🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Михаил Николов и Йонко Дяков, 11 Meats: Производството ни спадна с около 70% заради затворените хотели и ресторанти

Производителите на меса по технологията за вакуумно готвене sous-vide ("су вид") пред "Капитал"

Йонко Дяков (вляво) и Михаил Николов: Имаме суровини, за да работим на пълен капацитет два месеца напред
Йонко Дяков (вляво) и Михаил Николов: Имаме суровини, за да работим на пълен капацитет два месеца напред
Йонко Дяков (вляво) и Михаил Николов: Имаме суровини, за да работим на пълен капацитет два месеца напред    ©  Цветелина Белутова
Йонко Дяков (вляво) и Михаил Николов: Имаме суровини, за да работим на пълен капацитет два месеца напред    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи. Очаквано и тук най-устойчиви са храните.

От четири години Михаил Николов и Йонко Дяков предлагат различни видове меса с марката 11 Meats, произведени по технологията за вакуумно готвене sous-vide ("су вид" - "под вакуум"). Производствената им база е във Варна, а клиенти са над 300 хотели, ресторанти, заведения за бързо хранене, както и големи вериги и супермаркети. Компанията продава и онлайн. Съдружниците имат логистична фирма и два обекта за бързо хранене с бранда Meat Some - в столичния "Парк център" и в "Мол София".

Какво се промени в производствената дейност на компанията заради коронавируса?

Михаил Николов: Производството ни спадна с около 70% заради затворените хотели, ресторанти и заведения. В същото време веригите продължават да работят добре с нас, увеличиха се и онлайн продажбите, но с колко са нараснали ще знаем след време, когато имаме по-точна база за сравнение. Бизнесът ни не е замрял, пуснали сме над 10 нови су вид продукта - включително и зеленчуци. Готвим се да пуснем су вид риби за летните месеци.

Йонко Дяков: След затварянето на заведенията и хотелите продукцията ни се пренасочи към крайния клиент в магазините и онлайн, имаме постоянни клиенти в онлайн магазина, поръчките чрез сайта нараснаха няколко пъти. Не сме се отказали от новите си проекти. На финала сме да предложим готови завършени су вид ястия, които не се нуждаят от допълнително приготвяне. Подали сме информация за тях до кмета на Варна и до Националния оперативен щаб, за да знаят за тази възможност.

Логистичната ви компания изпитва ли затруднения?

Михаил Николов: Не, напротив, надяваме се да отчетем ръст. В момента помагаме на наши приятели, които нямат онлайн магазини. Предложихме им да продават чрез нашия сайт, за да им помогнем в това време на криза, когато мнозина са затворили пари в стока. Сложили сме само 4% надценка на тези продукти на наши приятели, за да си покрием разходите по логистиката. Наясно сме, че няма, а и не искаме, да забогатеем от тези поръчки, но целта е да си помогнем, като се обединим, а не всеки да действа като вълк единак.

Йонко Дяков: Ние сме преди всичко хора. Ситуацията е деликатна за всички. Наш приятел например е подготвил 200 палета с продукти за пролетно-летния сезон, а няма онлайн магазин. Длъжни сме да ударим едно рамо и да му помогнем.

Наложи ли се да освободите служители заради коронавируса?

Михаил Николов: Не, хората са пуснати в платен отпуск. Аз съм оптимист. Ще дойде момент, когато колелото пак ще се завърти, макар и с по-бавни темпове.

Йонко Дяков: В производствения цех хората работят на две смени. Идеята е да имаме две адекватни групи, за да можем да изпълняваме поръчките. Разчитаме на служителите и ще си ги задържим на работа.

Каква част от продуктите, необходими за бизнеса, са от внос и имате ли проблем с доставките?

Михаил Николов: 90% от нужните за бизнеса ни продукти са вносни, но нямаме никакви проблеми с доставките.

Йонко Дяков: Ние не сме фирма, която работи месец за месец. Имаме суровини, за да работим на пълен капацитет два месеца напред. Имаме и достатъчно готови продукти на склад. Сега сме дали преференциални цени на ресторантите и заведенията за бързо хранене, които работят в условия на криза и доставят храна на своите клиенти. Знаем, че всеки гледа да изкара пет лева повече, затова сме гъвкави и вярваме, че доброто отношение поражда добро отношение.

Двете ви заведения Meat Some са затворени, какви са последиците от това за вас?

Михаил Николов: Търпим загуби заради бракуваната в заведенията стока, но продължаваме да плащаме заплати и осигуровки на служителите. Засега имаме споразумение с наемодателите и в двата мола да не плащаме наем за времето, в което заведенията не работят. Не планираме съкращения на хора, защото липсата на качествен персонал се отразява на обслужването на клиентите, от което загубите може да са още по-големи.

Планирахте да предложите франчайз модел на заведенията Meat Some. Все още ли е актуален този проект?

Михаил Николов: Да, този проект е в напреднала фаза, независимо от коронавируса. Имаме осем сериозни запитвания за 10 обекта. Най-силен е интересът във Варна и Велико Търново. Франчайз партньорите ни не са се отказали, имаме договори, работим по въпроса.

Имате продажби на "су вид продукти в Австрия, как ситуацията около пандемията се отразява на износа?

Михаил Николов: Засега износът за Австрия е временно замразен. Продължаваме обаче да водим преговори за експорт в Словения.

Каква е прогнозата ви за развитие на бизнеса?

Михаил Николов: Летният сезон ще с 50% по-слаб, но и това ще мине.

Йонко Дяков: Трудно е да се прогнозира, но със сигурност ще оцелеят хората, които са по-иновативни, не спират да работят, искат да се развиват. Надявам се кризата да поизчисти ресторантьорския бизнес от псевдоресторантьорите. Нека строителните босове да си строят сгради, а да не откриват ресторанти.

Интервюто взе Мара Георгиева

Предприемачи в корона света:

Собственикът на българската марка за слънчеви очила и диоптрични рамки KWIAT Павел Цветков:

От 13 март оборотите за KWIAT са нулеви
Основателите на бутиковия бранд за дамски дрехи Bogdar Теодора и Павел Лозанови:

Проблемът е за бъдещите поръчки, които може да бъдат отказани
Съоснователят на платформата за обезщетения от авиокомпании ClaimCompass Александър Сумин:

Свиваме разходи, мислим нов продукт
Съоснователят на "Колелиния", производител на велосипедите Halfbike, Мартин Ангелов:

Не очакваме големи промени
Съоснователят на платформата за управление на споделени пространства OfficeRnD Мирослав Мирославов:

От експанзия минаваме в режим запазване на бизнеса
Все още няма коментари
Нов коментар