват, е "без електрически контакт за заключена врата и с твърда отбивачка", както е записано в наредбата, и съответно дали попада под силата на нейните изисквания. Логично е това да могат да го кажат ангажираните с поддръжката на асансьора фирми. Още повече че е в техен интерес асансьорите в сградите, които поддържат, да продължат да работят и да ми носят гарантираните месечни приходи.

Цената на сигурността

Няколко са задължителните неща, които трябва да се направят, за да може амортизираните асансьори да покрият изискването на наредбата. На първо място, т.нар. твърда отбивачка трябва да бъде подменена с електромагнитна. Разликата между двете е, че при втората вратите на асансьора не могат да бъдат отваряни, когато кабината е в движение и преминава през някой от етажите. За да е ефективна тази подмяна обаче, е необходимо и на всеки етаж да бъде подменена заключващата система на вратата с нова — автоматична. Следващата стъпка е да се направи електрическа инсталация за заключване на цялата система, която преминава по височината на асансьорната шахта, както и да се пусне захранващ кабел. Задължително е и монтирането на трансформатор и изправител на електрокомандното табло на асансьора. Важно е да се знае, че тъй като това се води преустройство, то след неговото извършване задължително трябва да се направи технически преглед на съоръжението. Също така фирмата изпълнител задължително трябва да предоставя на етажната собственост техническата документация, по която е извършено преустройството, удостоверение за качеството и сертификати на използваните материали и части, както и оценка на риска.

По данни на поддържащите фирми цената труда и на задължителните за подмяна неща е между 1300 и 1600 лева за сграда от шест етажа, какъвто е масовият случай. Ако се наложат допълнителни дейности по привеждането на асансьора към изискванията, съответно и цената ще расте.

Дяволът е в "общото събрание"

Ако една сграда попада в "нарочената" категория, то тя би следвало да предприеме нужните действия — да събере оферти за промяната, да направи общо събрание и да гласува необходимия разход и неговото дялово разпределение между собствениците. Както често обаче става в практиката, тук възниква друг въпрос — как всички да бъдат убедени да се включат в подялбата на общия разход. В българската действителност не е рядкост да се натъкваме на входове, в които има запечатани асансьори на първите етажи, тъй като хората, живеещи там, са отказали да плащат дори и елементарната им текуща поддръжка. И в този случай тази опасност е налице — да се обновят асансьорите само на етажите, които ги ползват, а останалите да бъдат запечатани. Естествено това не е решение, но ако се съди по начина, по който се санират сградите, е твърде възможно и да се случи.

Как да ги познаете

Ако асансьорът е в сграда, строена около или преди 1960 г.

Ако вратите на асансьора на етажните площадки са дървени

Ако има предпазна решетка, т.нар. хармоника

Ако подът на кабината е подвижен

Ако въпреки годините на експлоатация е все още с оригиналното задвижване и освен текущи ремонти, други интервенции върху съоръжението не са правени
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал