🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнес, чиста храна и медитация

Яни Драгов, собственик и изпълнителен директор на най-голямата компания за дистрибуция и производство на биохрани "Смарт органик"

"Ако един ден си продам компанията, ще се занимавам с това, на което съм посветил свободното си време – да преподавам йога и медитация."
"Ако един ден си продам компанията, ще се занимавам с това, на което съм посветил свободното си време – да преподавам йога и медитация."
"Ако един ден си продам компанията, ще се занимавам с това, на което съм посветил свободното си време – да преподавам йога и медитация."    ©  Цветелина Белутова
"Ако един ден си продам компанията, ще се занимавам с това, на което съм посветил свободното си време – да преподавам йога и медитация."    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

ВИЗИТКА

Яни Драгов e едноличен собственик и изпълнителен директор най-голямата компания за производство и дистрибуция на биохрани в България - "Смарт органик". Заедно с това той има мажоритарен дял и мениджърски функции в "Роо брандс", която произвежда суровите веган десертчета Roobar. Драгов започва бизнеса си през 2009 г. и след първоначално натрупан опит от света на финансите. Трийсет и пет годишният мениджър е завършил бакалавърска степен по математика в Техническия университет в Мюнхен, Германия. Пак в Мюнхен, но в университета "Лудвиг Максимилиан", прави магистратура по икономика. След завръщането си в България в периода между 2005 г. и 2008 г. работи в TBI Asset Managment, където е портфолио мениджър и анализира компании с инвестиционен потенциал. Владее английски и немски език. Женен с две деца.

ЗА КОМПАНИЯТА

"Смарт органик" е лидер в разпространението на биохрани и напитки, като в портофилиото й има над 1000 продукта, които се предлагат в над 650 търговски обекта в страната. През миналата година е продала над 840 тона биохрана в България и чужбина. Освен това компанията произвежда и пакетира биохрани под собствени брандове. Под шапката на дружеството са и биомагазините "Зелен био", като фирмата има два собствени и четири франчайз обекта. През 2015 г. приходите на "Смарт органик" са били 16.7 млн. лв. и са пораснали четири пъти спрямо 2013 г., когато са 4 млн. лв. Компанията очаква 50% ръст на приходите и през текущата година. Печалбата й за 2015 г. е 2.6 млн. лв.

Дружеството използва складови бази с обща площ 3000 кв.м и производствена база.

"Смарт органик" е с 51% собственост в "Роо брандс", която произвежда суровите биодесерти Roobar. Те се продават в 46 страни на 4 континента. Най-силният пазар за барчетата е Германия, а най-нестандартните са Исландия и Австралия. Продажбите на Roobar надхвърлят 1 млн. биодесертчета месечно. Приходите на "Роо брандс" през 2015 г. са 6.1 млн. лв., а печалбата й е 1.8 млн. лв. Партньори на Яни Драгов в компанията са Анита и Калин Класанови.

В управляваните от Драгов компании работят 160 души.

Кога решихте да влезете в бизнеса и какво ви мотивира за това?

Беше ми ясно, че ще имам собствен бизнес. Бях го решил. Моето семейство е на предприемачи и от малък съм в такава среда. Започнах с отварянето на един биомагазин на ул. "Лавеле", където инвестирах 30 хил. лв. Вегетарианец съм от много години и тогава в България нямаше специализирани магазини, видяхме перспектива в това. След като отворихме магазина пък, се разбра, че няма много био продукти в България или те се предлагат на твърде високи цени, и започнахме да правим собствен внос от Германия. Така станахме дистрибутор и за други магазини и фокусът на бизнеса се премести върху дистрибуцията. Сега собствените ни търговски обекти носят само около 3% от приходите на "Смарт органик".

През 2011 г. разширихме дейността към производство и пакетиране на биохрани за собствени и чужди марки. През годините сме реинвестирали всичко и днес собственият капитал на компанията е 6 млн. лв. Стремежът е бизнесът да расте умерено, в някаква степен съм консервативен към непремерени рискове.

Вие сте собственик, но заедно с това и мениджър на няколко компании. Кои са предимствата и недостатъците при съвместяването на тези функции?

Не е трудно да се съвместяват и предимствата според мен са повече. Можеш да вземаш решенията по-бързо, но, от друга страна, си и много по-отговорен за всичко, защото няма с кого да се извиниш. В Германия на компании, които се управляват от собствениците, се гледа много по-добре. Това са силно ангажирани с продуктите си фирми и когато работиш с тях, знаеш, че винаги има към кого да се обърнеш.

