Пикантен бизнес

Софийската фирма "Спайзинг" предлага екзотични подправки в комплект с рецепти за ястия от цял свят

Валя Герджикова: Всички наши подправки са чисти, без пълнители, сол или захар.
Валя Герджикова: Всички наши подправки са чисти, без пълнители, сол или захар.
Валя Герджикова: Всички наши подправки са чисти, без пълнители, сол или захар.    ©  Цветелина Белутова
Валя Герджикова: Всички наши подправки са чисти, без пълнители, сол или захар.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Най-често употребяваната подправка за готвене в България е солта – 93%. Следват по 42% за червения и черния пипер, а на четвърто място е чубрицата с 35%. Учредената през 2015 г. "Спайзинг" има амбиция да поразчупи този традиционен микс чрез многообразие от подправки, които да направят дневното меню по-вкусно, по-оригинално и дори гурме. Софийската компания предлага три серии подправки, за които твърди, че нямат аналози във вида, в който ги продава на пазара.

Финансисти в кухнята

Основатели на "Спайзинг" (Spizing) са финансистите Валя Герджикова и Тодор Коевски – син на Ивайло Коевски, който е бил в управата на редица фирми, сред които ОЦК - Кърджали, "Дару кар", "София филм"... "Обединява ни това, че готвим много, пътуваме много, обичаме да опитваме различни храни", казва Валя Герджикова. Тя е завършила Американския университет в България и се занимава с финанси - работила е в инвестиционен фонд, в търговска компания, като финансов директор на един от големите автомобилни вносители в страната. Сега е външен експерт по редица проекти, а успоредно с това развива и "Спайзинг".

Бизнесът започнал на шега. "Установихме, че някои подправки липсват на българския пазар, а ако ги намерим – не са това, което вече сме пробвали по света. Трудно се намират например черен кардамон, мейс (получава се от външната обвивка на индийското орехче), оригинални мексикански чушки", разказва Валя Герджикова.

През 2015 г. регистрират фирмата и разработват серия подправки "Световна кухня". Това са комплекти за готвене на осем екзотични ястия от четири кухни (индийска, португалска, ямайска, мексиканска) - например корма, роган джош, джърк чикън, чили кон карне. Всяко предложение съдържа подбрани подправки в картонена опаковка, информация за нужните продукти, история на ястието, подробна рецепта, чието изпълнение е записано на видео в сайта на компанията.

Преди да пуснат серията в действие, съдружниците раздали комплекти с подправки на приятели и колеги с молба да сготвят и да споделят впечатленията си. Някои от поканените изобщо не пожелали да пробват, защото заявили, че не обичат люто. За да избегнат тази бариера, решили да поставят всяка от подправките в отделно пликче. Така готвещият има избор какво и в какви количества да използва. "За нас беше важно също да предложим такива рецепти, които не изискват специфични съдове, например марокански тажин. Изписали сме минутите за подготовка и за готвене, без заблудата, че всичко ще се случи супер бързо. Нека човек предварително да знае в какво се забърква. Купуваш, готвиш, ако това е твоето ястие – повтаряш. Ако не – поне си опитал", обобщава Валя Герджикова. Тя твърди, че подправките в "Световна кухня" са "много силни точно защото са подправки". В комплекта те са наполовина от тези, които би използвал един индиец, и двойно повече от това, което би вложил един англичанин, уточнява Герджикова.

Всичко по поръчка

Цялата дейност по производството е възложена на външни изпълнители. Дизайнерска агенция и печатница изработват опаковките. Подправките се пакетират по поръчка на "Спайзинг" в софийска фирма вносител, която притежава и производствени линии.

Първоначалната идея е продуктът да се продава само по интернет. Съдружниците наемат IT фирма, за да им направи онлайн магазин, но нещата не се получили. Похабили много нерви, докато чували обещанието за "следващия вторник" като срок за стартиране на продажбите по интернет. След осем месеца програмистите се отказали от проекта, без да го завършат.

Тогава "Спайзинг" се насочва към платформа за онлайн магазини, в която фирмата има свой сайт срещу месечен абонамент за поддръжка. Така реално продажбите на "Световна кухня" стартират през есента на 2016. Цената е 8 лева за опаковка. "Това е бутиков продукт. Далеч сме от идеята да залеем пазара. Имаме фенове, които знаят какво ще опитат, и други, които засега експериментират. Продажбите се удвояват без проблем, но това е заради ниската стартова база. Наясно сме, че няма да стигнем оборотите на "Пикантина" или "Подправката" на "Маги", анализира Герджикова.

По света...

Първите стъпки в непознатата за съдружниците бизнес територия са направени и те решават да разширят гамата от предложения. През юни 2017 излиза серията "Световни миксове" с подправки от американската, мексиканската, италианската, мароканската, испанската, китайската и индийската кухня, които се предлагат в метални кутии. "Този начин на опаковане е новост за пазара и позволява подправките да бъдат съхранявани по-дълго", обяснява Валя Герджикова. Листовки, сгънати под капачките, съдържат предложения с по две традиционни за съответната кухня рецепти, а в сайта на компанията има видео за приготвянето им.

И при тази серия "Спайзинг" възлага на външни изпълнители реализацията на идеята - доставчик за металните кутии, дизайнер, печатница, пакетиране по поръчка. Цената е 7 лева за кутийка от 30 грама. "Интересът към "Световни миксове" е по-голям отколкото към "Световна кухня". Хората са много изобретателни и ги използват, за да разнообразят дори традиционни ястия - например познатите кюфтета с марокански или боб с мексикански микс от подправки. Все още не е минала цяла година от старта на серията, но продажбите й са три пъти повече от тези на "Световна кухня", обобщава Валя Герджикова.

