🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Директорът бизнес развитие в ZenArt Ния Йотова очаква фирмата скоро да започне да мисли за допълнителни инвестиции
Директорът бизнес развитие в ZenArt Ния Йотова очаква фирмата скоро да започне да мисли за допълнителни инвестиции
Директорът бизнес развитие в ZenArt Ния Йотова очаква фирмата скоро да започне да мисли за допълнителни инвестиции    ©  Tsvetelina Belutova
Директорът бизнес развитие в ZenArt Ния Йотова очаква фирмата скоро да започне да мисли за допълнителни инвестиции    ©  Tsvetelina Belutova
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места
  • Дружеството работи основно с чуждестранни клиенти и партньори
  • Бизнес ангели са инвестирали 300 хил. евро

Ния Йотова се намира върху Белоградчишките скали. Оглежда се наляво и надясно, след което се запътва към тънка дъска, която свързва две от скалите. "Тук винаги ми става лошо", казва тя. "Имам страх от височини и просто не мога да премина от другата страна." В следващия момент Йотова сваля хедсета за виртуална реалност от главата си и е отново при нас – в офиса на ZenArt в центъра на София. Небето отново е обикновен таван, а когато се обръща, зад директора бизнес развитие в компанията не се намира Белоградчик, а екипът от 15 души, който е създал виртуалната реалност, в която доскоро се е потопила тя.

Една от малкото български компании, насочени стриктно към виртуалната реалност, ZenArt съществува едва от няколко месеца. Дружеството е основано през юни 2019 г., затова и дружеството "Зенарт" все още няма първи финансов отчет. Съосновано е от трима души – Георги Георгиев, Иван Николаев и Тихомир Няголов, които според Търговския регистър са собственици на 50% от капитала чрез дружеството "Зенкорп", а другата половина е в бизнес ангелите Николай Филипов и Михаил Иванов, които са вложили общо 300 хил. евро в дялов капитал. Сред екипа на фирмата личат и имена, работили за гейминг студия като Ubisoft България, които обаче са предпочели да помогнат за развитието на технологията на прохождащата компания. Работата по ZenArt обаче датира от по-рано, като първият показ на продукт е от април тази година. Първоначално тримата съоснователи опитват да наберат финансиране чрез платформата Kickstarter, но там не откриват интерес от инвеститорите.

Когатът екипа на "Капитал" посещава офиса на ZenArt, съоснователите отсъстват. Те са в Прага на конференция с участието на Huawei – до този момент най-големият партньор на българската компания. Връзката между китайския гигант и българското джудже се появява още в самия зародиш на ZenArt, когато основателите на фирмата предлагат на представители на Huawei да изпробват технологията им на конференция. Както се оказва, и двете са от помощ една на друга. Технологията на Zenart има нужда от това да достигне до по-широка публика, а Huawei има нужда от тежък софтуер, който да покаже на нейните клиенти - телекомите, какви са възможностите за свръхбърз интернет на мрежата от пето поколение 5G. Така двете компании започват да работят заедно под договор, но същевременно българската фирма продължава да разработва своите собствени сценарии.

Виртуалните скали на Белоградчик

Когато влезете в света на ZenArt, се оказвате във виртуална "зала", от която можете да изберете коя дестинация искате да посетите. В момента там има само една – Белоградчишките скали, но скоро тази бройка ще се превърне в три, а след това – в още повече. Наличието само на една дестинация е и причината ZenArt все още да няма продукт за крайния потребител, като вместо това фирмата предпочита да изчака и да пусне на пазара пакет от три дестинации, които трябва да бъдат напълно готови в началото на следващата година, като прогнозната цена на пакета е 40 долара за три "свята".

За влизането в света на ZenArt е нужен обикновен комплект за виртуална реалност, включващ хедсет, сензори и контролери за ръце. Веднъж щом сте там, Белоградчик изглежда изненадващо реалистичен. От началната ви точка до върха на скалите има табели, които разказват истории за мястото, можете да взимате мечове и брони, както и да стреляте с пушка от времето на българо-сръбската война през 1885 г. - и всичко, по което стреляте, ще отговаря физически адекватно на изстрелите ви. Когато вече сте горе върху скалите, можете да чуете истории и легенди за Белоградчишките скали, да сменяте деня и нощта, времето около вас и дори да се телепортирате върху скалите, които в реалния свят биха били извън обсега на редовите туристи.