Кое е най-трудното управленско решение, което сте вземали досега?

Трудното решение беше изобщо да започнем този бизнес. Първоначалната ни инвестиция беше 30 хил. лв. Не сме започнали със собствени средства, защото нямахме такива възможности. Залогът беше жилището ни, а към момента имахме и бебе. Иначе бизнесът с храни като цяло е много трудно и отговорно нещо. При предлагането на био отговорността е дори по-голяма, защото гарантираш за чистотата на тези храни пред клиентите. Проверяваме и изследваме всичко сами.

Като какъв тип мениджър се определяте? Обичате ли да работите в екип, или по-скоро вземате еднолични решения? Делегирате ли вземането на решения на други хора?

И двете. За решенията, които са важни, държа последната дума да е моя, но винаги давам обяснение за това. Много често взимам решения интуитивно. Обичам и работата в екип, особено когато в него има компетентни в дадената сфера хора.

Как намирате подходящи кадри, които да наемете, на пазар като българския, където много бизнеси и индустрии се сблъскват с липса на подготвени хора на всички нива?

Не е много лесно, но ние като компания сме атрактивен работодател за много млади хора. Имаме хубава кауза и приятна работна среда.

Кога беше последната ви ваканция и колко дни според вас е максималното време, в което един мениджър може да стои далеч от офиса?

Последната ми ваканция беше преди около две седмици. Беше 12 дни. Мисля, че един мениджър трябва да може да си позволи толкова ваканция, отколкото има нужда. Допреди три години почивах по максимум една седмица наведнъж, но това се промени. Сега се научих повече да делегирам. Условие за това обаче е и да намериш правилните хора. В началото, когато растяхме много бързо, наемахме хора с по-малко опит, понеже опитните кадри са скъпи. Сега вече можем да си позволим и кадри с повече подготовка и практика. Освен това и младите ни кадри натрупаха опит и започнаха да работят самостоятелно. Моята роля в оперативното управление е все по-малка, повече се занимавам с визията на развитие и с продажбите на големите пазари, преговарям с топ клиентите и новите големи клиенти.

яни Ако не се занимавахте с управлението на компаниите, какво бихте правили в живота?

Ако един ден си продам компанията, ще се занимавам с това, на което съм посветил свободното си време – да преподавам йога и медитация. Иначе ролята си в дългосрочен план виждам все по-малка там, където има силни кадри.

Изглеждате много спокоен и насочен човек. Същият ли сте като мениджър? Случвало ли се е да имате конфликти в бизнеса, да уволните служител?

Случвало се е. Уволнявал съм, но много малко хора. Това не е лесно, тъй като всеки обикновено чувства, че е прав за себе си.

Тоест това, че се стремите към спокойствие, не означава, че бягате от конфликтите?

Не означава. Но и при конфликти най-важното е човек да запази спокойствие. Не е добре да се взема решение в състояние на афект, защото то в повечето случаи е грешно.

В колко часа започва и приключва работният ви ден? Имате ли си някакви ритуали – като например да пиете кафето си по определен начин в офиса, никога да не пропускате обяда и т.н.?

Ставам в 6 ч. Отделям един час за дихателни упражнения, йога и медитация. В офиса съм към 9 ч. и работя осем часа. За мен е важно денят да изглежда спокоен и ясен от самото му начало. Задължително обядвам, отделям и малко време да остана сам със себе си. Като часове сигурно прекарвам много по-малко време на работа от други мениджъри. Имал съм периоди, в които е било обратното, но това не е ефективно. Многото отговорности изместват вниманието в различни посоки, теми и задачи, и ти полагаш все по-голямо усилие да се фокусираш и да си във форма. Моят голям приоритет сега е да си отделям достатъчно време за почивка, така че в тези 8 часа, които винаги са много интензивни, да съм в топ пърформънс, на върха на възможностите си и ефективността си. Това само по себе си е супер, нямаш нужда от повече от 8 часа работа на ден.

Работите ли през уикенда?

Вече не. В първите три години от управлението на бизнеса не разделях много личното от работното време.

Кой от продуктите, които дистрибутира "Смарт органик", се продава най-трудно?

Това са билковите сокове. В България сме свикнали да правим повече чайове и никой не познава прясно изцедените сокове от билки. Първоначално бяха посрещнати като нещо авангардно и се приемаха трудно, но вече хората проявяват интерес и към тях.

