Бизнес закуска в бутилка

Или как софийската семейна фирма "Сантулита" произвежда смути с марката Frudada

Злателина Бежева, маркетинг мениджър на Frudada: Най-важното е, че вярваме в това, което правим. Така е и с други хора в хранителния бизнес, които продават бутикови здравословни продукти.
Злателина Бежева, маркетинг мениджър на Frudada: Най-важното е, че вярваме в това, което правим. Така е и с други хора в хранителния бизнес, които продават бутикови здравословни продукти.
Злателина Бежева, маркетинг мениджър на Frudada: Най-важното е, че вярваме в това, което правим. Така е и с други хора в хранителния бизнес, които продават бутикови здравословни продукти.    ©  Цветелина Белутова
Злателина Бежева, маркетинг мениджър на Frudada: Най-важното е, че вярваме в това, което правим. Така е и с други хора в хранителния бизнес, които продават бутикови здравословни продукти.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Софийската стартираща компания "Сантулита" се опитва да наложи прясно изцедените плодови и зеленчукови напитки под марката Frudada
  • Семейният бизнес започва с 1 млн. лв. инвестирани собствени средства и заеми и вече произвежда 50 хил. бутилки месечно
  • Основното, на което се залага, е здравословният микс и липсата на оцветители и консерванти

Сок, който може да те нахрани. Вероятно това, наречено смути (от англ. smoothie), не звучи апетитно за любителите на традиционната "здрава" закуска, които искат да започнат деня с пълен стомах. Гъстите напитки от прясно изцедени плодове и зеленчуците обаче далеч не са само екзотично занимание за здравословни маниаци с блендера у дома. Те все повече са и бизнес. А за стартиращата софийска микрофирма "Сантулита" производството на смути с марката "ФруДаДа" (Frudada) е ново начинание, от което се издържа цялото семейство.

От САЩ до семейната кухня

Компанията започва дейност през юни 2016 г. Неин управител е Ивелин Бежев, но в бизнеса са ангажирани съпругата му Йонета и дъщеря им Злателина. Всъщност "виновникът" за марката е Злателина Бежева, тъй като идеята за производство на смути в България е нейна.

"По време на престоя ми в САЩ опитах за пръв път смути от хладилната секция на магазините. Това бе една от моите начални стъпки към по-здравословен и по-балансиран начин на живот. След като открих продукта, спрях да следя калории и да се интересувам от диети", разказва Злателина Бежева, която отговаря за маркетинга на Frudada. Завършила е финанси в университета Suffolk в Бостън, работила като инвестиционен анализатор в голяма компания в САЩ, а след завръщането си в България - в маркетинг отдела на международна фирма. Казва, че винаги е искала да се занимава със собствен бизнес. Идеята за здравословна храна, която е не само полезна, но и с домашен вкус, обединява семейството.

"Хората водят забързан начин на живот, мнозина пропускат закуската или междинното хранене. Някои не обичат плодове или не ги консумират достатъчно редовно и в необходимите количества. Употребата на смути обаче може да реши тези проблеми, защото това е бърз и лесен начин да задоволиш нуждата от лека и полезна закуска", обяснява избора на бизнес ниша Злателина Бежева.

Подготовката за производството на Frudada отнема около година. Това е времето, когато пробват в домашната кухня различни комбинации и рецепти за смути, опитват вносни продукти, проучват пазара, търсят съвети от специалисти. Установили, че голяма част от европейските смути предложения, които са индустриално произведени, всъщност съдържат готови плодови или зеленчукови пюрета. Семейството не одобрява този метод и залага на технология, която използва само свежи плодове и зеленчуци - пресни или шоково замразени, обясни Ивелин Бежев, който е минен инженер по професия и запален кулинар.

Изчистват колебанията около избора на опаковка (стъклото побеждава пластмасата), намират помещение под наем. Следва задължителен ремонт, покупка на машини, контакти с подходящи доставчици на свежи плодове и зеленчуци, наемане на хора. Признават обаче, че най-трудно било да предложат на пазара "смути с характер" - "нещо, което е хем полезно и здравословно, хем вкусно, защото има много полезни неща, които не са вкусни", казва Ивелин Бежев.

Технология на вкуса

За избора на машини и технология семейството се консултира с проф. Кирил Михалев от Института по хранителни технологии в Пловдив. Първоначалната инвестиция е около 1 млн. лв. от кредит и собствени средства.

"Във Frudada се влагат само плодове и зеленчуци, без да се добавят вода, захар, консерванти, оцветители. Няма Е-та, технологията не позволява да се използват изгнили суровини. Използваме метода на студено пресоване за добиване на пюре и сок едновременно, извличаме максимално полезните вещества на целите плодове - фибри и витамини. Продуктите минават през щадяща пастьоризация, която представлява минимална топлинна обработка, за да се убият само вредните бактерии", обяснява Злателина Бежева. По думите й резултатът от целия производствен процес е максимално запазване на вкуса и хранителните качества на вложените суровини.

Фирмата произвежда осем вида смути, а от март тази година - и три вида сок (мътен, но не толкова гъст като смути). Във всеки продукт има между 5 и 7 вида плодове и зеленчуци, а общо за цялата серия те са 28. Предварителната подготовка за гамата продукти изисква доста ръчен труд. "Има дни, в които в цеха се белят по половин тон банани на ден или по 100 килограма цвекло, при това за много кратко време", дава пример Ивелин Бежев.

