Модно е да си от България

Теодора и Павел Лозанови създават Bogdar в средата на 2015 г., днес марката е забелязана от Vogue и Marie Claire

"В днешно време се оказва, че най-важното не са кройките, платовете, визията, а твоят Instagram и кои знаменитости носят твоята дреха. Това е тъжната истина", казват Теодора и Павел Лозанови
"В днешно време се оказва, че най-важното не са кройките, платовете, визията, а твоят Instagram и кои знаменитости носят твоята дреха. Това е тъжната истина", казват Теодора и Павел Лозанови
"В днешно време се оказва, че най-важното не са кройките, платовете, визията, а твоят Instagram и кои знаменитости носят твоята дреха. Това е тъжната истина", казват Теодора и Павел Лозанови    ©  Надежда Чипева
"В днешно време се оказва, че най-важното не са кройките, платовете, визията, а твоят Instagram и кои знаменитости носят твоята дреха. Това е тъжната истина", казват Теодора и Павел Лозанови    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Масовият шивашки бизнес в България е по формулата ишлеме за друга марка. Бутиковият вариант на семейство Теодора и Павел Лозанови е различен - те стартират бранда за женско облекло Bogdar в Барселона, но днес го управляват от София, като шиенето е от ателие във Видин. Бизнесът им тръгва лесно - заради семейната шивашка фабрика на родителите на Павел Лозанов и заради маркетинг уменията на двамата млади предприемачи. Целта е високият сегмент. А за успеха може да се съди по изданията, които са забелязали Bogdar: Vogue, Marie Claire и т.н.

Семейната основа

Теодора Лозанова е завършила бизнес икономика и финанси в Манчестър, а Павел Лозанов – политика с международни отношения в Лондон. Познават се от немската гимназия в София, а от две години са семейство. И двамата са магистри от бизнес училището ESADE в Барселона – тя по международен мениджмънт, той – по маркетинг мениджмънт.

Семейната среда прави професионалния път на Павел Лозанов "лесен и очевиден". Баща му Иван Лозанов участва в приватизацията и от години управлява шивашката фабрика "Димана" в Харманли. Освен това е съдружник в още една компания от бранша – "Бдинтекс" във Видин. Майката Росица Лозанова управлява четири магазина в София и един в Пловдив за продажба на ризи под собствената марка "Брунели". "Участвах във фамилния бизнес, но винаги съм знаел, че искам да имам собствена марка за дрехи", казва Павел Лозанов.

Като дар от Бога

Bogdar ("Богдар") започва през лятото на 2015 като страничен от фамилното производство на дрехи проект. Павел Лозанов регистрира компании с името на бранда в България и в Испания, където по това време живее семейството. Представя бизнес плана си на академичната директорка на програмата по маркетинг в бизнес училището ESADE, която толкова харесала идеята, че става акционер заедно със съпруга си с 10% дял в стартиращата компания за мода.

Първоначалната инвестиция е 100 000 евро, предоставени от родителите на Павел. Зад марката застават младите дизайнери Георги Флоров и Станислава Димитрова. Дрехите се изработват от 16 опитни служители в обособено в семейната фабрика във Видин ателие. Първата серия е от двадесетина модела - рокли, панталони, блузи.

По това време Теодора Лозанова има собствена възходяща корпоративна кариера – работи в международни компании в Дубай и Барселона и отговаря за маркетинга на висок клас модни брандове, но в свободното си време подпомага новия проект.

За представянето на първата колекция семейството наема рop-up магазин (временна търговска площ) в Барселона и кани дизайнери, модни блогъри, хора, формиращи обществено мнение. Разработва фирмен сайт, от който започват онлайн продажби в Испания, а по-късно и в други европейски държави.

Първата колекция очертава и основната философия на марката – използване на изключително качествени платове, опростена елегантност, минималистични линии, дрехи за "силни жени с изразена индивидуалност". Първите продажби носят и първи уроци за усъвършенстване на кройки, етикети, опаковки, логистика. Първите цени за един модел рокля са 280 евро, за панталон – 190 евро, за топ – 180 евро.

През 2016 г. Лозанови започват работа с дистрибутор, който продава Bogdar в десетина физически магазина в Испания. Това е година на относително спокойствие, в която марката прибавя известност и започва да се утвърждава, отчита семейството. Това е и първата година, в която компанията предлага две колекции – лятна и зимна. Всичко спечелено се инвестира в налагането на марката, а продажбите се отчитат през испанската фирма.

2017 и генералните решения

През цялата 2016 г. проектът се движи "някак си сам", все още не е основен за двамата и Теодора Лозанова все още участва в него само през обедната почивка, след работа, през уикендите. "Инкубационният период" продължава до 2017 г., когато тя напуска подредения корпоративен свят и семейството се посвещава изцяло на Bogdar. Това е годината на кардиналните решения за бизнеса.

Лозанови се отказват от продажби във физически магазини. Пропускат пролетно-летния сезон, фокусират се върху онлайн продажбите и ангажирането на PR агенции в Мадрид и Лондон. На представянето на есенно-зимната колекция на марката в края на 2017 г. в Испания и Англия агенциите канят дистрибутори, дизайнери, представители на индустрията, медии, стилисти, хора с влияние върху общественото мнение. Отзивите са отлични, а стартиращата фирма продължава активно да промотира марката в онлайн пространството.