"До края на годината трябва да са готови още два сюжета – Олимп и Карибите, които са в постпродукция. В момента те се обработват от нашите 3D артисти", казва Йотова. "През януари или февруари трябва да пуснем на пазара пакет с трите ни дестинации – Белоградчик, Олимп и Карибите. Тях ще пуснем на потребителския пазар през магазини като Steam и Epic Store, директно към крайния клиент."

Образование и аркади

Радослав Киров, който отговаря за сюжетните линии в продуктите на компанията, казва, че тази интерактивност прави продукта интересен за образователни институции. Така интерес неочаквано се появява от университети в САЩ – в Невада и Илинойс. Според Киров и Йотова в почти всеки американски университет има изградена лаборатория за виртуална реалност, което отваря една потенциална ниша за ZenArt. Киров например очаква интересът в това отношение да се вдигне през следващата година, когато ще бъде завършен сюжетът с боговете на Олимп.

"Интересът към Белоградчик ни изненада, защото малко хора извън региона знаят за него. Не така стоят нещата със сюжета ни на Олимп, защото древногръцката митология се учи навсякъде", казва Киров. "Там не можем да си позволим компромиси с детайлите и имахме много работа по отношение на това как са изглеждали боговете, каква е връзката на всеки с всеки."

Другата, по-голяма, ниша за ZenArt идва от т. нар. аркади - модерната версия на залите за игри от 80-те и 90-те години на ХХ век, където вече вместо игри като Pac-Man има високотехнологично оборудване, което не е масово разпространено сред крайните потребители. "Работим с над 1000 аркади в САЩ, Австралия, Канада и Западна Европа", казва Йотова. Цената за крайните потребители на аркадите варира между 20 и 25 долара на час. "Принципът е на разделение на приходите – ако един потребител играе в нашия свят, получаваме пари и ние, и самата аркада."

Ранен кръстопът

ZenArt може да е млада компания, но вече може да се каже, че е на първия си кръстопът. От една страна, фирмата продължава да работи върху собствените си сюжети, като само по себе си това не е лека задача. За пресъздаването на Карибите например е нужен екип на място, който да иде там с камери и дронове, които да картографират мястото, след което се преминава в обработка и "запълване на дупките". Въпреки че едва ли който и да било служител може да се оплаче от командировка на Карибите, начинанието е тежко откъм разходи за един стартъп.

От другата страна е големият интерес от частни клиенти, които са заинтересовани от персонализирано съдържание за виртуална реалност. Разбира се, не е невъзможно фирмата да работи и по двата типа задачи, но не и със сегашния размер на екипа от 15 души. За да се разрасне ZenArt, е нужно не само допълнително финансиране, което компанията вероятно ще намери сравнително лесно предвид огромния интерес към VR технологиите в момента – но и сигурност, че този бизнес интерес не е временен.

"Трябва да балансираме между това, което е нашият основен проект, и тези персонализирани проекти, които са ни сигурни пари", казва Йотова. "По начина, по който го виждам аз, след няколко месеца трябва да започнем да мислим за допълнително финансиране.

Ограничена ли е технологията заради нужния хардуер?

Радослав Киров: В момента VR се намира там, където бяха смартфоните преди десет години – на прага на това да стане масова технология. Оборудването все още не е масово достъпно и за много хора не е обоснована инвестиция, но следващото поколение хедсетове например ще е много по-леко, без кабели. Отделно навлизането на 5G мрежи ще означава, че можеш да стриймваш виртуална реалност директно през телефона, чрез облака, без да има нужда да имаш супермощен компютър, който да прави постоянно изчисления на големи и тежки данни.

Накъде сте насочени – към крайните потребители или бизнеса?

Ния Йотова: Работим и с двата модела – към бизнеса и към потребители. В онлайн магазините се насочваме към крайните клиенти, като там ще трябва да инвестираме много в маркетинг, за да бъдем видими. Докато чакаме обаче съдържанието за потребителския пазар, решихме да направим проучване кои бизнеси се интересуват от този тип продукт. Първоначално смятахме, че туризмът ще се интересува, но се оказа, че не е така, защото индустрията не е дорасла за тази технология. Затова започнахме да опитваме на други места, като най-голям интерес има от т. нар. "аркади" за забавление, където има предварителни инвестиции в оборудване.
Все още няма коментари
Нов коментар