...и у нас

В началото на 2018 г. фирмата разработва нов микс, наречен "Вкусът на България". Съдружниците разделили условно страната на седем области. Изкупили стари готварски книги и се поровили доста в тях, за да установят кои са типичните за всеки регион подправки. В основата на "черноморската" е девесилът, наричан в тези краища на страната лющян, "дунавската" е с преобладаващо присъствие на тарос (естрагон), а "родопската" съдържа най-много джоджен, обяснява Валя Герджикова. "Пиринската" е с кимион, ким и копър, "шопската" се базира на чубрицата, а в "балканската" преобладава сминдух. Единствено за "тракийска" не успели да установят какво е типичното, затова тя съдържа смес от сушени зеленчуци, нещо като българска "Вегета", казва Герджикова. Цената е 5 лв. за метална кутийка от 30 грама. Съдружниците отчитат, че българската серия се продава най-лесно, а за другите две трябва известно авантюристично настроение и любопитство.

Неподправено сложен бизнес

Подправките на "Спайзинг" се продават онлайн, както и в магазини за био- и чисти храни, сред които "Биомаг", "Зоя", "Фармхопинг". Валя Герджикова казва, че досега са инвестирали около 100 000 лева собствени средства плюс спечеленото от продажби за разработване на продуктите, дизайн, търговска марка, тестове, суровини, опаковки, производство, маркетинг, реклама, онлайн магазин.

Съдружниците не се издържат от този бизнес, макар че Герджикова получава невисока заплата, за да го развива. Приходите на компанията за 2016 г. са 9000 лв., за 2017 достигат 20 000 лв., а загубата намалява от 20 000 на 15 000 лв., като двете последни серии още не са направили пълна година за продажби.

"Продуктът е специфичен, това не са познатите сирене или салам. Налага се дистрибуторът да обяснява на масовия търговец какво точно му предлага, защо металната кутия е по-добра за съхранение, защо е ок да дадеш 7 лева за силно концентрирана подправка. Всичко това изисква много търговски и маркетингови усилия", прави равносметка Валя Герджикова.

Плановете на "Спайзинг" за тази година включват поне двойно по-големи приходи в сравнение с миналогодишните и нула лева загуби. Предстои разширяване на гамите и увеличаване на дистрибуторите. В досегашната "Световна кухня" липсва например екзотично ястие с риба или морски дарове. Съдружниците подготвят три нови рецепти, с които ще разширят мексиканската гама, където най-важни са чушките. Чушките обаче са дълги и трудно ще се поберат цели в металните кутии. Затова все още търсят решение.

"Надявам се да се разраснем като компания, която може да поддържа офис и служители. Но не знам дали някога ще стигнем до нуждата да поддържаме собствена производствена база. Защо да сме поредните, които купуват машини, при условие че има толкова много неизползван капацитет и ненатоварени мощности", казва Валя Герджикова.

Q&A

Какво ви отличава от конкурентите?

- Нашата концепция с комплектите "Световна кухня" е различна. Не се налага да проучвате рецепти, да търсите подправки и ако ви останат количества, да се чудите как да ги съхранявате. Металните кутийки за другите две серии са нещо напълно непознато за пазара и позволяват идеално съхранение. Всички наши подправки са чисти, без екстракция, в естествен размер, без пълнители, сол или захар. Вече имаме 40 продукта и всеки магазин може да си избере от гамата ни. До средата на миналата година изборът беше ограничен, а с това и възможностите за продажби.

Какви изненади ви поднесе развитието на бизнеса досега?

- Като цяло имахме доста реалистични очаквания. Може би сме се надявали на по-голяма познаваемост на екзотичните ястия и на по-голям интерес към подправките в комплектите "Световна кухня". Сега сме наясно, че трябва да образоваме публиката, ако искаме да продаваме повече. Мислехме, че българският клиент е по-отворен към тестване, към екзотични кухни, но се оказа, че е консервативен. Пресните подправки пък все още са почти напълно непозната територия. Продават се замразени подправки, но не можеш да намериш например пресен кориандър или прясна лимонова трева. Някой трябва или да ги внася, или да ги отглежда, но засега това правят малцина.

Кой е клиентът на "Спайзинг"?

- На първо място хора, които готвят. Освен това обичат да експериментират, не ядат боклуци, четат етикети, интересуват се от съставките. Най-често срещаната реакция на клиентите, след като опитат наш продукт, е изненада. От качеството на подправките, от силния им вкус и разнообразие.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bramasole avatar :-|
    bramasole
    • + 2

    Собствениците на "Спайзинг" подхождат към реализация на продуктите си обмислено, след сериозно проучване на пазара, което ще им донесе успех със сигурност.
    Учудена съм, че сред българските подправки не е включен риганът, който е подправка, подходяща и за месни, и за постни ястия.
    Безспорно, металната кутия е много удобна за съхранение на подправките. Но ако цената й има относително висок % в себестойността на продукта, може би трябва да се помисли за нейна замяна.

    Нередност?
  • 2
    gwa59354694 avatar :-|
    gwa59354694
    • + 1

    Дано успеят. България има нужда от такива бизнеси.

    Нередност?
Нов коментар