Компанията е регистрирала дружества в Германия и САЩ? По-лесен ли е административният режим в чужбина и каква е основната разлика в регулациите спрямо България? Как ви се струва средата за правене на бизнес тук?

В България средата е ок. Иначе около седмица ни отне регистрацията на компаниите. През следващата година предстои да направим там локални търговски екипи, в които кадрите също ще са местни.

Тази година "Роо брандс" пусна нов продукт - биокурабийката Kookie cat? Разкажете малко повече за него. Смятате ли, че има пазарния потенциал на Roobar?

Още от самото начало компанията правеше биокурабийки, но по стандартния начин с яйца и мляко. Искахме да направим нещо уникално в тази посока и курабийките да са веган. Постепенно работехме по рецептите така, че да отпаднат и глутенът, и захарта. През април на пазара дебютира Kookie cat. Тя вече има успех на пазарите в Швейцария, Германия и Холандия, но е малко рано да се каже дали има потенциала на барчетата.

БЛИЦ

Как управлявате времето си?

Ползвам Google Calendаr.

Кои са технологиите/приложенията, които ви помагат за организацията на бизнеса?

В компанията ползваме програмата за управление Asana (създадена през 2008 г. от съоснователя на facebook Дъстин Московиц и инженера Джъстин Розенщайн - бел. авт.).

Коя е любимата ви джаджа?

Телефонът е това, което е винаги наоколо. Много държа на операционната система Android.

С какво се занимавате в свободното си време? Кои са вашите хобита?

Занимавам се с дихателни практики, йога и медитация. Пътувам със семейството ми. Преди имах и много спортни хобита – играех бадминтон, тенис. Годините, в които работех по-интензивно, съвпаднаха и с отглеждането на малките деца и нямах достатъчно време за тях, но сега се опитвам да си ги върна.

Използвате ли социалните мрежи? Повече по работа или повече лично?

Използвам, да, макар и не много. Повече лично, но компанията ги използва и за корпоративни цели.

Четете ли бизнес литература? Коя е любимата ви книга?

Чета от време на време такава литература. Харесвам американските автори и имам най-силни спомени от една книга за водене на преговори. Getting to yes на Роджър Фишер и Уилям Ури. Американците са много добри в правенето на бизнес, там е развита цялата философия и на маркетинга, и на продажбите. Има и много добри книги за иновации.

Кои са авторите, филмите, иноваторите, които са ви вдъхновили за вашите бизнес решения, и защо?

Това, което ме вдъхновява за бизнеса, е и това, което ме вдъхновява в личен план, няма как да е иначе, защото не можеш да имаш едни принципи в личен план и други в професионален. Ще си много раздвоен. Една много силна личност, която ми е повлияла, е Шри Шри Рави Шанкар. Той се раздава много за обществото и виждам как и ние като компания го правим все повече. Възприели сме тази философия, макар че е и също толкова важно за един бизнес да изкарва пари. Но това, за което се вдъхновявам, е да вкараме повече етика в бизнеса. При мен във времето се сляха двете неща и сега ми е много по-спокойно да взимам решения, защото те се базират на моите принципи. Това ми дава и сила. Когато водя преговори, знам, че говоря истината, че това, което продавам, е хубаво, че ще е добре и за хората, които го купуват.

Можете ли да посочите любим цитат, идея или мисъл?

Принципът, който съм възприел в най-голяма степен, е следният: Яснота на ума, искреност в действията и чистота на сърцето. Тогава, когато ги спазваш, си успешен и в живота, и в бизнеса си.

Кои са медиите, от които се информирате за бизнеса и икономиката?

Само "Капитал" и dnevnik.bg.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648
    • - 4

    БиохАрни, това ще е некъф нов фйешън. ;)

    Нередност?
  • 2
    blurred avatar :-|
    blurred
    • + 6

    Сипатяга. Повече такива хора трябват на България. Тук в Германия, Рообарчетата ги има във всеки от по-добрите магазини (Реве, Едека, Алнатура...) и всеки път когато ги видя ми става много приятно.
    Успех!!

    Нередност?
  • 3
    bepu3bepu avatar :-|
    bepu3bepu
    • + 3

    Вдъхновяващо е да виждаш успешен български бизнес, основан на морални принципи и лични вярвания!

    Нередност?
Нов коментар