Трима мускетари на война срещу полупразната чиния

След инвестиция от 200 хиляди евро българската "Вилоксофт" пуска нов софтуер срещу разхищението на храна

Петър Благов, Станислав Димитров и Александър Пенев: от приятели от деца до бизнес партньори
Петър Благов, Станислав Димитров и Александър Пенев: от приятели от деца до бизнес партньори
Петър Благов, Станислав Димитров и Александър Пенев: от приятели от деца до бизнес партньори    ©  Надежда Чипева
Петър Благов, Станислав Димитров и Александър Пенев: от приятели от деца до бизнес партньори    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Според данни на ООН една трета от общото количество храна, което светът произвежда, е изхвърляно. Потребителите в Европа и Северна Америка остават след себе си между 95 и 115 кг годни за консумация продукти всяка година. Трима българи смятат, че имат решение на проблема. Фирмата "Вилоксофт" на Петър Благов, Станислав Димитров и Александър Пенев пуска софтуер, който ще подпомогне правилното използване на изхвърляната храна и достигането й до правилните потребители.

В полза на бизнеса, на война срещу глада

Първоначално от "Вилоксофт" ще си партнират със супермаркети, ресторанти, хотели, болници и други места за преработка на храна. Платформата им ще свързва хора в нужда със заведения и магазини, които са на път да изхвърлят излишното количество, което са произвели. Така например студенти и пенсионери ще могат да си вземат с отстъпка обяд за вкъщи след 14 часа. По това време ресторантите започват да изхвърлят излишните си порции. Според проучване на компанията над 30% от храната, произведена за обедните менюта на ресторанти в страната, се похабява.

За първия етап от развитието на платформата "Вилоксофт" получиха финансиране в размер 200 000 евро по европейска програма "Подкрепа за разработване на иновации от стартиращи предприятия". Компанията вече преговаря с няколко големи вериги супермаркети. Целта е да свържат вътрешните системи за мониторинг на наличните стоки. Когато някоя стока е близо до срока си на годност, тя автоматично ще се публикува на платформата Veloxoft с отстъпка, определена от супермаркета. Потребителите могат да резервират намалените стоки, след което да ги вземат на място. Ресторанти, болници и хотели също ще имат достъп до платформата, където да обявяват стоките, които ще предлагат с отстъпка.

Програмист с кауза

Според тримата създатели на Veloxoft голяма част от разхищението на храна идва от веригата на доставки - от първоначалното производство до транспорт и преработка, преди да достигне до крайния потребител. "Глобалният свят има проблеми, които са добре известни, но малко хора се наемат да ги решат. Ние обичаме да подхващаме сериозни казуси и да ги разрешаваме", коментира Петър. За Станислав, мотивацията за участие в проекта идва от това, което вижда в България: "Винаги съм се чудел как бих могъл да интегрирам бизнес модел с това да допринасям към подобряването на средата в България. С тази платформа генерираме доходи за собствените си семейства, докато помагаме на много други да се нахранят."

С една платформа - два заека

Платформата Veloxoft разрешава два проблема - спестява разходи на бизнеса, свързани с изхвърлянето на големи количества хранителни отпадъци, и генерира допълнителен доход от нови клиенти. Допълнителен плюс за фирмите, които ще се включат в платформата, е положителният имидж, който си създават, обвързвайки се със социална и екологична кауза. "Помагаме на бизнеса да оптимизира разходите си, по този начин увеличава оборота и хората с по-гъвкаво работно време могат да се хранят с големи отстъпки", обобщава Петър. Супермаркетите ще могат сами да определят отстъпките за стоки с близък до изтичане срок на годност. Зеленчуците например могат да се пускат с отстъпка в деня на изтичането им, докато рибата може да бъде намалявана ден преди това. Този процес е автоматизиран в платформата.