Работата със свежи суровини е специфична - изисква се дистрибуция и съхранение на продуктите в хладилник. В камерите на производствения цех се складират определени количества шоково замразени суровини, но главните запаси са във външни логистични бази. Пресните плодове и зеленчуци също са капризни. "Основният проблем е, че невинаги качеството им е едно и също - зависи от сезона, от сортовете, от партидата. Това в известен смисъл е недостатък, защото вкусът на крайния продукт невинаги е абсолютно еднакъв, но и плюс, защото е доказателство, че каквото сложиш, това получаваш", казва Йонета Бежева, която се занимава и със счетоводството и подбора на служителите.

Капацитетът за производство е 2 милиона бутилки годишно. "Започнахме с 30 000 - 35 000 бройки месечно, сега произвеждаме около 50 000", илюстрира развитието на фирмата Ивелин Бежев.

В компанията работят осем души освен членовете на семейството. Всички служители са набрани с обяви, но идеята е да споделят нашите ценности и визията на нашето семейство за здравословна храна, уточнява Йонета Бежева

Без скокове, но със смели крачки

В България Frudada се продава във веригите "Фантастико", "Билла", "Кауфланд". Работят с две основни дистрибуторски фирми, правят и собствени доставки за около 60 магазина за биопродукти, деликатеси, натурални храни в столицата и страната.

"Препоръчителната цена на дребно е 2.99 лв. за смути в бутилка от 250 мл и 2.35 лв. за сок. Срокът на годност е 55 дни, но само при добро съхранение в хладилник", посочва Злателина Бежева. По думите й продуктите имат много верни фенове още от първите дни на появата им. "Възрастовата група на купувачите е широка - тийнейджъри, студенти, работещи, семейства. Общото е, че това са хора, които се грижат за себе си и своето здраве, пътуващи, активни в социалните мрежи", обобщава тя.

От март тази година фирмата продава Frudada и във веригата верига Auchan в Румъния. "Работим с дистрибутор. Засега само тестваме пазара със 7000 - 8000 бройки на месец. В Румъния обаче за разлика от България имат традиции при производството на смути, хората имат известни навици", обобщава Ивелин Бежев.

Смути е нишов продукт, който не е евтин. "Няма друг български индустриален производител, но хората имат избор да си го приготвят вкъщи и мнозина го правят. Освен това различни видове смути се предлагат във фреш барове и други заведения", отчита Ивелин Бежев. Затова той не очаква скокообразни продажби. "В световен мащаб според неофициална информация различните видове смути държат около 3% от пазара на директните сокове, съхранявани в хладилник", посочва Злателина Бежева.

Най-близките планове за Frudada включват производство на различни видове смути в семейна опаковка от 750 мл. Предстои сертифициране на фирмата по международния стандарт за храните IFS. Засега фирмата не възнамерява да разширява гамата от продукти, но ще пуска лимитирани серии от сезонни плодове и зеленчуци.

"Наясно сме, че пазарът е ограничен. Нашите прогнози са, че в следващите две-три години той може да се удвои и ние може да достигнем 100 хил. бутилки на месец", обобщава Ивелин Бежев. Той свързва дългосрочното развитие на семейния бизнес с европейския пазар, както и с навлизане в други категории продукти - например студен чай.

Засега обаче Frudada напредва стъпка по стъпка. Производствената седмица е от три-четири дни, в които фирмата успява да произведе исканите количества. Затова семейството казва, че на този етап не се нуждае от инвестиция, а от пазар.

Q&A

Злателина Бежева: 70-80% от суровините ни са български

Как избрахте името?

- Frudada беше измислено след наши предварително поставени предложения към Велина Мавродинова от студио "Ентусиазъм", което се занимава с брандинг и консултации по дизайн на опаковки. Ние искахме името да носи жизнерадостност, позитивност, да говори, че продуктът е от плодове, а опаковката да е изчистена, какъвто е и самият продукт.

Какво отличава вашите продукти?

- Отличава ги това, че са свежо пресовани. Произвеждат се от пресни или шоково замразени плодове и зеленчуци в зависимост от сезона, като 70-80% от суровините са български - ягоди, малини, боровинки, къпини. Бананите например се купуват директно от вносител, цвеклото се доставя от български ферми, използваме български краставици и спанак. За да е балансирано, всяко смути трябва да съдържа и протеини и мазнини - затова добавяме т. нар. суперхрани - например чия, като искаме да добавим повече български продукти - ленено семе, шипка, коприва.

Коя е най-голямата трудност пред бизнеса ви?

- Вероятно недоверието на хората, които за съжаление не вярват, че не влагаме оцветители, Е-та, изкуствени добавки. Нашето най-голямо предимство е, че сме семейна фирма, обединена от мисията да прави висококачествени продукти.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev
    • + 10

    Браво, голям фен съм на тези сокчета! Ето това е бизнес!

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 4

    Гледах ги 6 месеца, накрая видях намаление на 2,50 и си купих няколко. Всичките ми харесаха. Дано да се масовизира продуктът, за да поевтинее.

    Нередност?
  • 3
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool
    • + 1

    До коментар [#2] от "cinik":

    Да, много са хубави, но са малко скъпи.
    Дано да поевтинее.

    Нередност?
Нов коментар