"В днешно време се оказва, че най-важното не са кройките, платовете, визията, а твоят Instagram и кои знаменитости носят твоята дреха. Това е тъжната истина", казва Павел Лозанов. "Зад всеки успешен бранд трябва да стои един блогър. За нас това е испанката Мария Бернар, която представи колекцията ни от нетрадиционни бели ризи", разказва Теодора Лозанова.

Фирмата приключва 2017 г. с 20 000 евро приходи от продажби само от последните три месеца на годината и с представяне на Bogdar в модни издания, сред които Vogue, Marie Claire, S Moda, You, Blanc.

2018 - вече в България

През 2018 г. Лозанови пристъпват към нови важни решения за бизнеса. Семейството мести офиса си от Испания в София и решава да акцентира върху това, че марката е българска и се управлява от България. Наемат PR агенция и в САЩ. Първият резултат от сътрудничеството с нея е, че майката на Илън Мъск се появява с рокля Bogdar на представяне във Forbes.

Компанията обновява сайта, но остава вярна на идеята за "опростена елегантност и минималистични линии, обогатени със специфични детайли". Създателите на марката се насочват към по-висок ценови клас - една риза вече струва 220 евро, а роклите са между 300-350 евро. "Шестдесет процента от разходите по дрехата са за производството й, останалите са за реклама и логистика. Постигаме от 80% до 100% марж, но ценовото ни позициониране е малко под конкурентите, за да придобием известност и да се наложим като бранд", казва Теодора Лозанова.

"Най-растящият моден сегмент сега е на новите марки от държави, които не се свързват традиционно с модата. Ритейлърите отделят доста големи бюджети, за да включат предложения на млади дизайнери. Най-големите им ценители са в Лондон и Ню Йорк, в България този сегмент не се радва на голям интерес, продажбите на Bogdar в страната засега са инцидентни", обобщава Павел Лозанов.

2018 е първата година, през която семейството предлага четири колекции, следвани от "армия блогърки". "Създаването на колекция е дълъг и нелек процес. То изисква проучване на макротенденциите, визуално вдъхновение, трябва да отсееш модерното за сезона и да го пречупиш през призмата на бранда. Целият процес на правене на колекцията е групов. Минаваме през няколко рунда на селекциониране, ние сме част от всяка стъпка до крайната колекция", коментира Павел Лозанов. Според него мнозина виждат само лъскавата част в модната индустрия.

"Но всъщност става въпрос за спазване на срокове, изчисляване на разходни норми, гладене на платове по 12 часа на ден на крак и сравняване на цени, пътуване, ядене на солети в бензиностанции... Светското са фотосесиите два пъти в годината, другото е много изтощаващо", обобщава той.

"Работният ни календар е уточнен за шест месеца напред. Ясни са срещите с дизайнери, агенции, работата във фабриката. Всеки месец трябва да се прави нещо по колекцията, защото ако закъснееш, дрехите няма да стигнат до шоурума", казва Теодора Лозанова.

Семейството търси дистрибутори и води преговори за продажби на Bogdar в модни магазини от висок клас, които оперират на много пазари едновременно. "Планът ни е след 10 години да достигнем продажби от 100 милиона евро. Смятаме, че годишен растеж на продажбите от 100-150% е нормален. Планираме 70% от колекциите да се продават чрез дистрибутори в 25 престижни ексклузивни бутици в цял свят", очертава програмата Теодора Лозанова.

"Чакам деня, в който ще вляза в някой от известните премиум бутици в Лондон и на манекена ще видя рокля Bogdar", казва Павел Лозанов.

Q&A

Кои са клиентките на Bogdar?

Теодора Лозанова: Насочени сме към клиентки, които търсят нещо различно, които са по-смели в избора си и пазаруват онлайн. Те нямат определени дрехи за работа и за излизане вечер, а по-скоро залагат на постоянен стил, в който ежедневното и официалното се смесват. И този избор не зависи от възрастта, а е повлиян от социалните мрежи, от налаганите онлайн модни тенденции.

Павел Лозанов: Ценовият сегмент на нашите дрехи не е насочен към най-младите, защото цените ни са по-високи, а най-младите по принцип разполагат с по-малко доходи. Жената, която купува Bogdar, е модерна, изборът й не зависи от възрастта, нито от локацията, тя живее в дигиталното пространство, избира стила си на обличане от онлайн предложенията, следейки блогърки, процесът на вземане на решения е силно повлиян от социалните мрежи и не е свързан с ценности на поколенията.

Какво отличава марката ви?

Павел Лозанов: Платовете са изключително качествени. Новите колекции преминават от чист минимализъм към обогатен със специфични детайли минимализъм. Стилът е изчистен, спокоен, непретенциозен.

Теодора Лозанова: Нашите дрехи са средство, чрез която една вътрешно силна и красива жена може да комуникира към останалите си качества, те подчертават индивидуалността на жената.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivangabrovo avatar :-|
    ivangabrovo
    • + 2

    "Нашата цел е годишните ни приходи да достигнат 100 хил. евро."
    Аз ли нещо не разбирам, от Капитал ли сте засилили патоса, но 100 000 Евро годишно приходи като цел, при това, и да им правите, хм, представяне ...
    Преди време отклоних предложение от една банка за персонален банкер или нещо подобно с аргумента, че съм много дребен, не правя 100 000 евро годишно.
    Май много съм чел за старите габровски предприемачи...

    Нередност?
Нов коментар