Един от основните проблеми, с които Veloxoft иска да се справи, е изхвърлянето на храна от топлите витрини в супермаркетите. Това е и личната кауза на Александър. По време на пътуване в чужбина той вижда как огромни количества храна - опечени пилета, купи със салати, тави с паста - биват изхвърлени в кофата в края на работния ден. "Следейки базите данни на големите вериги супермаркети, можем веднага да информираме потребителя за храни, които са с близък до изтичане срок на годност", коментира той. Бизнес моделът, който Veloxoft са разработили за топлите витрини, е предлагането на кутия с даден грамаж за фиксирана цена. Потребителят сам избира какво да сложи в кутията си.

А ти изхвърляш ли храна?

В по-дългосрочен план от Veloxoft искат да се справят и с разхищението на храна в домакинствата. За Александър е особено важно крайният потребител да бъде информиран за последствията от изхвърлянето на годни за консумация продукти. Във "Вилоксофт" искат да изградят общност от потребители, които разпознават проблема и се борят срещу него.

За да достигнат до домакинствата, създателите на платформата планират да създадат финансови и поведенчески стимули. На следващия етап от развитието си системата ще показва на всеки потребител колко вредни емисии е спестил с това, че не е изхвърлил храна. От компанията планират да въведат и игрален елемент, който да включва класации и награди за най-редовните потребители. Крайната цел е повече хора да разберат за мащаба на проблема.

А сега накъде?

В следващите две години платформата ще се развие към всички европейски пазари. Първата страна, към която групата се е насочила, е Англия, където Александър живее в момента. Плюс за бизнес модела на платформата е, че супермаркетите, с които ще си партнират, са международни вериги. Тримата очакват това да улесни преговорите с чужди представителства. "Надявам се да стигнем и до САЩ, където проблемът е най-сериозен", добавя Станислав.

Q&A

Каква бе мотивацията ви да стартирате този проект?


Идеята идва от мечтата ни да се занимаваме с това, което обичаме. Мотивацията ни не е финансова.

Коя е най-голямата трудност пред бизнеса ви?

Да успеем да достигнем до хората и да ги убедим в сериозността на проблема. Най-голямото предизвикателство пред бизнеса ни днес е развитието на платформата и намирането на стратегически партньори. Искаме да облечем добрата кауза, с която сме се захванали, с повече информация, така че всеки човек да разбере за проблема с разхищението на храна. Искаме да успеем да убедим хората, които ще ползват нашето приложение, дори да са от социална класа, която може винаги да си позволи храна, че има други групи хора, които не могат.

Кои са конкурентите ви?

Има едно приложение в Англия, което извършва подобна дейност, но е фокусирано върху малки ресторанти и пекарни. Не ги възприемаме като конкуренция, тъй като всички в индустрията се занимават с един и същ социален проект и по-скоро си помагат, отколкото да се конкурират в традиционния бизнес смисъл.

Кое е най-трудното решение, което сте вземали до момента?

Да вложим всичките си усилия - финансови, интелектуални, времеви - в един проект. Също решението да инвестираме и последната си стотинка в проекта. Често сме се захващали със странични проекти, за да можем да финансираме развитието на платформата.

Кариера "Предприемач в България"

Петър Благов, Станислав Димитров и Александър Пенев са приятели и съседи от деца. И тримата се занимават с програмиране и инженерни науки. И казват, че всеки е имал влияние върху съдбата на другия. Петър например учи Александър на програмиране. Александър, на свой ред, собственоръчно окача пердетата в детската стая на новороденото дете на Петър. Александър е първият българин, който заема програмистка позиция в Hawk-Eye - британската компания, която с помощта на специализирана технология следи точното падане на топките в тенис и волейбол турнири. Петър е получавал предложение за работа от Google и VMware, а Станислав от Hewlett-Packard. И двамата отказват позициите, за да се отдадат изцяло на проекта. Самоопределят се като предприемачи и твърдят, че изграждат собствени бизнеси от над 10 години.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар